AnonymBruker Skrevet 26. april #1 Skrevet 26. april Vi har et hus sammen og ting må gjøres. Han har lagt platting, den er tydelig 5 cm skjev og åpen akkurat der vi går av/på så det er veldig synlig. Arbeidet er ferdig men ikke fullført, og sånn står det. Vi har lagt gulv, det er ok men med svikt flere steder. Vi har en garasjeport med ødelagt fjær slik at den ikke kan brukes og mus og dyr flyr inn der. Vi har gamle vinduer som må byttes, bad og kjøkken. Vi har fått to varslinger at avvik må ordnes opp i (el tilsynet ift sikringskap) og brannvern pga manglende tetting) Jeg må mase til etter fristen, da fixer han.. Vi har et roterom han skulle ryddet etter påske, det ble tatt i går fordi jeg spør hvor lenge det skal stå sånn som dette. Når store ting skal tas vet jeg ikke hvordan dette skal gå og det bekymrer meg. Ting jeg ikke kan ta alene. Når jeg sier ifra blir han sinna og lei seg, jeg frustrert og lite fornøyd i følge han. Jeg sier, hvorfor ikke bare gjøre jobben ordentlig? Nå føler jeg småjobber hoper seg opp konstant og ikke blir noe særlig bra. Han prøver, der ser jeg men det blir ikke alltid like bra og jeg syntes jo synd på han også men prosjektene blir så tydelig hjemme-mekka at til og med jeg ser det og redd det blir bare mer jobb ved å holde på sånn. Har ikke økonomi til å sette det bort. Syntes det er vanskelig da han gjør det for å glede meg. Hvordan forholde seg til dette? Anonymkode: 0c163...951 2 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. april #2 Skrevet 26. april Skal du ha noe gjort må du gjøre det selv. Du får begynne å fjerne plattingen og lære deg å legge en ny selv. Anonymkode: f312c...ec9 16 5
AnonymBruker Skrevet 26. april #3 Skrevet 26. april Litt usikker… gjør du noe selv? Hjelper du til eller bidrar på andre måter? Jeg lurer fordi ikke én eneste gang i innlegget virker det som du har så mange andre oppgaver enn å fortelle han at han ikke gjør noe riktig. Du bør fortelle mer, for med det innlegget her kommer du ikke til å få så mye forståelse… Med det sagt er det jævlig irriterende med ting som blir gjort halvveis… Eller feil! Jeg irriterer meg voldsomt over "snarveiene" til samboeren… Anonymkode: f312c...ec9 6 6
AnonymBruker Skrevet 26. april #5 Skrevet 26. april AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Litt usikker… gjør du noe selv? Hjelper du til eller bidrar på andre måter? Jeg lurer fordi ikke én eneste gang i innlegget virker det som du har så mange andre oppgaver enn å fortelle han at han ikke gjør noe riktig. Du bør fortelle mer, for med det innlegget her kommer du ikke til å få så mye forståelse… Med det sagt er det jævlig irriterende med ting som blir gjort halvveis… Eller feil! Jeg irriterer meg voldsomt over "snarveiene" til samboeren… Anonymkode: f312c...ec9 Jeg gjør alt inne,fra handling, rengjøring og middag. I tillegg bidrar jeg når det er prosjekter, så han har det lett sånn sett. Anonymkode: 0c163...951 4 2
AnonymBruker Skrevet 26. april #6 Skrevet 26. april Jeg forstår frustrasjonen og forstår deg, og jeg har det litt som deg. Den brutale sannheten er at vi må lære oss å gjøre de tingene selv. Jeg maser ikke, for jeg vet at jeg burde ta meg sammen og gjøre selv. Problemet er bare at mannen tar ting mye mer intuitivt, er raskere, sterkere, lengre, mer erfaring og mer selvtillit enn meg, så vi føler det er naturleg at han gjør ting. Samtidig merker jeg jo at han blir glad når jeg først tar tak og fikser ting. I motsetning til dere har vi god råd, så burde egentlig stå sterkere på å sette bort jobb, men også der slår selvtilliten til, og det føles naturlig at han ordner det også… Anonymkode: 75111...221 1
AnonymBruker Skrevet 26. april #7 Skrevet 26. april Han er ikke bedre enn det du ser. Ikke alle er handy, grundige og har god gjennomføringsevne. Du får gjøre det selv. Terrasse klarer man å lære seg å ordne. Så får han passe barna og lage maten mens du holder på. Alternativt så må dere slutte å sette i gang nye prosjekt. Dere har ikke kompetansen. Anonymkode: 3bb0d...578 12
AnonymBruker Skrevet 26. april #8 Skrevet 26. april Har selv en mann som ikke er så flink på det der selv. Jeg lærte tidlig at enten så fikser jeg det selv eller så må jeg betale noen for å gjøre det. Så slipper det å bli et uromoment som det blir bare diskusjoner om. Anonymkode: e24f1...985 6
Apis Skrevet 26. april #9 Skrevet 26. april AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Vi har et hus sammen og ting må gjøres. Han har lagt platting, den er tydelig 5 cm skjev og åpen akkurat der vi går av/på så det er veldig synlig. Arbeidet er ferdig men ikke fullført, og sånn står det. Vi har lagt gulv, det er ok men med svikt flere steder. Vi har en garasjeport med ødelagt fjær slik at den ikke kan brukes og mus og dyr flyr inn der. Vi har gamle vinduer som må byttes, bad og kjøkken. Vi har fått to varslinger at avvik må ordnes opp i (el tilsynet ift sikringskap) og brannvern pga manglende tetting) Jeg må mase til etter fristen, da fixer han.. Vi har et roterom han skulle ryddet etter påske, det ble tatt i går fordi jeg spør hvor lenge det skal stå sånn som dette. Når store ting skal tas vet jeg ikke hvordan dette skal gå og det bekymrer meg. Ting jeg ikke kan ta alene. Når jeg sier ifra blir han sinna og lei seg, jeg frustrert og lite fornøyd i følge han. Jeg sier, hvorfor ikke bare gjøre jobben ordentlig? Nå føler jeg småjobber hoper seg opp konstant og ikke blir noe særlig bra. Han prøver, der ser jeg men det blir ikke alltid like bra og jeg syntes jo synd på han også men prosjektene blir så tydelig hjemme-mekka at til og med jeg ser det og redd det blir bare mer jobb ved å holde på sånn. Har ikke økonomi til å sette det bort. Syntes det er vanskelig da han gjør det for å glede meg. Hvordan forholde seg til dette? Anonymkode: 0c163...951 Oppussing av gamle hus, det er da en får se hva samboerskapet er laget av, dere er ikke de første. Dere må kommunisere, legge planer sammen, ikke bare at han skal gjøre det du bestemmer, og lage delmål som fører frem til det store målet. Til sist så må jo begge ville det, ellers er det like godt å kjøpe nytt. 2
AnonymBruker Skrevet 26. april #10 Skrevet 26. april AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg gjør alt inne,fra handling, rengjøring og middag. I tillegg bidrar jeg når det er prosjekter, så han har det lett sånn sett. Anonymkode: 0c163...951 Skjønner. Han vet nok ikke hvor lett han har det. Du får foreslå å bytte da, så kan han få seg en oppvekker inne OG du kan lære masse om oppussing? Anonymkode: f312c...ec9 2 6
Sniff76 Skrevet 26. april #11 Skrevet 26. april (endret) Jobbe med ting sammen i stedet for at han skal gjøre alt alene når det tydelig ikke funker? Gjør ferdig en ting av gangen. Ikke begynn på mye forskjellig uten å ferdigstille en ting først. Spar opp og bruk fagfolk til de viktige tingene som må ordnes. Vurdere å flytte til leilighet? Hvis man ikke klarer å gjøre mye i hus selv og ikke tar seg råd til å betale fagfolk for å gjøre det, er det kanskje ikke rett bolig for dere. Endret 26. april av Sniff76 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. april #12 Skrevet 26. april AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg gjør alt inne,fra handling, rengjøring og middag. I tillegg bidrar jeg når det er prosjekter, så han har det lett sånn sett. Anonymkode: 0c163...951 Er det noen grunn til at dere ikke kan bytte? Anonymkode: 723b5...455 4
AnonymBruker Skrevet 26. april #13 Skrevet 26. april AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg forstår frustrasjonen og forstår deg, og jeg har det litt som deg. Den brutale sannheten er at vi må lære oss å gjøre de tingene selv. Jeg maser ikke, for jeg vet at jeg burde ta meg sammen og gjøre selv. Problemet er bare at mannen tar ting mye mer intuitivt, er raskere, sterkere, lengre, mer erfaring og mer selvtillit enn meg, så vi føler det er naturleg at han gjør ting. Samtidig merker jeg jo at han blir glad når jeg først tar tak og fikser ting. I motsetning til dere har vi god råd, så burde egentlig stå sterkere på å sette bort jobb, men også der slår selvtilliten til, og det føles naturlig at han ordner det også… Anonymkode: 75111...221 Må bare legge til at en forskjell er at mannen min er perfeksjonist, så når han først gjør ting skal det være perfekt, og hvis han først starter så fullfører han, problemet er å starte.. Anonymkode: 75111...221
punkyB Skrevet 26. april #14 Skrevet 26. april Mas hjelper jo ikke på noen - MEN han burde jo skjønne at disse jobbene må gjøres på en skikkelig måte av seg selv. Virker som om dere har en slags fordeling av arbeide - eller så er han en sløving/slapping som ikke gjør noe særlig noen steder Kanskje ikke hus er noe for dere - blir jo dyrt hvis man ikke vener å gjøre noe selv Dere må jo finne ut av dette - han må skjerpe seg og gjør han ikke det så må du enten fikse alt selv / kjøpte tjenester dere ikke har råd til eller så går du ut av dette samboerskapet . Er jo ikke bra hvis det fortsetter sånn - da blir du gal av at ting ikke blir gjort , han blir gal av maset
AnonymBruker Skrevet 26. april #15 Skrevet 26. april AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Må bare legge til at en forskjell er at mannen min er perfeksjonist, så når han først gjør ting skal det være perfekt, og hvis han først starter så fullfører han, problemet er å starte.. Anonymkode: 75111...221 Slitsomt det også! Man kan jo bruke seg helt opp på et prosjekt, og da blir neste vanskelig å starte på.. Anonymkode: f312c...ec9
AnonymBruker Skrevet 26. april #16 Skrevet 26. april Vi står i akkurat det samme, og samarbeider! I mitt forrige forhold var jeg sammen med en tømrer, var bare å peke så ble alt perfekt. På bygningsplan, vel å merke. Sammen med akademiker nå, men handy og vil gjøre ting. Jeg er ikke alltid fornøyd med resultatet. Men etter å ha observert at han ikke har den basic kunnskapen, men leser seg opp på youtube, så deltar jeg mye mer. Ja, det irriterer ham når han har satt opp stenderverk som ikke er 60, jeg ser det med en gang og flytter lektene, han forstår det når det bare er å skru platene rett inn. Jeg kjenner jeg blir irritert på deg når du ikke bidrar men klager. Handle og lage middag kan hvem som helst gjøre. Anonymkode: 7573d...1c9 4 1
AnonymBruker Skrevet 26. april #17 Skrevet 26. april Jeg tenker at man ikke kan regne med at menn kan fikse ting fordi de er menn, praktiske ferdigheter kommer ikke med kjønn. Samtidig tenker jeg at menn i likhet med kvinner kan lære å gjøre enklere oppussingsoppgaver og reparasjoner, og at de BØR lære seg det hvis de ikke har masse penger til å betale håndverkere for de minste ting. Jeg er den mest praktiske av oss, og det irriterer meg litt at mannen min ikke gidder å lære seg det jeg selv har vært nødt til å lære meg. Anonymkode: 24197...33d 3
AnonymBruker Skrevet 26. april #18 Skrevet 26. april Han høres ikke ut som en handyperson. Og da må dere jo ta det som utgangspunkt om dere trenger å få gjort slike type prosjekter. Jeg suger på sånne type jobber som kvinne. Men kjenner flere kvinner som er helt rå på sånt. Her er jeg heldig med at mannen er handy og har mye erfaring mht alt som har med bolig og oppussing å gjøre. Men, han jobber mye og har ofte ikke overskudd til å bruke mye tid på sånt med mindre det er ferie. Han ønsker å tilbringe mest mulig tid med oss, så da kjøper vi oss fri på visse ting som vi vet vil koste mye tid og arbeid. Rydding etc er noe annet. Kan alltid stole på at ord blir til handling. Så i sommerferien tar vi og skraper, beiser og maler terasse gelenderet og så skal vi slipe og beise hele terrassen sammen. Jeg forventer ikke at han skal gjøre det alene bare fordi jeg ellers tar meg av det meste av hus, barn og familie. Vi har blitt enige om hvordan vi skal fordele ansvar og plikter mellom oss i hverdagene. For meg ville det vært vanskelig med mye av det som er gjort i huset uten han. Hadde han vært like dårlig, så hadde vi løst det med å leie inn folk. Vi har et tre som må felles, det hyrer vi noen til å ta. Anonymkode: e83b6...7a5
AnonymBruker Skrevet 26. april #19 Skrevet 26. april AnonymBruker skrev (1 time siden): Har ikke økonomi til å sette det bort. Syntes det er vanskelig da han gjør det for å glede meg. Hvordan forholde seg til dette? Anonymkode: 0c163...951 Jeg oversetter dette til at du ber han/forventer at han skal gjøre det ellers så blir du sur. Du får heller begynne å ta i et tak selv i stedet for å bare klage. Anonymkode: 00692...216
AnonymBruker Skrevet 26. april #20 Skrevet 26. april AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg forstår frustrasjonen og forstår deg, og jeg har det litt som deg. Den brutale sannheten er at vi må lære oss å gjøre de tingene selv. Jeg maser ikke, for jeg vet at jeg burde ta meg sammen og gjøre selv. Problemet er bare at mannen tar ting mye mer intuitivt, er raskere, sterkere, lengre, mer erfaring og mer selvtillit enn meg, så vi føler det er naturleg at han gjør ting. Samtidig merker jeg jo at han blir glad når jeg først tar tak og fikser ting. I motsetning til dere har vi god råd, så burde egentlig stå sterkere på å sette bort jobb, men også der slår selvtilliten til, og det føles naturlig at han ordner det også… Anonymkode: 75111...221 Så vi kvinner bør rett og slett gjøre alt inne og ute da! Vaske hus,klær, handle og lage mat og når vi er ferdige skal vi ut og snekre platting. Menn må få lov til å være hjelpesløse egoister Anonymkode: 8d60e...6ab 2 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå