Gå til innhold

Redd for å evt skaffe en valp

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har tenkt på å skaffe hund veldig lenge, snakker år her. 

Vi har passet en familiehund av og til og dette har gått fint (dette var en godt voksen hund).

Nå har vi tatt det steget at vi har avtalt å besøke en oppdretter og jeg har gjort litt mer research...og så blir jeg ekstremt stressa...

Nå har det vokst seg til en gedigen klump i magen og jeg forstår nesten ikke at folk tør å skaffe seg dyr/hund. Det er jo såå mye som kan gå galt! Jeg blir super stressa desto mer jeg leser, føler at man må jo si opp jobben for å kunne ha hund.

Vi er godt voksne mennesker som har orden på livene våre. Jeg har alltid vært opptatt av å gjøre alt riktig og ordentlig her i livet, kanskje litt for mye sånn sett at jeg stresser meg opp for ingenting.

Nå føles det veldig kaotisk ut i hodet mitt. Synes dette virker mer stressende enn å få barn (vi har ett barn på 9 år, kan ikke huske det var så stressende men mulig jeg har fortrengt det..).

Hvordan vet man om man er skikket til å ha hund da? Om det passer i livet?

Anonymkode: b0c1a...b4a

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva er backup planen din for ferier?

Husk å gå valpekurs. 

❤️

Anonymkode: d5510...19c

Skrevet

Hva med å følge med på Finn og se etter annonser hvor folk trenger at noen passer hunden deres i et halvt år/helt år eller noe fordi de skal jobbe i utlandet, ha en stor operasjon, være til behandling eller noe? Hender det er slike annonser. Da hadde dere fått prøvd å ha hund over en lengre periode og sett om du takler ansvaret.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror de fleste har det litt sånn. Jeg husker jeg hadde mest lyst til å skrike og snu da jeg satt med valpen på fanget på vei hjem 🤣

Jeg tror hvis man ikke er bekymret, så er det et faretegn 😅

Anonymkode: 1f062...63e

• Liker 2
Skrevet

Har du et stort kontrollbehov eller angst for ukjente situasjoner?

Jeg tror det er et større rødt flagg om du/dere ikke hadde kjent på noen bekymringer.

Men mye går på å akseptere at du kan ikke kontrollere alt her i verden og noe er uvisst. Og en del av jobben med å ha hund er å ta det ansvaret og faktisk håndtere det.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva er backup planen din for ferier?

Husk å gå valpekurs. 

❤️

Du tenker når vi evt reiser på ferie? Vi har ett fast reisemål hvert år og dit blir hunden med. Ved eventuelle andre reiser så har vi bekjente og/eller familie som kan stille opp men for å si det sånn så er det 2 år siden sist så det skjer ikke så ofte 🙈

AnonymBruker
Skrevet

Spør noen du kjenner om feriepass før du tar valpen hjem. Selv om du ikke trenger nå om det er en mulighet.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er akkurat likens😅😂 men det går nok bedre enn man frykter.
Noen mener valpekurs er viktig, mens andre sier at det også fint uten.
Snakket med en som sa at hunden tilpasser seg eieren :) 

Anonymkode: 49e08...e5b

AnonymBruker
Skrevet
skeiv-ostepop skrev (1 minutt siden):

Har du et stort kontrollbehov eller angst for ukjente situasjoner?

Jeg tror det er et større rødt flagg om du/dere ikke hadde kjent på noen bekymringer.

Men mye går på å akseptere at du kan ikke kontrollere alt her i verden og noe er uvisst. Og en del av jobben med å ha hund er å ta det ansvaret og faktisk håndtere det.

Jeg har beslutningsvegring og det har forverret seg desto gamlere jeg blir. Klarer ikke bestemme meg for innkjøp av klær en gang, står å diskuterer med meg selv i en evighet... Er så lei av meg selv.

Skrevet

Jeg hadde det også sånn. Vi lånte en voksen hund av samme rase i to perioder, til sammen ca 1,5 år. Jeg leste bøker og så på tv-serier. Brukte mye tid på å finne kennel og osv. Når vi fikk hunden var jeg så stressa de to-tre første ukene at jeg nesten besvimte. Men jeg har gjort en god jobb, om jeg så må si det selv, Mye miljøtrening når den var valp, hvalpekurs selvsagt, og mye trening generelt. Den var husren og burvant når vi fikk den fra oppdretter, det hjalp veldig. Nå har vi en trygg og god hund, som er veldig behagelig, og får mye skryt fra andre. Og jeg er SÅ glad for at jeg har hund, og angrer på jeg ikke fikk tidligere. ❤️

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi har tenkt på å skaffe hund veldig lenge, snakker år her. 

Vi har passet en familiehund av og til og dette har gått fint (dette var en godt voksen hund).

Nå har vi tatt det steget at vi har avtalt å besøke en oppdretter og jeg har gjort litt mer research...og så blir jeg ekstremt stressa...

Nå har det vokst seg til en gedigen klump i magen og jeg forstår nesten ikke at folk tør å skaffe seg dyr/hund. Det er jo såå mye som kan gå galt! Jeg blir super stressa desto mer jeg leser, føler at man må jo si opp jobben for å kunne ha hund.

Vi er godt voksne mennesker som har orden på livene våre. Jeg har alltid vært opptatt av å gjøre alt riktig og ordentlig her i livet, kanskje litt for mye sånn sett at jeg stresser meg opp for ingenting.

Nå føles det veldig kaotisk ut i hodet mitt. Synes dette virker mer stressende enn å få barn (vi har ett barn på 9 år, kan ikke huske det var så stressende men mulig jeg har fortrengt det..).

Hvordan vet man om man er skikket til å ha hund da? Om det passer i livet?

Vet ikke om det hjelper, men så lenge dere har gjort god research over hvilke hund dere har valgt dere ut etter både erfaring, realistisk forventninger over hvor mye tid kan dere/vil dere bruke på diverse aktiviteter og stell som kan komme, pluss i tillegg vis det er en rase eller blanding som krever mer enn gjennomsnittlig aktivitet. Å ha søkt opp valpekurs og har en backup plan om hunden trenger å bli passet av andre. Og alltids greit å ha satt seg inn i hva det koster å ha hund. 

Så vil bare ha prøve å gjøre best mulig ut av hunden, tenk på det litt som når du fikk barn, du hadde jo sikkert ikke kontroll på hvilke ting barnet vil like og ikke like. Selv den dag i dag kan du jo ikke vite hundre prosent hva barnet som er 9 år blir å jobbe som i voksen alder. De fleste hund og barn blir jo greie individer med god oppvekst og gode rettledninger i oppveksten. 

Vil også advare om at første tiden med valp og hund generelt kan være tøff og er vist mange som har fått denne «puppy blue» følelsene der eierne ofte føler seg overveldet og angrer den første tiden, fordi det blir mindre søvn og valp er som babyer de kan finne på å ødelegge ting, du/dere må stå opp tidlige de første månedene, tisse/bæsje inne da færrest av dem er husren om du får en veldig ung valp. Men dette går seg som regel til med at valpen blir eldre, rutiner og trening. 

Skrevet

Skjønner at det kan være stressende!
Det kan skje alle, at man plutselig får litt hetta og lurer på hva i all verden man har begitt seg ut på 😅🙈

Men det at du stresser og bekymrer deg over dette tenker jeg er et godt tegn jeg. Du har vurdert og planlagt dette lenge, og du er klar over hva som kan bli vanskelig. Det er mange som skaffer seg hund uten å skjenke disse tingene noen tanker overhodet! Og det er gjerne da det går galt...

Du er nok mye bedre rustet enn du tror!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er slitsomt å ha valp😅jeg har to voksne hunder og har en valp på 5 mnd i tillegg nå. Jeg kunne ikke huske det var så slitsomt sist😂. Det blir mye styr og uro og ekstra greier i nesten et år før det roer seg. Men det er gøy også. Mitt tips er å kontakte oppdrettere i aktuelle raser og høre om de planlegger å sette ut feks en voksen  hund som ikke skal være i avl lenger eller om de skulle evt få tilbake en hund fra kjøpere som ikke kan ha den lengre. Da slipper man unna den verste valpetiden

Anonymkode: 98b8a...15f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...