AnonymBruker Skrevet 26. april #1 Skrevet 26. april Ok. Bare fordi du ikke kjenner noen som gjør eller mener dét betyr ikke det at de ikke eksisterer. Kanskje din begrensede opplevelse ikke definerer verden. Kanskje det at du aldri har møtt noen som har uttrykket disse tankene ovenfor deg tidligere forteller mer om deg og hvordan du oppfattes av omverdenen enn omverdenen i seg selv. Kanskje du er blind for mennesker som oppfatter verdenen annerledes enn ditt kuraterte livssyn? Anonymkode: 29b92...e13 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. april #2 Skrevet 26. april AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ok. Bare fordi du ikke kjenner noen som gjør eller mener dét betyr ikke det at de ikke eksisterer. Kanskje din begrensede opplevelse ikke definerer verden. Kanskje det at du aldri har møtt noen som har uttrykket disse tankene ovenfor deg tidligere forteller mer om deg og hvordan du oppfattes av omverdenen enn omverdenen i seg selv. Kanskje du er blind for mennesker som oppfatter verdenen annerledes enn ditt kuraterte livssyn? Anonymkode: 29b92...e13 Men hvordan vet du at vedkommende kjenner få folk? Fordi det ikke stemmer med din virkelighetsoppfatning? Anonymkode: 68381...44c 1
AnonymBruker Skrevet 26. april #3 Skrevet 26. april Du kan komme med noen eksempler på hva du mener. Anonymkode: 4cc34...3f1
AnonymBruker Skrevet 26. april #4 Skrevet 26. april AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Men hvordan vet du at vedkommende kjenner få folk? Fordi det ikke stemmer med din virkelighetsoppfatning? Anonymkode: 68381...44c Jeg sier ikke at vedkommende kjenner få folk, jeg hevder at vedkommende omringer seg av folk som er like dem selv og deler deres opplevelse og sosioøkonomiske stilling Anonymkode: 29b92...e13
AnonymBruker Skrevet 26. april #5 Skrevet 26. april AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg sier ikke at vedkommende kjenner få folk, jeg hevder at vedkommende omringer seg av folk som er like dem selv og deler deres opplevelse og sosioøkonomiske stilling Anonymkode: 29b92...e13 Så HI er rettet til en spesifikk bruker her inne? Eller en du kjenner? Anonymkode: 4cc34...3f1
AnonymBruker Skrevet 26. april #6 Skrevet 26. april AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Så HI er rettet til en spesifikk bruker her inne? Eller en du kjenner? Anonymkode: 4cc34...3f1 Nei, det er mer en generalisering om typen personer som bruker denne formen av argumentasjon. Om du for eksempel er en kvinne i urbane strøk med høy utdanning som jobber en kontorjobb i offentlig sektor, ugyldiggjør det ikke opplevelsen til den mannlige industriarbeideren i distriktet som droppet ut av vidergående og har helt andre utfordringer, til tross for at du ikke har noen sånne i din sirkel. Det handler mer om solipsisme enn noen spesifikke her inne. Anonymkode: 29b92...e13
AnonymBruker Skrevet 26. april #7 Skrevet 26. april Jeg syns det er verre at randome folk vet bedre enn de som påstår de kjenner noen. Anonymkode: 80478...970 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. april #8 Skrevet 26. april AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Nei, det er mer en generalisering om typen personer som bruker denne formen av argumentasjon. Om du for eksempel er en kvinne i urbane strøk med høy utdanning som jobber en kontorjobb i offentlig sektor, ugyldiggjør det ikke opplevelsen til den mannlige industriarbeideren i distriktet som droppet ut av vidergående og har helt andre utfordringer, til tross for at du ikke har noen sånne i din sirkel. Det handler mer om solipsisme enn noen spesifikke her inne. Anonymkode: 29b92...e13 Ja, sånn ja. Da er jeg enig med deg. Det finnes mennesker av alle slag, selv om en ikke har hørt eller kjenner noen av de. Det er helt rett. Anonymkode: 4cc34...3f1 1
herzeleid Skrevet 27. april #9 Skrevet 27. april AnonymBruker skrev (På 26.4.2026 den 11.11): "Jeg kjenner ingen som... xyz" Anonymkode: 29b92...e13 I de fleste tilfeller jeg ser noen skrive dette slår det meg at vedkommende umulig kan vite det, og at sannheten heller er at ingen bekjente har fortalt vedkommende xyz. Ofte er det snakk om tema en ikke uten videre deler alt en mener eller har gjort og der det fremstår mer sannsynlig at vedkommende faktisk kjenner flere som xyz enn ikke, men selv ikke forstår det. Da er det lett å tenke at vedkommende er litt enkel. 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai #11 Skrevet 2. mai Svogerforskning er sjelden gyldig vare Anonymkode: 6141c...746 1
Daria Skrevet 2. mai #12 Skrevet 2. mai Jeg lurer stadig på om de som kommer med sånne påstander virkelig snakker med alle de kjenner om sånne ting - ofte kunne jeg ødelagt statistikken deres, men ingen har noen gang spurt meg om disse tingene... Ekstra festlig er de som hevder at "Jeg vet ikke om noen andre enn meg selv som føler/tenker/gjør..." og tydeligvis mener at dette gjør dem veldig spesielle. Å spørre dem hvordan de egentlig vet dette, er å rakke ned på dem, typisk jantelov og en dyp personlig fornærmelse...
Nymerïa Skrevet 2. mai #13 Skrevet 2. mai Jeg skriver noen ganger det når folk hevder at noe er et generelt problem og jeg har mine ærlige tvil. Som for eksempel en dame som laget tråder her om at hun ble hetset på gaten av fremmede fordi hun var stygg. Hun skrev også at folk kastet egg på henne. Og så var problemstillingen at folk generelt er slemme og at hun derfor ikke kunne gå i fred. Jeg kan ikke si at det aldri har skjedd, men det går ikke an å ha en generell debatt med premisset om at dette er et samfunnsproblem når jeg rett og slett ikke kjenner igjen problemstillingen. Jeg har aldri i mitt liv sett noen kaste egg på noen, samme hvordan de ser ut. Jeg tenker også at hvis noen helt uprovosert kaster egg på noen på gaten, så er det sannsynligvis psykiatri inne i bildet. Det blir dermed feil å framstille det som om det handler om intoleranse.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå