AnonymBruker Skrevet 26. april #1 Skrevet 26. april Hei ! Går 1. året på bachelor i barnever og lurer på om det er noen snille engler som kunne sendt meg tidligere eksamensoppgaver. Emnet er delt i 3 temaer: 1: Beskyttelses- og risikofaktorer, 2: Omsorgssvikt, mishandling, familievold og seksuelle overgrep og 3: psykisk helse/uhelse og rusmisbruk. Jeg går EMNE2 (andre semester) ved Universitetet i Sørøst-Norge. Hadde bare vært veldig fint å få en innsikt i hva slags spørsmål og lignende som kan komme osv., for er et veldig "krevende" emne/semester. Har eksamen om 3 uker, og ALT HJELPER ! Anonymkode: 6c65f...0c9
AnonymBruker Skrevet 26. april #2 Skrevet 26. april Jeg er foreleser i barnevern og sosialt arbeid ved UiT. Om du spør noen av foreleserne dine så skal du kunne få kopi, enten i hånda eller digitalt på den plattformen dere bruker, av tidligere oppgaver. Anonymkode: cab9d...3b9 3 2
resignedgf Skrevet 26. april #3 Skrevet 26. april (endret) AnonymBruker skrev (På 26.4.2026 den 15.55): Jeg er foreleser i barnevern og sosialt arbeid ved UiT. Om du spør noen av foreleserne dine så skal du kunne få kopi, enten i hånda eller digitalt på den plattformen dere bruker, av tidligere oppgaver. Anonymkode: cab9d...3b9 --- Endret 22. mai av resignedgf
AnonymBruker Skrevet 26. april #4 Skrevet 26. april resignedgf skrev (2 minutter siden): Jeg kan dessverre ikke legge ut UiT sine eksamensoppgaver her inne Vil da anbefale deg å lese godt, se sammenhengene (eksempelvis vekte risiko og beskyttelse - identifisere at det som kan være risiko og beskyttelse for ett barn trenger ikke være risiko og beskyttelse for et annet barn, kan beskyttelsesfaktorene dekke opp for ulike risiko og hvordan, hva kan overvekt av risikofaktorer gjøre med barnet etc.). Og slik jobber du deg igjennom dine tema - og mange av dem henger i hop og går i hverandre. Eksempelvis - forståelse av vold. Hva kan det handle om? Avmakt - sosial kontroll - familiedynamikk "voldssyklus" - rus - psykiatri - økonomiske vansker - store helseutfordringer - kultur - konflikt(er) i relasjoner - egne oppvekstvilkår og indre arbeidsmodeller Rundt barnet kan man da tenke kunnskapstrekanten og en helhetlig vurdering: Kunnskap om barnets behov - beskyttelsesfaktorer - kunnskap om risiko og sårbarhet - risiko og beskyttelse i omgivelsene - kulturperspektiv Du kan se på følelsesmessige uttrykk, fysiske tegn, atferdsendringer og hvordan vold påvirker barn, på kort og lang sikt. Poenget med eksamen i emnene er å få studentene til å se sammenhenger og dra inn ulike tema og perspektiver i oppgavene sine. At man opparbeider seg en forståelse at mye av dette henger sammen, og med jussen som rammene rundt handlingsrommet. Anonymkode: cab9d...3b9
AnonymBruker Skrevet 26. april #5 Skrevet 26. april AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei ! Går 1. året på bachelor i barnever og lurer på om det er noen snille engler som kunne sendt meg tidligere eksamensoppgaver. Emnet er delt i 3 temaer: 1: Beskyttelses- og risikofaktorer, 2: Omsorgssvikt, mishandling, familievold og seksuelle overgrep og 3: psykisk helse/uhelse og rusmisbruk. Jeg går EMNE2 (andre semester) ved Universitetet i Sørøst-Norge. Hadde bare vært veldig fint å få en innsikt i hva slags spørsmål og lignende som kan komme osv., for er et veldig "krevende" emne/semester. Har eksamen om 3 uker, og ALT HJELPER ! Anonymkode: 6c65f...0c9 De ligger stort sett alltid tilgjengelig på nett på skolen der du tar emnet Anonymkode: efe26...4c3
resignedgf Skrevet 26. april #6 Skrevet 26. april (endret) AnonymBruker skrev (På 26.4.2026 den 16.15): Jeg kan dessverre ikke legge ut UiT sine eksamensoppgaver her inne Vil da anbefale deg å lese godt, se sammenhengene (eksempelvis vekte risiko og beskyttelse - identifisere at det som kan være risiko og beskyttelse for ett barn trenger ikke være risiko og beskyttelse for et annet barn, kan beskyttelsesfaktorene dekke opp for ulike risiko og hvordan, hva kan overvekt av risikofaktorer gjøre med barnet etc.). Og slik jobber du deg igjennom dine tema - og mange av dem henger i hop og går i hverandre. Eksempelvis - forståelse av vold. Hva kan det handle om? Avmakt - sosial kontroll - familiedynamikk "voldssyklus" - rus - psykiatri - økonomiske vansker - store helseutfordringer - kultur - konflikt(er) i relasjoner - egne oppvekstvilkår og indre arbeidsmodeller Rundt barnet kan man da tenke kunnskapstrekanten og en helhetlig vurdering: Kunnskap om barnets behov - beskyttelsesfaktorer - kunnskap om risiko og sårbarhet - risiko og beskyttelse i omgivelsene - kulturperspektiv Du kan se på følelsesmessige uttrykk, fysiske tegn, atferdsendringer og hvordan vold påvirker barn, på kort og lang sikt. Poenget med eksamen i emnene er å få studentene til å se sammenhenger og dra inn ulike tema og perspektiver i oppgavene sine. At man opparbeider seg en forståelse at mye av dette henger sammen, og med jussen som rammene rundt handlingsrommet. Anonymkode: cab9d...3b9 ----- Endret 22. mai av resignedgf
resignedgf Skrevet 26. april #7 Skrevet 26. april (endret) AnonymBruker skrev (På 26.4.2026 den 17.31): De ligger stort sett alltid tilgjengelig på nett på skolen der du tar emnet Anonymkode: efe26...4c3 --- --- Endret 22. mai av resignedgf
AnonymBruker Skrevet 26. april #8 Skrevet 26. april Lurer på hvordan opplæring i kommunikasjon og skjønnsvurdering er på dette studiet...? Anonymkode: b6a8d...d4d 1
AnonymBruker Skrevet 26. april #9 Skrevet 26. april AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Lurer på hvordan opplæring i kommunikasjon og skjønnsvurdering er på dette studiet...? Anonymkode: b6a8d...d4d Jeg har tar mye inn om skjønn i tema som etikk, faglige perspektiver og så kommer det også mye om dette i bolken om juss. Kommunikasjon, og språk, er gjennomgangstema i alle bolker og alle år, særlig med tanke på samtaler og samhandling med barn og unge. Samt i dokumentasjon og vedtak. Anonymkode: cab9d...3b9
AnonymBruker Skrevet 26. april #10 Skrevet 26. april AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg er foreleser i barnevern og sosialt arbeid ved UiT. Om du spør noen av foreleserne dine så skal du kunne få kopi, enten i hånda eller digitalt på den plattformen dere bruker, av tidligere oppgaver. Anonymkode: cab9d...3b9 Jeg fullførte bachelor på uit for ikke så altfor mange år siden, og tror vi har hatt deg som foreleser på enkelte emner 😊 Anonymkode: 07117...386
AnonymBruker Skrevet 26. april #11 Skrevet 26. april resignedgf skrev (34 minutter siden): Hei, tidligere eksamensoppgaver blir ikke lagt ut på nett (Canvas) for studiet jeg går. Jeg (og flere) har spurt men fått til svar at vi "klarer" oss og at tidligere eksamensoppgaver ikke blir lagt ut 😞 Er det bare under emnet i canvas eller gjelder det også under «filer» som du finner når du trykker på konto (på pc). På min høyskole legges alle eksamensoppgaver ut der, sortert etter emne. Det er eksamenskontoret som legger de ut, ikke foreleser. Det er svært få forelesere som legger ut eksamensoppgaver under emnet og de opplyser heller ikke at man kan finne de på annen måte. Så om man ikke har funnet ut av det selv vet man ikke om de. Anonymkode: ea612...1bc
AnonymBruker Skrevet 26. april #12 Skrevet 26. april AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg fullførte bachelor på uit for ikke så altfor mange år siden, og tror vi har hatt deg som foreleser på enkelte emner 😊 Anonymkode: 07117...386 Trivelig Håper du var fornøyd og at du nå trives i yrket Anonymkode: cab9d...3b9
resignedgf Skrevet 26. april #13 Skrevet 26. april (endret) AnonymBruker skrev (På 26.4.2026 den 19.11): Er det bare under emnet i canvas eller gjelder det også under «filer» som du finner når du trykker på konto (på pc). På min høyskole legges alle eksamensoppgaver ut der, sortert etter emne. Det er eksamenskontoret som legger de ut, ikke foreleser. Det er svært få forelesere som legger ut eksamensoppgaver under emnet og de opplyser heller ikke at man kan finne de på annen måte. Så om man ikke har funnet ut av det selv vet man ikke om de. Anonymkode: ea612...1bc -- Endret 22. mai av resignedgf
AnonymBruker Skrevet 26. april #14 Skrevet 26. april resignedgf skrev (23 minutter siden): Under emnet i Canvas, ja. Kan du forklare mer med "filer" på pc? Har prøvd og ingenting kommer opp (er logget inn med skoleemail og alt). Og ja ingenting blir gitt ut eller noe, er derfor så desp på å prøve finne noe haha Om du står i dashbordet i Canvas på pc og trykker på konto ikonet til venstre i skjermbildet (Husker ikke om det står konto eller navnet, et rundt ikon) så får du opp en meny med forskjellige valg. Hos meg bl.a. en kalt Filer. Når jeg trykker meg videre inn på den får jeg opp de ulike avdelingene ved skolen, og deretter en som heter tidligere eksamen. Der ligger alle eksamensoppgavene til alle emnene som tilbys /har vært tilbud i den avdelingen jeg hører til, sortert etter emnekode. Det er sikkert ulik praksis fra skole til skole, men hos oss legges oppgavene stort sett ut samme dag som eksamen avholdes og vi har tilgang til oppgaver mange år tilbake i tid (minst ti år). Anonymkode: ea612...1bc
resignedgf Skrevet 26. april #15 Skrevet 26. april (endret) AnonymBruker skrev (På 26.4.2026 den 22.49): Om du står i dashbordet i Canvas på pc og trykker på konto ikonet til venstre i skjermbildet (Husker ikke om det står konto eller navnet, et rundt ikon) så får du opp en meny med forskjellige valg. Hos meg bl.a. en kalt Filer. Når jeg trykker meg videre inn på den får jeg opp de ulike avdelingene ved skolen, og deretter en som heter tidligere eksamen. Der ligger alle eksamensoppgavene til alle emnene som tilbys /har vært tilbud i den avdelingen jeg hører til, sortert etter emnekode. Det er sikkert ulik praksis fra skole til skole, men hos oss legges oppgavene stort sett ut samme dag som eksamen avholdes og vi har tilgang til oppgaver mange år tilbake i tid (minst ti år). Anonymkode: ea612...1bc -- -- -- Endret 22. mai av resignedgf
AnonymBruker Skrevet 27. april #16 Skrevet 27. april resignedgf skrev (8 timer siden): Prøvde nettopp. Kommer bare opp mapper med ingenting i (som profesjonsgrupper og studiegrupper) eller mapper der det er oversikt over alle innleveringer jeg har levert inne på Canvas. Så utrolig synd. Virker som om emneansvarlig og/eller faglærere har gjort alt i sin makt for at ingen skal kunne få tilgang til tidligere eksamensoppgaver. Men så heldig du er ! Får du/dere øvd litt samme dagen før eksamen da, noen timer før ? Vi ser selvsagt ikke eksamenen før den starter, den legges ut etter eksamensslutt. Det er synd det skal være så store forskjeller. Løsing av gamle eksamensoppgaver er en svært viktig del av forberedelse til eksamen. Anonymkode: ea612...1bc
resignedgf Skrevet 27. april #17 Skrevet 27. april (endret) AnonymBruker skrev (På 27.4.2026 den 7.42): Vi ser selvsagt ikke eksamenen før den starter, den legges ut etter eksamensslutt. Det er synd det skal være så store forskjeller. Løsing av gamle eksamensoppgaver er en svært viktig del av forberedelse til eksamen. Anonymkode: ea612...1bc ... Endret 22. mai av resignedgf
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå