AnonymBruker Skrevet 26. april #1 Skrevet 26. april Kommer stadig opp kjempe fine strikk hjemme genserne, som jeg så gjerne vil prøve lage Men jeg har veldig dysleksi og kalkuleksi. Jeg er redd for at bruksanvisningen blir for vanskelig. Selve arbeidet vil jeg nok klare godt, da jeg liker å lage ting med hendene. Jeg har tittet i et strikke hefte før og blitt helt svimmel, men igjen så har jeg ikke prøvet sette meg ordentlig inn i det Så hva tror dere? Anonymkode: dac21...dc5
AnonymBruker Skrevet 26. april #2 Skrevet 26. april Se strikkevideoer på YouTube Mange anbefaler det. Det kan hjelpe, om oppskrifter blir for vanskelig. Det finnes sikkert også videoer om hvordan lese og forstå oppskrifter. Har trua på deg Anonymkode: 48ca9...07f 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. april #3 Skrevet 26. april AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Se strikkevideoer på YouTube Mange anbefaler det. Det kan hjelpe, om oppskrifter blir for vanskelig. Det finnes sikkert også videoer om hvordan lese og forstå oppskrifter. Har trua på deg Anonymkode: 48ca9...07f Takk for tips, skal sjekke YouTube ☺️ ts Anonymkode: dac21...dc5 1
AnonymBruker Skrevet 26. april #4 Skrevet 26. april Det heter dyskalkuli, og da hadde jeg heller funnet videoer på youtube enn å kjøpe oppskriften på nett. Anonymkode: 654fb...135 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. april #5 Skrevet 26. april Ja, det tror jeg du absolutt kan lære deg! Husk at folk har strikket "bestandig", og selv folk som ikke kunne/kan lese og skrive har lært seg å strikke! Fordi det er håndtverk som har blitt lært dem av andre. Som #2 skriver, så er det mange som har god hjelp av strikkevideoer på nett. Her jeg bor finnes det også flere andre muligheter, og det har det gjort andre steder jeg har bodd også. F.eks. har museet gjerne dager hvor man kan lære seg ulike håndtverk, også strikking, og både de, biblioteket og kafeer har arrangement hvor man kan komme og strikke, prate, lære andre og lære selv å strikke, eller bare være sosial. Kanskje har du også en god nabo eller kollega eller venninne som kan lære deg å strikke? Det å lære seg å lese slike oppskrifter er egentlig ikke vanskelig, man må bare forstå hvordan de legges opp. Og når du har forstått det, så er det ikke vanskelig. Så lenge du skal følge en oppskrift, så trenger du ikke regne ut noe særlig heller. Du må kunne telle antall masker, men utover det, så er det å bare gjøre det mønsteroppskriftene forteller deg. Jeg fikk det f.eks. mye enklere når jeg sluttet å prøve å forstå, men heller valgte å bare stole på at det som står i mønsteret er korrekt, og at selv om jeg ikke forstår eller greier å se for meg at det blir riktig, så kan jeg stole på at det er riktig bare jeg gjør akkurat det som står i den rekkefølgen som står. (Og en sjelden gang kan man oppleve at det er feil i oppskriftene, men velger man de anerkjente, store leverandørene av strikkeoppskrifter, så er det veldig sjeldent at det er feil, og er det det så er de til og med behjelpelige med å rette dem.) Lykke til! Anonymkode: c4bb7...449 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. april #6 Skrevet 26. april AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Det heter dyskalkuli, og da hadde jeg heller funnet videoer på youtube enn å kjøpe oppskriften på nett. Anonymkode: 654fb...135 Ja og der kom dysleksien min frem 😂 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Ja, det tror jeg du absolutt kan lære deg! Husk at folk har strikket "bestandig", og selv folk som ikke kunne/kan lese og skrive har lært seg å strikke! Fordi det er håndtverk som har blitt lært dem av andre. Som #2 skriver, så er det mange som har god hjelp av strikkevideoer på nett. Her jeg bor finnes det også flere andre muligheter, og det har det gjort andre steder jeg har bodd også. F.eks. har museet gjerne dager hvor man kan lære seg ulike håndtverk, også strikking, og både de, biblioteket og kafeer har arrangement hvor man kan komme og strikke, prate, lære andre og lære selv å strikke, eller bare være sosial. Kanskje har du også en god nabo eller kollega eller venninne som kan lære deg å strikke? Det å lære seg å lese slike oppskrifter er egentlig ikke vanskelig, man må bare forstå hvordan de legges opp. Og når du har forstått det, så er det ikke vanskelig. Så lenge du skal følge en oppskrift, så trenger du ikke regne ut noe særlig heller. Du må kunne telle antall masker, men utover det, så er det å bare gjøre det mønsteroppskriftene forteller deg. Jeg fikk det f.eks. mye enklere når jeg sluttet å prøve å forstå, men heller valgte å bare stole på at det som står i mønsteret er korrekt, og at selv om jeg ikke forstår eller greier å se for meg at det blir riktig, så kan jeg stole på at det er riktig bare jeg gjør akkurat det som står i den rekkefølgen som står. (Og en sjelden gang kan man oppleve at det er feil i oppskriftene, men velger man de anerkjente, store leverandørene av strikkeoppskrifter, så er det veldig sjeldent at det er feil, og er det det så er de til og med behjelpelige med å rette dem.) Lykke til! Anonymkode: c4bb7...449 Takk for godt råd, der sparte du meg nok for mye frustrasjon med å prøve forstå 😆 skal prøve bare følge punkt for punkt ts Anonymkode: dac21...dc5
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå