Gå til innhold

Hvorfor har Ella blitt så populært?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Et navn av hebraisk opphav som nå er blant de vanligste jentenavnene i store deler av Europa, Nord-Amerika og Oseania.

Anonymkode: 94898...b47

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Korte navn som slutter på a har vel vært den største trenden for jentenavn det siste tiåret - Ella føyer seg pent inn i rekken og er sånn sett ikke spesielt bemerkelsesverdig.

• Liker 10
Skrevet

Fordi det er et pent navn? Enkelt? Fint i en internasjonal sammenheng?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Daria skrev (10 minutter siden):

Korte navn som slutter på a har vel vært den største trenden for jentenavn det siste tiåret - Ella føyer seg pent inn i rekken og er sånn sett ikke spesielt bemerkelsesverdig.

Dette. Føyer seg inn blant hundrevis av Maia, Leah, Thea, Ida etc

Anonymkode: e2e7d...eaf

• Hjerte 1
Skrevet

Forstår det ikke, kjedelig navn. 

AnonymBruker
Skrevet

"Alle" jentenavn for tida er jo korte, slutter på -a og har mest myke lyder. Jeg tror jeg kunne likt Ella hvis det ikke var for at jeg  bare forbinder navnet med en litt spesiell dame på ca 60, som bor i nærheten av der jeg bor. Dette farger selvsagt mine tanker om navnet, og det blir veldig vanskelig å se for seg små babyer som heter det samme. Joda, jeg forstår at den rullings-røykende Ella, med Cowboy-Laila som stilforbilde også har vært baby en gang, men likevel... 

Anonymkode: 44960...7f1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Aner ikke! Tenker kun på Cinderella…

Anonymkode: d7f1a...60d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

"Alle" jentenavn for tida er jo korte, slutter på -a og har mest myke lyder. Jeg tror jeg kunne likt Ella hvis det ikke var for at jeg  bare forbinder navnet med en litt spesiell dame på ca 60, som bor i nærheten av der jeg bor. Dette farger selvsagt mine tanker om navnet, og det blir veldig vanskelig å se for seg små babyer som heter det samme. Joda, jeg forstår at den rullings-røykende Ella, med Cowboy-Laila som stilforbilde også har vært baby en gang, men likevel... 

Sånn er det jo med mange navn. Det tok litt tid for meg å venne meg til at Ellinor ikke er en dement nabodame på 80+ (nå ville hun vært 100). Det er fremdeles  uvant med en baby som heter Leif, for det er fremdeles for meg navnet til menn som nå er 70+.

Anonymkode: 7e054...078

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Husker en nabo som døpte datteren Ella for 26 år siden. Det var et sjeldent navn da, og det var superviktig for henne. Et år eller to etter steg statistikken til himmels. Ikke alltid greit å spå navntrender, da.

Anonymkode: 44ebe...068

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er kort, slutter på A og er internasjonalt. Stiller seg fint inn i rekken sammen med Emma, Maja, Nora, Sofia, Thea, Leah, Anna, Tuva, Ida, Alma, Klara, Linnea, Sara, Hanna, Maria, Julia og alle andre oppbrukte altfor populære navn. 

Anonymkode: 10ea8...699

AnonymBruker
Skrevet

Ellabjellafiskesnella 

Anonymkode: cec05...4cb

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 25.4.2026 den 10.56):

Et navn av hebraisk opphav som nå er blant de vanligste jentenavnene i store deler av Europa, Nord-Amerika og Oseania.

Anonymkode: 94898...b47

Fitzgerald, selvfølgelig. 

Endret av Supermerry
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.4.2026 den 16.46):

Enig😂 Ella sprella er ho dama på 60-70! Minner meg faktisk kun om Ella jeg kjente i ungdomsårene som var ca 70. 

Anonymkode: 644c5...a46

AnonymBruker
Skrevet

Ella giftet seg og fikk barn med Magnus Carlsen i fjor. Sånne ting bidrar sikkert i navnemoten.

Anonymkode: e187f...52a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Forbinder det bare med det greske ordet ella.

Anonymkode: a51bc...160

Skrevet

Det er vel bare ett av mange korte, "myke" jentenavn som slutter på -a som har vært populære i minst 30 år nå. Jeg tror Ella og lignende navn heller er på vei ned enn opp. Virker som om folk (endelig) begynner å bli litt lei av slike navn, vi ser jo f.eks. at Astrid og Ellinor har kommet på topplista, altså en litt annen type navn, med mer konsonanter og ikke fullt så sukkersøte.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Anonymkode: f0dfe...8e3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjedelig navn. Mest kjedelig er det at folk ikke klarer å trykke seg inn på SSB og se navnestatistikker før de velger samme navn som naboen.

Anonymkode: 8ddf5...bfc

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Kjedelig navn. Mest kjedelig er det at folk ikke klarer å trykke seg inn på SSB og se navnestatistikker før de velger samme navn som naboen.

Anonymkode: 8ddf5...bfc

Eller at de ikke bryr seg..?

Jeg har selv ett barn, en gutt, og må jo si meg "fornøyd" med at navnet hans ikke er på topplisten hverken nå eller da han ble født (for 11 år siden). Men samtidig ville det ikke hindret meg i å velge navnet jeg liker best selv om det hadde vært veldig populært.

Anonymkode: ad5b0...8c3

AnonymBruker
Skrevet

Forbinder det med Rihanna…

Anonymkode: 56b32...5fd

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...