AnonymBruker Skrevet 26. april #1 Skrevet 26. april Hypnoterapi. Meditasjon. Noen som har prøvd? Anonymkode: 9bb5e...dcd 1
AnonymBruker Skrevet 26. april #2 Skrevet 26. april Ja! Denne brukar eg! Trur det var her på KG eg plukka den opp i si tid. Føler eg blir mindre stressa og har mindre smerter. Anonymkode: 57d30...d84 1 1
AnonymBruker Skrevet 27. april #4 Skrevet 27. april Det er umulig å styrke immunforsvaret med meditasjon. Anonymkode: 672b9...a25
Bigote Skrevet 27. april #5 Skrevet 27. april (endret) AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Det er umulig å styrke immunforsvaret med meditasjon. Anonymkode: 672b9...a25 000VF000 skrev (15 minutter siden): Dette er bare tull. Tja.. Så lenge meditasjon/ generelle avspenningteknikker har en positiv effekt i forhold til totalt stress i hverdagen over tid vil det ha en positiv effekt på immunforsvaret totalt sett. Kortisol (som er stresshormonet) har en bevist negativ effekt på immunforsvaret over tid.. Akkurat som gode søvnvaner, kosthold, trening osv. er regelmessig avspenning en god ting i forhold til dette uten at det er en mirakelkur. Endret 27. april av Bigote 2 4
Frøkenfryden Skrevet 27. april #6 Skrevet 27. april Stress virker jo ofte dårlig inn på immunforsvaret. Så slike ting som dette har jeg tro på at virker indirekte gjennom å ivareta psykisk helse og kunne redusere stress, øke tilstedeværelse osv. Jeg har en alvorlig vedvarende fysisk sykdom og har utbytte av pusteapp jeg bruker, som reduserer spenninger og dermed smerter. Ensomme mennesker dør jo yngre vet vi, så mental helse påvirker så klart det fysiske også. 2
AnonymBruker Skrevet 27. april #7 Skrevet 27. april Til de som er skeptisk til meditasjon: Sitat Meditasjon som støtte for immunforsvaret – hva viser forskningen? I randomiserte studier (MEPARI-1 og MEPARI-2) undersøkte man om mindfulness-meditasjon kunne påvirke forkjølelse og akutte luftveisinfeksjoner. Dette gjorde deltakerne: • Mindfulness-basert meditasjon i ca. 8 uker • Daglig praksis på rundt 45 minutter • Jevn hjemmepraksis + ukentlige samlinger Oppsummert fra forskningen: Personer som mediterte daglig i denne perioden hadde: • lavere symptomscore • færre sykdomsdager • færre arbeidsfraværsdager ved forkjølelse og akutte luftveisinfeksjoner, sammenlignet med kontrollgruppen. Meditasjon er ikke en kur – men et forskningsstøttet støtteverktøy som kan bidra til bedre regulering av stress, nervesystem og immunforsvar. Kilde: https://www.annfammed.org/content/10/4/337?fbclid=IwY2xjawRcE55leHRuA2FlbQIxMABicmlkETFnNXlTSEdmWTZOWHJLcHFNc3J0YwZhcHBfaWQQMjIyMDM5MTc4ODIwMDg5MgABHuUoaqyWcGwirq0uhxNKf4Ko_FuUfDV_WN5lG8XAgpHdATqLbSrchryCgWam_aem_sLqC8-QBAPTuUAJ7zBOJwA https://www.forskning.no/forebyggende-helse-ntnu-partner/kondis-til-kropp-og-sjel/1058070 Anonymkode: 9bb5e...dcd
AnonymBruker Skrevet 27. april #8 Skrevet 27. april Ja, for meg gjør det stor forskjell både på smerter og på immunforsvaret. Det er hardt å komme i gang etter å ha vært borte fra det, men jeg må tvinge meg til det fordi jeg ser enorm forskjell. Anonymkode: 4839a...ff1 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå