Thomasine Skrevet 25. april #1 Skrevet 25. april Jeg spiser alt for lite proteiner i løpet av en dag. Visstnok skal økt protein-inntak tidlig på dagen (til frokost?) gi meg mindre cravings utover dagen da pulveret gir økt metthetsfølelse. Hvor vanlig er det å ta proteintilskudd for vektkontroll og ikke ifht trening og muskelvekst? Hvor mye proteinpulver per dag er lurt? 😊😊😊
AnonymBruker Skrevet 25. april #2 Skrevet 25. april Mer mat med mer protein, det er faktisk mye bedre. Det der pulver greiene er for toppidrettsutøvere som ikke får i seg nok via mat. Anonymkode: 63af5...705 1
AnonymBruker Skrevet 25. april #3 Skrevet 25. april Hva mener du med for lite protein? Hva er det eksakte tallet ditt? Anonymkode: 89cbd...75b
Flammen12 Skrevet 25. april #4 Skrevet 25. april AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Mer mat med mer protein, det er faktisk mye bedre. Det der pulver greiene er for toppidrettsutøvere som ikke får i seg nok via mat. Anonymkode: 63af5...705 Toppidrettsutøvere? Så alle som driver med idrett er toppidrettsutøvere?
Thomasine Skrevet 25. april Forfatter #5 Skrevet 25. april Har ikke noe tall, men sliter med å spise nok proteiner tror jeg. Og fyser på søtsaker rett etter jobb...problematisk å komme seg gjennom handleturen uten at en sjokolade havner i kørja også.🫣 Par skiver skinke på matpakka og til frokost. Noen skiver gulost. 2-4 egg i mnd ( blir fort lei egg), 1,5 laksefilet eller en kyllingfileet til middag, godt med grønnsaker, 4 yogurt i mnd, null melk, 😊
AnonymBruker Skrevet 25. april #6 Skrevet 25. april Thomasine skrev (1 time siden): Jeg spiser alt for lite proteiner i løpet av en dag. Visstnok skal økt protein-inntak tidlig på dagen (til frokost?) gi meg mindre cravings utover dagen da pulveret gir økt metthetsfølelse. Hvor vanlig er det å ta proteintilskudd for vektkontroll og ikke ifht trening og muskelvekst? Hvor mye proteinpulver per dag er lurt? 😊😊😊 Proteiner er jo superviktig. Det skal man ha i seg uansett om man skal opp, ned eller holde vekta Fysen blir man med dårlig kosthold. 1,6 gram per dag per kg kroppsvekt, minst. Anonymkode: e88bc...ace 2 1
Jdz Skrevet 25. april #7 Skrevet 25. april (endret) Har brukt proteinpulver i perioder med intens trening, Jeg har tro på at proteinrik mat holder deg mett lenger, men proteinpulver kommer ikke på magisk vis til å fikse søtsuget ditt. Det er ikke sånn det fungerer. Hvorfor kan du ikke bare spise frokost i stedet? Angående hvor mye proteiner du behøver kommer det an på hvem du spør, men det er mitt inntrykk at enkelte, spesielt produsenter av treningstilskudd, har en tendens til å overdrive dette. Men du trenger absolutt mer proteiner om du trener mye kanskje 1,5 til 2g per kilo kroppsvekt per dag. Har prøvd å ligge på 3 i perioder men ser ikke egentlig at det tilfører noe. Endret 25. april av Jdz
AnonymBruker Skrevet 26. april #8 Skrevet 26. april 5 gram psylium for å fikse mathunger. Fikk råd av legen. Blandes i væske. Drikk godt med vann etter hver dose. Anonymkode: 557fc...9d0 1
Plexi Skrevet 26. april #9 Skrevet 26. april 2 spiseskjeer chiafrø, I scoop med dette protienpulveret (som smaker himmelsk om du liker vanlijeis) i ca 130g vann. Blander på kvelden, da blir det en deilig pudding i løpet av natten som gir en god startdose med protein og fiber. 1
AnonymBruker Skrevet 26. april #10 Skrevet 26. april AnonymBruker skrev (9 timer siden): 1,6 gram per dag per kg kroppsvekt, minst. Anonymkode: e88bc...ace Olympiatoppen oppgir følgende på sine sider om proteinbehov (2): Mosjonist: 0,8-1,0 g /kg/ dag Utholdenhet: 1,2-1,6 g/kg/dag Moderat treningsmengde: 1,2 g/kg/dag Stor treningsmengde: 1,6 g/kg/dag Styrke/kraftidretter: 1,2-1,8 g/kg/dag Unge utøvere i vekst: 2,0 g/kg/dag Kvinners proteinbehov antas å være 10-15 % lavere. Anonymkode: 89cbd...75b 2
Thomasine Skrevet 26. april Forfatter #11 Skrevet 26. april Jdz skrev (11 timer siden): Har brukt proteinpulver i perioder med intens trening, Jeg har tro på at proteinrik mat holder deg mett lenger, men proteinpulver kommer ikke på magisk vis til å fikse søtsuget ditt. Det er ikke sånn det fungerer. Hvorfor kan du ikke bare spise frokost i stedet? Angående hvor mye proteiner du behøver kommer det an på hvem du spør, men det er mitt inntrykk at enkelte, spesielt produsenter av treningstilskudd, har en tendens til å overdrive dette. Men du trenger absolutt mer proteiner om du trener mye kanskje 1,5 til 2g per kilo kroppsvekt per dag. Har prøvd å ligge på 3 i perioder men ser ikke egentlig at det tilfører noe. Spiser frokost hver dag. 👍🏽 Ja, det er det jeg lurer på - er det produsentene som anbefaler fordi de vil selge?, eller er det lurt å ta en dose nå og da om man ikke klarer spise nok? Trener ikke mye, men hver uke.
Thomasine Skrevet 26. april Forfatter #12 Skrevet 26. april AnonymBruker skrev (11 timer siden): 5 gram psylium for å fikse mathunger. Fikk råd av legen. Blandes i væske. Drikk godt med vann etter hver dose. Anonymkode: 557fc...9d0 Mathunger og søthunger er ikke samme sak...🫣 Mathunger er det mange år siden jeg har kjent på..
AnonymBruker Skrevet 26. april #13 Skrevet 26. april AnonymBruker skrev (3 timer siden): Olympiatoppen oppgir følgende på sine sider om proteinbehov (2): Mosjonist: 0,8-1,0 g /kg/ dag Utholdenhet: 1,2-1,6 g/kg/dag Moderat treningsmengde: 1,2 g/kg/dag Stor treningsmengde: 1,6 g/kg/dag Styrke/kraftidretter: 1,2-1,8 g/kg/dag Unge utøvere i vekst: 2,0 g/kg/dag Kvinners proteinbehov antas å være 10-15 % lavere. Anonymkode: 89cbd...75b Dette er minimumsanbefaling for å unngå åpenbare mangler og hindre muskeltap. Optimalt inntak av protein er mye høyere. De tror at optimalt inntak for mosjonister er minst 2,0g/kg/dag, kanskje så høyt som 2,5. Du vet tydeligvis ikke at protein brukes til mye mer enn bare muskler. Anonymkode: 2276e...513 2 2
AnonymBruker Skrevet 26. april #14 Skrevet 26. april Jeg anbefaler mat over proteinpulver, alltid. Når du spiser kjøtt så får du samtidig vitaminer og mineraler i naturlige former. Spis mer animalsk altså. Anonymkode: 2276e...513 1 2
ChipnDale Skrevet 26. april #15 Skrevet 26. april AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg anbefaler mat over proteinpulver, alltid. Når du spiser kjøtt så får du samtidig vitaminer og mineraler i naturlige former. Spis mer animalsk altså. Anonymkode: 2276e...513 Det samme sa Rich Piana i 2016 når han selv drev et supplement/tilskudd. Så dødde han, og da begynte flere influsenere og andre tilsvarendre lavverdige mennesker å pushe supplementer, som jo nå ha eksplodert til en steroide & peptide epidemi i USA. Protein pulver er et greit tillskudd vis du ikke har mulighet til mat, proteinpulver er dessuten overpriset som faen og man betaler gjerne en en god del bare for et merke når det inneholder eksakt samme ingredienser. Men de aller fleste som driver med sikkelig trening og vet hvor mye 1g protein er i kcal, spiser mat over pulver. Her har man også Blaine Sumner som er en av værdens beste løftere i styrkeløft som hater protein pulver og lager "chicken shakes" Relativt lite vitaminer og mineraler i kjøtt iforhold til grønnsaker da. Men grønnsaker inneholder nesten 0 protein,fett og carb men mye vitaminer og mineraler. En grei del protein i f.eks pasta eller ris men det er ikke en komplett protein kilder så er relativt mangenfult å telle som protein. Det er dog hvertfall 100 forskjellige studier på protein inntak komt ut de siste 10årene og de har ikke funnet et nivå enda hvor det er for mye protein inntak, så lenge man også får i seg tilstrekkelig fett. Leste en studie for noen månder siden hvor de gikk opp tilt 5,5gram protein per kg til "elite cyclists" men ga seg for de tvangsforet de jo proteinshakes så de gikk med eksplosiv diare hele dagene. For en fellesnevner med alle protein studiene er dog de fores med protein pulver i drøye mengder så ender man opp med dårlig mage. 1
AnonymBruker Skrevet 27. april #16 Skrevet 27. april ChipnDale skrev (20 timer siden): Relativt lite vitaminer og mineraler i kjøtt iforhold til grønnsaker da. Men grønnsaker inneholder nesten 0 protein,fett og carb men mye vitaminer og mineraler. Akkurat denne biten er ikke riktig. Et kosthold er mer næringsrikt jo mer animalsk man spiser. Grønnsaker ser næringsrike ut på papiret, men de inneholder vitaminer og mineraler i former som ikke er like biotilgjengelige som fra animalsk mat, så mye av næringen fra planter går i doskåla. Og planter inneholder stoffer som hemmer opptak av de fleste mineraler. Mange planter hemmer opptaket så kraftig at man får i seg mer mineraler ved å spise kun animalsk i et måltid enn ved å legge til grønnsaker til samme måltidet. Vi får rett og slett i oss mer vitaminer og mineraler hvis vi erstatter planter med kjøtt. Anonymkode: 2276e...513 1
AnonymBruker Skrevet 27. april #17 Skrevet 27. april AnonymBruker skrev (På 26.4.2026 den 15.22): Dette er minimumsanbefaling for å unngå åpenbare mangler og hindre muskeltap. Optimalt inntak av protein er mye høyere. De tror at optimalt inntak for mosjonister er minst 2,0g/kg/dag, kanskje så høyt som 2,5. Du vet tydeligvis ikke at protein brukes til mye mer enn bare muskler. Anonymkode: 2276e...513 Det anbefalte proteininntaket for de som ikke trener, er 0,8 gram per kg kroppsvekt per dag. Idrettsutøvere har et økt proteinbehov som tilsvarer et inntak på 1,2-2 gram per kg kroppsvekt per dag. Det er en vanlig oppfatning, spesielt blant utøvere i styrke- og kraftidretter, at et høyt proteininntak (opp til 4 gram per kg kroppsvekt) er nødvendig for muskelvekst. Flere studier viser imidlertid at et proteininntak på over 2 gram per kg kroppsvekt ikke vil fremme ytterligere muskelvekst, men bli oksidert og brukt som energi. Idrettsutøvere som har et økt energiinntak under vektøkningsperioden, vil relativt enkelt kunne dekke proteinbehovet gjennom et normalt sunt kosthold. Proteintilskudd er derfor ikke nødvendig og bør ikke brukes uten at utøveren har fått en kvalifisert vurdering av kostholdet Anonymkode: 89cbd...75b 1
AnonymBruker Skrevet 30. april #18 Skrevet 30. april Jeg spiser mye proteiner, særlig til lunsj, og støtter meg på proteinpulver. Null matstøy, null cravings:) Til hverdags har jeg gjerne dette i yoghurt med granola, bær/frukt osv., og gå har jeg gjerne med meg varm lunsj med mye proteiner; ørret, kylling, tunfisk osv. Middag er ganske vanlig, så har jeg kveldsmat på å regulere litt hit og dit mtp. kalorier og protein. Så du må ikke være noen hardcore løfter for å ha utbytte av proteinpulver. TRENGER man det? Nei. Du får det til med vanlig kosthold også, men det er et fint hjelpemiddel om noe ikke går helt som planlagt for eksempel. Anonymkode: 2cb80...10c
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå