Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har hatt 50% pleiepenger det siste halvåret, og søknadene har blitt behandlet og godkjent av nav i løpet av en ukes tid de to gangene jeg har søkt tidligere. Nå søkte jeg for april-juni i slutten av mars, og får beskjed om at søknaden blir ferdig behandlet innen 29. juni. Jeg kjenner på stor usikkerhet pga dette, i verste fall så blir søknaden avvist av nav og jeg skylder arbeidsgiver lønn for 3 måneder. Flere i samme situasjon? Hvordan løser dere dette? Har ringt NAV, men der er det selvfølgelig ingenting å hente.

Anonymkode: a6513...bdb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er komplett kaos nå på grunn av innstramminger etter et par avgjørelser i trygderetten. Akkurat nå er det meningsløst å søke om man ikke er i aktiv behandling i spesialisthelsetjenesten, og det må fremgå veldig tydelig av legeerklæring at barnet er i behov av kontinuerlig tilsyn. 

Flere jeg vet om, har vært sykemeldte i påvente av svar. Det er jo ganske utbredt å være så på felgen at man kvalifiserer til det når man har barn med så omfattende behov at pleiepenger er aktuelt. 

Jeg var sikker på innvilgelse, siden også de innstrammede vilkårene er grundig oppfylt, så tok sjansen på å vente. Det er klart belastende med de ville behandlingstidene nå, og de utsatte sin egen frist fire ganger underveis (søkte tidlig i desember, fikk vedtak sent i februar).

Anonymkode: c761b...778

• Liker 1
Skrevet

Det har kommet en uttalelse fra trygderetten ang Navs innstramminger på pleiepenger: https://trygderetten.no/index.php/nb/article/prinsipiell-kjennelse-fra-trygderetten-om-pleiepenger Så klag ved avslag. Særlig når man har hatt pleiepenger før og behovet/situasjonen ikke har endret seg. 

Det er selvfølgelig uholdbart at de har så lang behandlingstid. Jeg skjønner at behovet er stort, men ansett flere folk! Det er ikke mange år siden jeg fikk det innvilget på under en uke. 

• Liker 1
Skrevet

Har du erklæring på plass kan du regne med at søknaden er godkjent og gjeldende fra når du sender den inn evt. datoen på erklæringen.

Det er kun saksbehandlingstiden som er problematisk. Om det drøyer og du står uten midler så kan du be om bistand fra NAV sosial i påvente av at pleiepengene skal bli behandlet.

Bare husk å ta høyde for at de kan velge å trekke hjelpen du får fra etterbetaling av pleiepenger.

Jeg vil råde deg til å kontakte de fantastiske menneskene som sitter på pleiepengetelefonen til NAV. Jeg er helt sikker på at de klarer å roe nervene dine. Det har de gjort med meg flere ganger 😊

Anonymkode: b835d...293

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har du erklæring på plass kan du regne med at søknaden er godkjent og gjeldende fra når du sender den inn evt. datoen på erklæringen.

Det er kun saksbehandlingstiden som er problematisk. Om det drøyer og du står uten midler så kan du be om bistand fra NAV sosial i påvente av at pleiepengene skal bli behandlet.

Bare husk å ta høyde for at de kan velge å trekke hjelpen du får fra etterbetaling av pleiepenger.

Jeg vil råde deg til å kontakte de fantastiske menneskene som sitter på pleiepengetelefonen til NAV. Jeg er helt sikker på at de klarer å roe nervene dine. Det har de gjort med meg flere ganger 😊

Forresten, hvis du er så heldig at arbeidsgiver forskutterer er det jo ikke noe problem.

Jeg regner med du har gitt arbeidsgiver arbeidsgiverbekreftelsen du fikk når søknaden var sendt?

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg har hatt 50% pleiepenger det siste halvåret, og søknadene har blitt behandlet og godkjent av nav i løpet av en ukes tid de to gangene jeg har søkt tidligere. Nå søkte jeg for april-juni i slutten av mars, og får beskjed om at søknaden blir ferdig behandlet innen 29. juni. Jeg kjenner på stor usikkerhet pga dette, i verste fall så blir søknaden avvist av nav og jeg skylder arbeidsgiver lønn for 3 måneder. Flere i samme situasjon? Hvordan løser dere dette? Har ringt NAV, men der er det selvfølgelig ingenting å hente.

Anonymkode: a6513...bdb

Det er lang saksbehandlingstid på pleiepenger nå, opptil 9 uker. Du får det sikkert innvilget, men du må si til sjefen at det er lang saksbehandlingstid og ta fri 50% som du har søkt for. Eller bruke sykmelding, som senere vil bli omgjort til pleiepenger når den slår i kraft. 

Anonymkode: 61e36...fed

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er svært mange som har fått avslag i år til tross for innvilgelse uten problemer tidligere. 

NAV hevder i Dagsavisen i dag at den siste dommen fra Trygderetten ikke er i motstrid med nåværende praksis. 

Kommer nok avklaringer etter hvert som klagene renner inn, men p.t er det absolutt ikke så strømlinjeformet som det har vært i noen år.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.4.2026 den 22.31):

Forresten, hvis du er så heldig at arbeidsgiver forskutterer er det jo ikke noe problem.

Jeg regner med du har gitt arbeidsgiver arbeidsgiverbekreftelsen du fikk når søknaden var sendt?

Jo, definitivt. Får du avslag må du tilbakebetale 100.000 + til arbeidsgiver 

Anonymkode: 1d84a...fd0

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Dere som uttaler seg så negativt her. Har dere erfaring med pleiepenger?

TS: Ta en telefon til nav du som jeg foreslo tidligere så oppklarer de.

AnonymBruker
Skrevet

"Hvis de det gjelder innhenter oppdatert dokumentasjon fra spesialisthelsetjenesten kan de få innvilga søknaden, men dette forutsetter altså at barna er under oppfølging."

Avslagene det er snakk om i media er i all hovedsak knyttet til barn som er utskrevet fra spesialisthelsetjenesten og ikke kan dokumentere pleiebehovet.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Dere som uttaler seg så negativt her. Har dere erfaring med pleiepenger?

TS: Ta en telefon til nav du som jeg foreslo tidligere så oppklarer de.

Ja, i massevis. Samt et betydelig nettverk som er avhengige av ordningen. Det er ikke akkurat omstridt at det har skjedd betydelige endringer i år. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i samme situasjon. Har ringt Nav noen ganger, men pga stor pågang kunne de ikke prioritere saken min. Nå ba jeg ikke om å snike i køen, men tidligere fikk jeg beskjed at det med "stor sannsynlighet" ville behandle den tidligere, det klarte de ikke. 

De kan vurdere å prioritere saken først når det er gått over tidspunkt for når du egentlig skulle få penger. 

Anonymkode: 2324b...82a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...