Rosa Dartle Skrevet 27. april #1 Skrevet 27. april Jeg har en unge som ikke liker brød, og føler jeg bruker altfor mye tid på matpakker. Hadde det bare vært normal kresenhet kunne jeg bare sendt med noe og ikke tenkt mer på det, men problemet er at han ender med å ikke spise i det hele tatt. Vi lager mat fra bunnen, øko og mye vegetarisk, men han liker best prosessert mat 🙈 Tips til matpakker som er uten brød? Eller instagramkontoer med inspirasjon? Han liker godt når jeg sender med fiskekaker, tapasost, pizzarester, wrap, salat. Likte godt å få med seg grøt før, men det ble han lei.
AnonymBruker Skrevet 27. april #2 Skrevet 27. april Tipper den bortskjemte ungen din spiser hvis han blir sulten nok. Send med en pose med epler. Anonymkode: 4e0ad...e6a 11 2 3
AnonymBruker Skrevet 27. april #3 Skrevet 27. april Hva med å teste innslag av brødmat ved siden av annen mat? En halv skive, halvt polarbrød, knekkebrød. Test ulike typer brød. Kokt egg, omelett, speilegg med knust plomme kan fint spises uten brød. Eggerøre tilsatt feks skinkebiter og grønnsaker. Grove vafler med ost og skinke Matmuffins eller omelett muffins Grove pizzasnurrer eller horn. Enkelt å ta opp fra frysen. Lomper med pålegg Anonymkode: facdb...a30 1 2
AnonymBruker Skrevet 27. april #4 Skrevet 27. april AnonymBruker skrev (2 timer siden): Tipper den bortskjemte ungen din spiser hvis han blir sulten nok. Send med en pose med epler. Anonymkode: 4e0ad...e6a Nei sånn fungerer ikke unger. Kunnskapsløs uttalelse fra deg. Min får med kyllingklubber og kokt brokkoli som regel, det fungerer godt. Ostesmørbrød går også, noe helt annet en brød😅 ellers er det middagsrester av gryter, grateng, kjøttkaker osv. Anonymkode: e93af...aa2 16 6
AnonymBruker Skrevet 27. april #5 Skrevet 27. april Rester fra middag. Lag større porsjoner enn dere spiser opp. Da slipper du å styre med egne innkjøp og masse ekstra tilberedning. Anonymkode: f0622...8ab 6
AnonymBruker Skrevet 27. april #6 Skrevet 27. april AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Nei sånn fungerer ikke unger. Kunnskapsløs uttalelse fra deg. Uttalelsen fra vedkommende er ikke kunnskapsløs. Klart barnet spiser brød når det blir sultent nok. Hvorvidt dette er en fornuftig løsning kan derimot absolutt diskuteres. Anonymkode: 341a3...959 12 1
AnonymBruker Skrevet 27. april #7 Skrevet 27. april Jeg pleier å lage opp dobbelt av "vanlig" mat for å ha liggende, lager f.eks dobbel deig til lørdagspizzaen så har jeg til pizzasnurrer og horn -kjekt å ha med på vennebesøk også. Ellers er det populært med middagsrester, kalde fiskekaker, favaffel og forskjellige salater, litt etter hva kjøleskapet tilbyr. Populært med tacokjøttdeig og knuste nachos, kylling, pasta etc. Har mattermos og "vanlig" matboks som brukes om hverandre. Her har ungene cøliaki, og de begynte å nekte å spise brødmat ca.3år før diagnose. Glutenfritt er så dyrt at jeg benytter "de fine vanene" til å få i dem mer variert mat, spare penger og lære dem å planlegge mat ut i fra "hva kroppen trenger for å føles bra", tilgjengelighet, behov og til en viss grad økonomi. Anonymkode: 2c0a9...d1d 1 1
AnonymBruker Skrevet 27. april #8 Skrevet 27. april AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Nei sånn fungerer ikke unger. Kunnskapsløs uttalelse fra deg. Min får med kyllingklubber og kokt brokkoli som regel, det fungerer godt. Ostesmørbrød går også, noe helt annet en brød😅 ellers er det middagsrester av gryter, grateng, kjøttkaker osv. Anonymkode: e93af...aa2 Dere har bortskjemte barn som kommer til å ydmyke seg selv når de som tenåringer og voksne er i selskaper og sier at de ikke liker hva de får servert. Folk kommer til å se på de og tenke at her har foreldrene sviktet med oppdragelsen. Anonymkode: f0174...e0e 6
AnonymBruker Skrevet 27. april #9 Skrevet 27. april AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dere har bortskjemte barn som kommer til å ydmyke seg selv når de som tenåringer og voksne er i selskaper og sier at de ikke liker hva de får servert. Folk kommer til å se på de og tenke at her har foreldrene sviktet med oppdragelsen. Anonymkode: f0174...e0e Hvordan feilet foreldrene dine da? Tenker på at du fremstår så ufin. Anonymkode: 16598...fd4 14 3
AnonymBruker Skrevet 27. april #10 Skrevet 27. april Jeg er ikke noen brødspiser, og spiser helst ikke brød til lunch. Middagsrester pleier jeg å ha med, om jeg ikke kjøper en varmrett i kantina på jobben. Nå var det jo snakk om barn her, så en mattermos med noe gryte el.l. Anonymkode: 6c7f5...8b0 3
AnonymBruker Skrevet 27. april #11 Skrevet 27. april AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvordan feilet foreldrene dine da? Tenker på at du fremstår så ufin. Anonymkode: 16598...fd4 Å advare er ikke ufint. Det er klart at foreldre som lar barna styre svekker barnas motstandsdyktighet og tilpasningsevne. Anonymkode: f0174...e0e 5
AnonymBruker Skrevet 27. april #12 Skrevet 27. april AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Dere har bortskjemte barn som kommer til å ydmyke seg selv når de som tenåringer og voksne er i selskaper og sier at de ikke liker hva de får servert. Folk kommer til å se på de og tenke at her har foreldrene sviktet med oppdragelsen. Anonymkode: f0174...e0e Kjenner en sånn fyr. Han spiser bare kylling og ris, og sier nei til alle middagsinvitasjoner. Saus går heller ikke, så det blir et salg styr på f.eks. indisk restaurant. Denne mannen er vel rundt 48 nå. Anonymkode: 1512b...391 4 1
Mandagsunge Skrevet 27. april #13 Skrevet 27. april Alder? Generelt tenker eg at viss ungen er gamal nok til å smøre brødskiva sjølv så er dei gamle nok til å lage matpakka sjølv også. Er han 8-9 eller eldre, så kan han faktsik lage seg den maten han ønsker innanfor visse grenser (lage eigne pizzasnurrar og fryse ned, kjøleskapsgraut, salat, ta av ein liten porsjon av middagen dagen før). Som regel handlar jo ikkje dette om "liker ikkje brød" så mykje som "liker ikkje grovbrød med pålegg men middagsbrød som tortillas, pita og pizza". Dei kan ein faktisk lage heime utan altfor mykje styr, og dei frys like godt som norske brødleivar gjer. 3
AnonymBruker Skrevet 27. april #14 Skrevet 27. april AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Uttalelsen fra vedkommende er ikke kunnskapsløs. Klart barnet spiser brød når det blir sultent nok. Hvorvidt dette er en fornuftig løsning kan derimot absolutt diskuteres. Anonymkode: 341a3...959 Jeg prøvde taktikken på min, han endte opp underernært ganske fort. Samme erfaring gjorde min mor med lillebroren min. Unger som ikke liker skal kjøres hardt og lenge før "sulten nok" kicker inn. Jeg gjør aldri den feilen igjen. De fleste unger retter seg etterhvert som smaksløkene og aksepten for diverse konsistenser modnes. Anonymkode: e93af...aa2 6 3
AnonymBruker Skrevet 27. april #15 Skrevet 27. april Lompe og lefse med pålegg er enkelt og godt hvis han liker det, eller yoghurt. Anonymkode: 8771e...e52 1
AnonymBruker Skrevet 27. april #16 Skrevet 27. april AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Dere har bortskjemte barn som kommer til å ydmyke seg selv når de som tenåringer og voksne er i selskaper og sier at de ikke liker hva de får servert. Folk kommer til å se på de og tenke at her har foreldrene sviktet med oppdragelsen. Anonymkode: f0174...e0e Men hvor mange serverer skiver i besøk da? Jeg forstår ikke dette med at brødmat alltid skal være en del av frokost, lunsj og kvelds. Det finnes mye annet mat som er sunt og mer næringsrikt. Dessuten får jo disse barna testet mye ulik mat, ikke bare skive med ost eller leverpostei daglig. Anonymkode: facdb...a30 8
AnonymBruker Skrevet 27. april #17 Skrevet 27. april AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Dere har bortskjemte barn som kommer til å ydmyke seg selv når de som tenåringer og voksne er i selskaper og sier at de ikke liker hva de får servert. Folk kommer til å se på de og tenke at her har foreldrene sviktet med oppdragelsen. Anonymkode: f0174...e0e Er jo ikke sagt at barnet ikke spiser andre ting? Jeg spiser som nevnt ikke brød til lunch, enda så har jeg snart greid meg i 60 år i selskaper. Kan ikke si jeg har vært i noe selskap som serverer kun brød. Anonymkode: 6c7f5...8b0 3 1
AnonymBruker Skrevet 27. april #18 Skrevet 27. april Rosa Dartle skrev (3 timer siden): Jeg har en unge som ikke liker brød, og føler jeg bruker altfor mye tid på matpakker. Hadde det bare vært normal kresenhet kunne jeg bare sendt med noe og ikke tenkt mer på det, men problemet er at han ender med å ikke spise i det hele tatt. Vi lager mat fra bunnen, øko og mye vegetarisk, men han liker best prosessert mat 🙈 Tips til matpakker som er uten brød? Eller instagramkontoer med inspirasjon? Han liker godt når jeg sender med fiskekaker, tapasost, pizzarester, wrap, salat. Likte godt å få med seg grøt før, men det ble han lei. Selvsagt vil et barn heller ha pizza, wrap og middagsmat fremfor kjipe brødskiver. Når ungen også er vant til å få viljen sin så er det vanskelig å innføre brødskiver igjen. Tror man gjør barna en bjørnetjeneste ved å hele tiden gi dem spesialbehandling når det kommer til mat. Hvis barnet er over 6 år så vil han/hun mest sannsynlig klare å smøre sin egen matpakke selv. Anonymkode: eda5f...13e 7
AnonymBruker Skrevet 27. april #19 Skrevet 27. april AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg forstår ikke dette med at brødmat alltid skal være en del av frokost, lunsj og kvelds. Anonymkode: facdb...a30 Brød hart vært en viktig del av kostholdet til homo sapiens i over 14000 år. Anonymkode: f0174...e0e 2
AnonymBruker Skrevet 27. april #20 Skrevet 27. april Middagsrester. Pasta med pesto. Smårettpølse og stekte poteter. Salat med ost og skinke. Supper. Anonymkode: 9c935...8af
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå