Gå til innhold

Målt kortisol hos legen?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Spurte du eller tok legen det opp? Hvorfor ville du/legen måle kortisol? 

Hvordan var resultatet? Ble du overrasket?

Anonymkode: b1523...a95

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg spurte legen med god begrunnelse, resultatet var ikke overraskende ettersom jeg levde under enormt stress, m.a.o. så hadde jeg verdier langt utenfor referanseområdet. 

Anonymkode: cab02...5b8

AnonymBruker
Skrevet

Legen målte det av seg selv. Jeg har kptsd, så tror hun forventet en veldig høy verdi, men jeg lå langt under, typisk for langvarig frys pga traumer. 

Anonymkode: e54f8...dd7

AnonymBruker
Skrevet

Sykehus tok det opp pga avvik. 

Kortisol er vanskelig og unøyaktig.

Det var ingenting galt med meg. 

Jeg hadde avvik pga kortison-behandling. 

Anonymkode: 329ac...446

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Legen målte det av seg selv. Jeg har kptsd, så tror hun forventet en veldig høy verdi, men jeg lå langt under, typisk for langvarig frys pga traumer. 

Man må måle det over tid for å se hele bildet. Har kptsd selv og man kan se på meg at kortisol et mest sannsynlig er høyt. Har veldig typiske fysiske tegn på det, og legen var klar på at jeg nok har en overarbeidet binyrer og høy kortisol. 

De periodene jeg evner å stresse ned, ta vare på meg selv etc så ser man veldig tydelig forskjell utseende messing på kort tid. 

Frustrerende det der 😫 

Anonymkode: 42875...88d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Spurte du eller tok legen det opp? Hvorfor ville du/legen måle kortisol? 

Hvordan var resultatet? Ble du overrasket?

Anonymkode: b1523...a95

Ja, jeg målte det. Legen hadde mistanke om addisson. Så jeg fikk diagnosen. Det var riktignok en spesialist som mistenkte det, ikke fastlegen. 

Anonymkode: b2797...7ed

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Man må måle det over tid for å se hele bildet. Har kptsd selv og man kan se på meg at kortisol et mest sannsynlig er høyt. Har veldig typiske fysiske tegn på det, og legen var klar på at jeg nok har en overarbeidet binyrer og høy kortisol. 

De periodene jeg evner å stresse ned, ta vare på meg selv etc så ser man veldig tydelig forskjell utseende messing på kort tid. 

Frustrerende det der 😫 

Anonymkode: 42875...88d

Hvordan kan man se det på utseendet? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvordan kan man se det på utseendet? 

Jeg er ikke den du spør, men typiske tegn er måneansikt, fettpute i nakken, magefedme samtidig som armer og bein er tynne, hudblødninger, økt kroppsbehåring osv.

Anonymkode: 54a98...a4d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har målt kortisol i spytt og urin. 

Kom tilbake som unormalt lave verdier, det stemte ikke overens med legen sin hypotese. Det har ikke skjedd mer. 

Jeg har mange symptom på cushing. En vikar for min fastlege var den som foreslo denne utredningen. 

Anonymkode: 61de1...6cd

AnonymBruker
Skrevet

Fastlegen tar ofte blodprøve. En blodprøve vil vise om man har Addison eller Cushings. 
Mens mer alternative leger (Balderklinikken osv) tar spyttprøve. Det vil vise om du har lavt eller høyt, uten at det er så lavt/høyt at det er Addison eller Cushings. Jeg mistenkte lavt utfra mine symptomer og det stemte. 

Anonymkode: bff77...786

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Jeg har målt kortisol i spytt og urin. 

Kom tilbake som unormalt lave verdier, det stemte ikke overens med legen sin hypotese. Det har ikke skjedd mer. 

Jeg har mange symptom på cushing. En vikar for min fastlege var den som foreslo denne utredningen. 

Anonymkode: 61de1...6cd

Kan hende du hadde skyhøyt før det ble lavt. Ikke unormalt at det skjer. 

Anonymkode: bff77...786

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...