Gå til innhold

Finnes det tema man ikke skal fleipe om?

Fremhevede innlegg

Gjest Anne S.
Skrevet

Hva synes dere er tabu å spøke med? I en annen tråd ble incest nevnt. Hva med psykiske lidelser, HIV, voldtekt? Andre ting?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes i utgangspunktet at man kan fleipe med det aller meste, men ikke i enhver sammenheng. En vits kan passe godt i et forum, men være veldig veldig feil i et annet.

Gjest Biemannen
Skrevet

Ja, i utgangspunktet kan man fleipe med det meste, men alt til sin tid. :)

Skrevet

jeg er av de sære som ikke synes man bør fleipe med alt.

vanskelig å si nøyaktig alle tingene jeg ikke liker fleiping med, fordi det kan være magne ting i forskjellige tidsperioder.

jeg synes feks ikke det er ok å fleipe med de som hoppet fra øverste etg 11.september, jeg syntes ikke det passet ukene etter og jeg synes fremdeles ikke det er passende nå.

i utgangspunktet så går det vel mest på at situasjoner som kan såre mange mennesker, mennesker som har blitt ødelagt for livet pga det som evt fleipes med, er respektløst i mine øyne.

det er også forskjell på, i mine øyne, å fleipe med f.eks terrorisme kontra og fleipe om spesifikke terroristhendelser.

fleiper man om det på ett generellt plan, så blir det litt mindre personlig en om man fleiper med situasjoner som faktisk har skjedd og som er fryktelig personlig for veldig mange.

Skrevet

Jeg synes det kan fleipes med mye - men ikke alt - og alt til sin tid.

Det er viktig å ta hensyn til andre - og det er enkelte sammenhenger lett å såre noen - og så gjemmer man seg bak at det var en fleip. Det blir for enkelt.

En fleip som sårer spesifike personer er ingen fleip - og ikke minst en fleip skal ikke være ondsinnet.

Og det er viktig å huske at det skrevne ord er noe helt annet enn å sitte å snakke sammen over bordet.

Det var vel min henvisning til incest som var utgangspunktet.. jeg synes for eksempel ikke det er en "god fleip" at man en tråd om hvordan få god kontakt med barna sine fleiper om trekantsex med mor og datter.

Skrevet
Det var vel min henvisning til incest som var utgangspunktet.. jeg synes for eksempel ikke det er en "god fleip" at man en tråd om hvordan få god kontakt med barna sine  fleiper om trekantsex med mor og datter.

:overrasket: Det var vel et typisk eksempel på feil forum ja...

Gjest GreenSky
Skrevet

Humor og EQ henger sammen. Alt til rett tid og sted - men humor må også ha en brodd for at det skal være morsomt.

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Krybbedød kan man aldri fleipe med.

Skrevet

- noe som kan oppfattes som sårende eller krenkende av andre skal man generelt sett være forsiktig med kommentarer rundt... (altså er det en stor fordel å kjenne sitt fora og sin arena før man fleiper)

Skrevet

Jeg mener man kan fleipe med ALT. For mange dreier det seg jo om en psykologisk reaksjon på noe som er skremmende, farlig eller trist.

Gjest gjest1
Skrevet

Jeg mener også man kan fleipe med alt, men man bør jo ha en viss ide om det passer seg i alle fora da.

Jeg er en sånn person som gjerne skulle ha sagt så mye mer, men i mange sammenhenger vet jeg det er sartere personer enn meg tilstede. Som f.eks. her, her har jeg lært at man bør trå veeeeeldig varsomt så man ikke tråkker noen på tærne. Og avogtil, da kan man tråkke noen på tærne her uten at man ANTE at det kunne skje.

Skrevet

Jeg synes ikke man skal fleipe med pedofili - ellers er det fritt frem.

Gjest Bodillen
Skrevet

Jeg hørte en psykolog snakke om dette med vitsing om fæle ting som f.eks 11. sept, Scandinavian Star osv.

Han sa at dette fenomenet dreier seg om en slags overlevelsesmekanisme hos oss mennesker. Det slår aldri feil - etter en katastrofe eller epedemi e.l. dukker det alltid opp ironi og vitsing - men dette er altså en måte å bearbeide alt man går og kjenner på etter slike hendelser, en måte å komme seg videre på, og for mange helt nødvendig.

Men det er klart, man skal kjenne sitt publikum...

Gjest StoreSky
Skrevet

Som flere sier, man skal kjenne sitt publikum -ellers er alt lov..

Skrevet

Jeg synes man kan fleipe om absolutt alt. Det er formen det kommer an på.

Gjest Gjest_Maja_*
Skrevet

Og hvem skal bedømme hvilket publikum man kan fortelle vitser til?

Jeg synes det har litt med måten ting blir sagt på. Og faktisk - det er ikke alle som kan fortelle en spøk - enten de tror det eller ei (helst det siste). Et eksempel her er "aprilsnarren" som stod under Aktuelle saker her på Kvinneguiden "16 år gammel gutt død av fugleinfluensa på Jæren" ... DET var et eksempel på noen som ikke helt vet hvor man skal fortelle sine spøker.

Skrevet

Det er vel med fleip som med religion og politikk - vær varsom!

Gjest gjest1
Skrevet
Og hvem skal bedømme hvilket publikum man kan fortelle vitser til?

Jeg synes det har litt med måten ting blir sagt på. Og faktisk - det er ikke alle som kan fortelle en spøk - enten de tror det eller ei (helst det siste). Et eksempel her er "aprilsnarren" som stod under Aktuelle saker her på Kvinneguiden "16 år gammel gutt død av fugleinfluensa på Jæren" ... DET var et eksempel på noen som ikke helt vet hvor man skal fortelle sine spøker.

Takk, takk.

Gjest camillo
Skrevet
det er også forskjell på, i mine øyne, å fleipe med f.eks terrorisme kontra og fleipe om spesifikke terroristhendelser.

fleiper man om det på ett generellt plan, så blir det litt mindre personlig en om man fleiper med situasjoner som faktisk har skjedd og som er fryktelig personlig for veldig mange.

Helt enig i dette.

Ellers kommer det veldig an på situasjon og 'publikum'. Men jeg tror aldri jeg har ledd av vitsing og tulling om temaer som voldtekt, overgrep etc.

Gjest gjest1
Skrevet

For å svare på hovedinnlegget.

Nei, men som de sies over her, man må kjenne sitt publikum.

Personlig har jeg ting jeg ikke ler av, men det gjør meg ikke noe at andre har en annen humor, og ler av ting jeg syns er totalt usmakelig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...