Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Noen jurister som kan hjelpe meg

Jeg har en tidligere dom for ran (straffeloven § 327/328) og har sonet i fengsel for dette. Jeg er nå ferdig med saken og ønsker å komme meg i jobb.

Mitt spørsmål er: Hvis jeg søker jobb i kommunal helse- og omsorgstjeneste for voksne (der det kreves attest etter helse- og omsorgstjenesteloven § 5-4), vil dommen for ran da stå på politiattesten min? Fordi ran er ikke med i listen men er usikker

Anonymkode: 928c9...ec4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan sikkert få sjekket dette hos politiet. For attest til helsevesenet er det sedelighet som er viktig, men i noen jobber er det jo fare for beskyldninger om tyveri, så jeg ville sjekket hva politiet gir ut til arbeidsgiver.

Anonymkode: ddd25...58b

• Liker 1
Skrevet

Nå er ikke jeg jurist, men ran går vel under alvorlig vinningsforbrytelse. 

Anonymkode: 42798...dca

Skrevet

Når man søker jobb med eldre, brukes en begrenset attest. De aller fleste begrenset attester i helsevesenet fokuserer kun på tre ting:

• Seksuallovbrudd

• Drap

• Vold i nære relasjoner

men jeg er litt usikker om ran 

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nå er ikke jeg jurist, men ran går vel under alvorlig vinningsforbrytelse. 

Anonymkode: 42798

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du kan sikkert få sjekket dette hos politiet. For attest til helsevesenet er det sedelighet som er viktig, men i noen jobber er det jo fare for beskyldninger om tyveri, så jeg ville sjekket hva politiet gir ut til arbeidsgiver.

Anonymkode: ddd25...58b

Man får ikke sjekket rullebladet ditt hos politiet sånn på måfå

Anonymkode: 9959e...1de

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror faktisk det skal gå bra 

Anonymkode: 1b55f...62f

• Liker 1
Skrevet

Tyveri+vold= ran.

Vold+Omsorgsarbeid = nope

Anonymkode: d0e29...9c3

• Nyttig 3
Skrevet

§ 327/328 er ikke noe som sjekke på mitt studie (vernepleie), og det samme politiattesten er den jeg leverte hos arbeidsgiver i kommunen, bolig og mennesker med utviklingshemming :) 

Anonymkode: 953e0...c69

Skrevet

Får håp det ikke er gullsmeden du søker jobb? Det passer dårlig med ran på rullebladet.

Anonymkode: d2fe9...a32

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Får håp det ikke er gullsmeden du søker jobb? Det passer dårlig med ran på rullebladet.

Anonymkode: d2fe9...a32

Det står at vedkommende søker jobb innenfor kommunal helse- og omsorgstjeneste, så da er det unødvendig å komme med sånne svar! 

Anonymkode: 58705...fd0

• Liker 3
Skrevet

Syns faktisk ikke folk som har ranet noen skal få jobbe med mennesker!

Anonymkode: b665b...36c

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så en skal ikke få gå videre?

Anonymkode: af984...1f5

• Liker 3
Skrevet

Det vil komme opp ettersom det er vinningskriminalitet med vold og/eller trusler om vold

Anonymkode: 337e9...52f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.4.2026 den 19.33):

Noen jurister som kan hjelpe meg

Jeg har en tidligere dom for ran (straffeloven § 327/328) og har sonet i fengsel for dette. Jeg er nå ferdig med saken og ønsker å komme meg i jobb.

Mitt spørsmål er: Hvis jeg søker jobb i kommunal helse- og omsorgstjeneste for voksne (der det kreves attest etter helse- og omsorgstjenesteloven § 5-4), vil dommen for ran da stå på politiattesten min? Fordi ran er ikke med i listen men er usikker

Det går ikke. Ran går under vold, da får man ikke jobbe med helse og omsorg. Vært på ravneberget du eller? 😂

Anonymkode: 4c1c0...98e

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Masse jobber som ikke omhandler arbeid med sårbare mennesker. Synes du dømte overgripere skal jobbe i barnehage, omsorgsbolig osv?

Skrevet

Du får ikke jobb hvis du har ranet noen på helseinstitusjon. 

Anonymkode: 2815f...906

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette var en personran så flere fra Innlandet som skjedde i Danmark men jeg fikk straff ( selv om jeg tok bare penger og visste ikke hele greia men ble uansett dømt og kan ikke gjøre noe med det nå men det var ikke i helseinstisjon)

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

§ 327/328 er ikke noe som sjekke på mitt studie (vernepleie), og det samme politiattesten er den jeg leverte hos arbeidsgiver i kommunen, bolig og mennesker med utviklingshemming :) 

Anonymkode: 953e0...c69

Hvor finner jeg sånn informasjon for jeg vil være 100% og alle sier så ulike jeg vet att om jeg skal jobbe med barn da vises det men jeg vill ikke med barn men kommunale tjenester som eldre hjemme eller funksjonshemmede folk 

Skrevet

Hæ? Folk som har gjort noko dumt og gjort opp for det må då få ein ny sjanse? 

Anonymkode: 9d10f...708

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hæ? Folk som har gjort noko dumt og gjort opp for det må då få ein ny sjanse? 

Anonymkode: 9d10f...708

De kan bli håndtverkere i alle mulige former, jobbe i butikk, kjøre langtransport, og haugevis av andre ting, men p jobbe med utsatt mennesker bør de ikke fp lov til nei. De som utsettes for ran er preget for livet, da skal selvfølgelig gjerningsmannen også være preget for livet. 

• Liker 1
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...