Gå til innhold

Utrolig lav matlyst årsak??

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I snart 2mnd nå har jeg hatt utrolig lav matlyst og vært utrolig matlei. Har presset i meg mat når jeg ikke har lyst på og kan bli kvalm bare av tanken på å spise selv det jeg har elsket å spise før.

Jeg har alltid elsket mat og har det vært noe jeg har likt ekstra godt har jeg spist store porsjoner uten problem.

Lurte på om jeg kunne være gravid fordi jeg ble så sensitiv til matlukter + kvalme, men jeg er altså ikke gravid, og appetitten er ikke kommet tilbake.

I dag har jeg spist et eple og en skål med frokostblanding, vet t jeg må få i meg noe mat nå men orker knapt tanken på noe som helst. Har bestilt noe fra Wolt som jeg er veldig glad i, så blir det litt enklere å spise, men jeg forstår virkelig ikke hva dette kan være.

I går var jeg ute og spiste med typen, han hadde veldig lyst på pasta (jeg tenkte bare oh no🤢), men vi dro. Klarte bare spise en halv tallerken og det var ikke en veldig stor porsjon.

Legen min har vært sykemeldt i en lengre periode, men jeg har nå endelig fått meg en legetime. Inntil da spør jeg her, kanskje noen som har opplevd det samme?

Kan forøvrig legge til t jeg aldri før har hatt et anstrengt forhold til mat. Jeg er godt fornøyd med kroppen min og er heller ikke redd for kalorier selvom jeg foretrekker å spise sunnere mat mtp. helse. Har heller ikke noe som er vondt eller krevende i livet akkurat nå, men var riktig en del traumer fra barne- og ungdomsårene som jeg tror kroppen min prosesserer i høy grad akkurat nå. Har hatt masse mareritt i over et år og generelt slitt med fatigue. Mattingen er helt ny og vet ikke om det er noen sammenheng her.

Anonymkode: 0ac11...25c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har det på akkurat samme måte som deg. Oppdaget etter hvert at både lukt og smak har endret seg. Ikke sånn voldsom, men mer sneket seg inn. Mulig at det er pga covid jeg hadde engang. 

Krise her også for det er knapt noe som frister. Hodet sier ja akkurat som det er vandt til fra tidligere. Smaken sier tja og nei. 

Anonymkode: bf975...cf4

AnonymBruker
Skrevet

Du kan ha fått covid eller mildt norovirus. Begge kan nok medføre uggenhet lenge. Ikke sikkert du har hatt andre symptomer. Så jeg tipper at du har hatt en virusinfeksjon uten å vite det. Men lurt å sjekke med legen hvis det vedvarer selvsagt.

Anonymkode: f43ec...08f

AnonymBruker
Skrevet

Du må til lege ja.

Anonymkode: a9da6...8cd

AnonymBruker
Skrevet

Det kan være alt mellom naturlige svingninger, stress og kreft sikkert. Gå til lege om du er bekymret eller om det plager deg i hverdagen, eller du opplever det som vanskelig å få i deg nok kalorier.

Ellers har jeg trua på at varmere vær og sol fører til lavere appetitt. Ser du et mønster i når du mistet appetitten? Skjedde det noe for 2 måneder siden i livet ditt?

Anonymkode: 82b9f...3dc

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

I snart 2mnd nå har jeg hatt utrolig lav matlyst og vært utrolig matlei. Har presset i meg mat når jeg ikke har lyst på og kan bli kvalm bare av tanken på å spise selv det jeg har elsket å spise før.

Jeg har alltid elsket mat og har det vært noe jeg har likt ekstra godt har jeg spist store porsjoner uten problem.

Lurte på om jeg kunne være gravid fordi jeg ble så sensitiv til matlukter + kvalme, men jeg er altså ikke gravid, og appetitten er ikke kommet tilbake.

I dag har jeg spist et eple og en skål med frokostblanding, vet t jeg må få i meg noe mat nå men orker knapt tanken på noe som helst. Har bestilt noe fra Wolt som jeg er veldig glad i, så blir det litt enklere å spise, men jeg forstår virkelig ikke hva dette kan være.

I går var jeg ute og spiste med typen, han hadde veldig lyst på pasta (jeg tenkte bare oh no🤢), men vi dro. Klarte bare spise en halv tallerken og det var ikke en veldig stor porsjon.

Legen min har vært sykemeldt i en lengre periode, men jeg har nå endelig fått meg en legetime. Inntil da spør jeg her, kanskje noen som har opplevd det samme?

Kan forøvrig legge til t jeg aldri før har hatt et anstrengt forhold til mat. Jeg er godt fornøyd med kroppen min og er heller ikke redd for kalorier selvom jeg foretrekker å spise sunnere mat mtp. helse. Har heller ikke noe som er vondt eller krevende i livet akkurat nå, men var riktig en del traumer fra barne- og ungdomsårene som jeg tror kroppen min prosesserer i høy grad akkurat nå. Har hatt masse mareritt i over et år og generelt slitt med fatigue. Mattingen er helt ny og vet ikke om det er noen sammenheng her.

Anonymkode: 0ac11...25c

Har det ofte. Drikker mer væske og spiser favoritt frukt i de periodene. Anser det ikke som farlig før bmi er for lav. Evt øke aktivitetsnivå så hender det jeg får mer matlyst igjen 

Anonymkode: 9ae13...751

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...