Debra Skrevet 11. april 2006 #1 Skrevet 11. april 2006 HEI. JEG HAR EKSTREME UBEHAGELIGHETER UKEN FØR MENSEN. BLIR SINNSYKT DEPRIMERT OG SYKELIG SJALU. ER GANSKE SJALU FRA FØR AV , MEN DET FORVERRER MEG 10 GANGER. ER SÅ VONDT OG SLITSOMT. KÆRESTEN MIN BEGYNNER Å BLI LEI DET DER, OG DET SKJØNNER JEG GODT. MEN ER IKKE SÅ VANSKELIG Å BARE STOPPE DET. HAR HØRT OM FEMAL SKAL VÆRE OK, STEMMER DETTE? MEN PROBLEMET ER AT DET ER POLLEN I DET, OG DET ER JO JEG ALLERGISK MOT. SÅ HAR IKKE PRØVD DET ENDA. FINNES DET EVNT ANDRE ALTERNATIVER? MVH
Annevenn Skrevet 11. april 2006 #2 Skrevet 11. april 2006 Ta en tur på helsekosten og spør om råd! Jeg skal ned i dag i samme ærend.... Sist jeg spurte ble jeg vist to preparater, et som du skulle ta hver dag, og et for å ta bare de dagene man var plaget. Jeg har tenkt å prøve det siste, men jeg husker ikke hva det het. Det kan de sikkert hjelpe deg med. For øvrig skal du være obs på at mange typer p-piller virker negativt mhp pms, altså gjør det værre. Bruker du p-piller, burde du ta dette opp med legen din.
Gjest Jalileh Skrevet 16. april 2006 #4 Skrevet 16. april 2006 Trening, sund kost og nattlysolje kan hjelpe. Jeg har merket på meg selv at når jeg ikke er flink med treningen, da blir jeg mer premenstruell. Såå...trening kan være tingen.
Gjest Piper Skrevet 16. april 2006 #5 Skrevet 16. april 2006 Jeg forstår godt kjæresten din, for jeg personlig syns det blir helt feil å legge ansvaret over på pms. Det er osm om vi kvinner får lov til å oppføre oss som vi vil, så lenge vi har pms. Når får mennene slike tider da, eller er alt forbeholdt kvinnen fordi hun har mense`n? Du vet om problemet ditt, og da kan du faktisk stoppe det også. Det er faktisk så enkelt å bare stoppe det, for du velger selv hvordan du velger å være. Når du kjenner at du begynner å bli litt mer sjalu, da kan du faktisk trekke deg selv bort fra situasjonen. Gå der i fra, til du har roet deg ned. Jeg syns enkelte mannfolk er utrolig, for de står ut med unnskyldningene til kvinnfolkene hele veien. Det er ingen som har lov til å oppføre seg som drittsekker, bare fordi de har litt pms. Vi velger hvordan vi vil være. Og ja jeg er kjempe hissig og grinete selv, men lar det ikke gå ut over mine nærmeste. Det har krevd mye arbeid fra meg, men det fungerer.
Wonderwoman Skrevet 16. april 2006 #6 Skrevet 16. april 2006 Det er jo fint hvis du virkelig har PMS og tror at det ikke går utover noen andre... men uansett er det jo like vondt for den som har det! Så det er jo viktig å finne preparater som kan motvirke disse forferdelige symptomene. En lidelse, rett og slett.
afr0dite Skrevet 16. april 2006 #7 Skrevet 16. april 2006 Æsj, så dumt med sånne moralprekner med "fæle ansvarsfraskrivende kvinnfolk" og "stakkars oppofrende mannfolk"! Det er vel et fåtall som synes det er greit å oppføre seg som drittsekker, og det er vel nettopp derfor man vil gjøre noe med det! Det er klart fornuften tilsier noe annet, og selv om man ved skikkelig arbeid kan motarbeide de djevelfølelsene som kommer, er ikke de intuitive reaksjonene noe man velger. Det er hormonene som løper løpsk. Rent lite vi kan fortelle hormonene gitt. Hadde det vært så enkelt, hadde det ikke vært noe problem i utgangspunkten. Synes også, i tillegg til at sånne moralprekner fører lite med seg, at det er helt feil fora å ta det opp i, da dette er en tråd for noen som ønsker å gjøre noe med problemene sine! Det er alt annet enn ansvarsfraskrivelse, men viser pågangsmot, noe jeg synes bør berømmes. Når det er sagt, avslutter du tråden din, Piper, med at du selv er kjempehissig og grinete, men at du ikke lar det gå utover dine nærmeste. Nå er riktig nok ikke jeg eller noen av de som leser denne tråden, dine nærmeste, men jeg oppfatter deg som ganske grinete. "Man skal ikke pille splinten ut av sin nestes øye, før man har fjernet bjelken i sitt eget"
Gjest Piper Skrevet 16. april 2006 #8 Skrevet 16. april 2006 Når det er sagt, avslutter du tråden din, Piper, med at du selv er kjempehissig og grinete, men at du ikke lar det gå utover dine nærmeste. Nå er riktig nok ikke jeg eller noen av de som leser denne tråden, dine nærmeste, men jeg oppfatter deg som ganske grinete. "Man skal ikke pille splinten ut av sin nestes øye, før man har fjernet bjelken i sitt eget" ← Kan man ikke være grinte, uten å legge skylden på pms?
Wonderwoman Skrevet 16. april 2006 #9 Skrevet 16. april 2006 Kan man ikke være grinte, uten å legge skylden på pms? ← Ehem, med fare for å spore totalt av her, så mener altså du Piper at det er greit å være grinete ellers, men ikke når hormonene river og sliter i kroppen? :klø: Den logikken gikk meg hus forbi.
Gjest Gjest Skrevet 16. april 2006 #10 Skrevet 16. april 2006 Det er vitenskapelig bevist at endringer i hjernen hos kvinner med kraftig PMS betyr at det ikke er "bare å ta seg sammen". Å si noe slikt vitner om jævlig lite innsikt og respekt for de kvinner som virkelig sliter!!!! PMS kommer av hormonforandringer, altså en fysisk endring i kroppen. Ville du sagt til en med stoffskifteproblemer at "det er bare å ta seg sammen" ????
Gjest Gjest Skrevet 16. april 2006 #11 Skrevet 16. april 2006 PMS "De hyppigste plagene går under navnet PMS eller premenstruelle spenninger: humørsvingninger, økt irritabilitet, aggressivitet, depresjon, søvnproblemer, følelse av oppblåsthet, vektøkning, hodepine, ømhet i brystene osv. 16 % har relativt store ubehag, og 6 % har så alvorlige besvær at de er nærmest invalidisert i dagene før de begynner å blø; noen kan få selvmordstanker, fobier eller være så ustabile at de ikke fungerer. For de fleste starter ubehaget i uken før menstruasjonen, men for noen få kan det begynne like etter - og vedvare helt til neste slik at plagene kjennes nesten kontinuerlige. Kvinner mellom 30 og 40 år er mest utsatt, noe man mener har sammenheng med at denne gruppen har hyppigst eggløsning. Forskere har funnet ut at PMS skyldes forandret væskebalanse i kroppen som følge av sykliske hormonsvinginger. Normalt vil væske fra blodårene sive ut i vevet mens vevsvæske siver inn i blodårene, og vanligvis er det likevekt mellom mengden vann og proteiner i blod og vev. Gjennom en normal menstruasjonssyklus er forandringene relativt små og balanserte, men hos kvinner med PMS blir det en ubalanse som resulterer i at mer vann siver over fra blodbanen til vevet i uken før menstruasjonen. De som har størst ubalanse, har også flest symptomer. Dette kan forklare både de fysiske og psykiske plagene. Det kan nemlig godt tenkes at væskebalansen i hjernen påvirkes på samme måte som ellers i kroppen" Sakset fra http://www.helsenytt.no/artikler/mens.htm Bare å ta seg sammen, hæ?!
Gjest Bodillen Skrevet 17. april 2006 #12 Skrevet 17. april 2006 Jeg forstår godt kjæresten din, for jeg personlig syns det blir helt feil å legge ansvaret over på pms. Det er osm om vi kvinner får lov til å oppføre oss som vi vil, så lenge vi har pms. Når får mennene slike tider da, eller er alt forbeholdt kvinnen fordi hun har mense`n? Du vet om problemet ditt, og da kan du faktisk stoppe det også. Det er faktisk så enkelt å bare stoppe det, for du velger selv hvordan du velger å være. Når du kjenner at du begynner å bli litt mer sjalu, da kan du faktisk trekke deg selv bort fra situasjonen. Gå der i fra, til du har roet deg ned. Jeg syns enkelte mannfolk er utrolig, for de står ut med unnskyldningene til kvinnfolkene hele veien. Det er ingen som har lov til å oppføre seg som drittsekker, bare fordi de har litt pms. Vi velger hvordan vi vil være. Og ja jeg er kjempe hissig og grinete selv, men lar det ikke gå ut over mine nærmeste. Det har krevd mye arbeid fra meg, men det fungerer. ← Du snakker som du har vett til. Det er jo helt tydelig at du aldri har opplevd alvorlig PMS! Jeg var plaget i opptil 18 dager i hver syklus på det verste. Det vanlige var 14 dager, altså nær opptil eggløsning. Å gå i så lange perioder med de plagene jeg hadde var et helvete, ikke bare for meg, men også for omgivelsene. Det er faktisk enkelte som får antidepressiva pga PMS, så å bagatellisere dette problemet på den måten du gjør vitner bare om mangel på innsikt og empati. Til Trådstarter: Jeg greide til slutt å få bukt med min PMS. Etter å ha forsøkt ALT, både innen medisinen, alternativ medisin og helsekost hadde jeg gitt opp. Enkelte ting funket en stund, som f.eks Femal, men etter ettpar måneder forsvant effekten. Så ble jeg syk. Jeg fikk en alvorlig tarmsykdom, og i forbindelse med det fikk jeg tips om en diett som skulle være veldig bra for magen, sånn at jeg slapp så mye medisiner. Etter at jeg startet på dietten forsvant PMS'n som dugg for solen. Jeg har aldri vært så overlykkelig i hele mitt liv! Jeg vet ikke hva det er i kostholdet som har resultert i dette, jeg spiste helt vanlig mat og har aldri vært overvektig. Nå spiser jeg kun friske råvarer, aldri halvfabrikata eller boksmat. Sukker, gjær, poteter, ris og pasta er bannlyst. Et problem med halvfabrikata og boksmat er ofte saltinnholdet. Jeg har gjort noen forsøk mht. salt, og funnet ut at dette er noe jeg reagerer negativt på. Har jeg fått i meg mye salt èn eneste dag (f.eks spist spekeskinke eller endel salte peanøtter), er det nok til at jeg kjenner puppene blir hovne og ømme rett etter neste eggløsning. Det skal altså vanvittig lite til for å trigge systemet mitt... Jeg ville foreslå for deg å kutte ut alt som er av salt (du kan krydre kjøtt, det gjør jeg, og det går greit) og se om det hjelper. Vær obs på halvfabrikata og boksmat, der er det mye "skjult" saltinnhold. Jeg har lest om dette med salt og PMS før, så det er ikke noe bare jeg har erfart. Det var bare det med mengden som overrasket meg.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå