Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dere som har gjort IVF alene (solomødre), hvor mye kostet behandlingen? Gjorde dere det privat eller offentlig, i Norge eller i utlandet? Hvordan var deres økonomiske situasjon før og eventuelt etter IVF?

Anonymkode: 69d21...20b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Husk at selv om IVF er dyrt, og særlig alene, så er det enda dyrere å ha barn (og særlig alene!). 

Anonymkode: e6073...7f3

• Liker 6
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Husk at selv om IVF er dyrt, og særlig alene, så er det enda dyrere å ha barn (og særlig alene!). 

Hvor dyrt det er å ha barn kommer helt an på hvor mye penger du bruker på å ha barn.

Jeg tjener rundt 650.000 i året og forsørger hjemmeværende partner + 3 barn på den lønna. Billig bolig på landet, billige fritidsaktiviteter (fotball og korps) og lager mat fra bunnen av, klipper håret selv og sånt. 

Kan dessverre ikke svare på IVF-spørsmålet, men er litt lei av at det er så selvfølgelig at "barn er dyrt".

Anonymkode: ea2fc...541

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Nå er ikke jeg solomor, men vil tro de færreste bruker IVF? Det holder vel med inseminasjon for de aller fleste. Det er mye billigere enn IVF. 

Anonymkode: 55686...6ca

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hvor dyrt det er å ha barn kommer helt an på hvor mye penger du bruker på å ha barn.

Jeg tjener rundt 650.000 i året og forsørger hjemmeværende partner + 3 barn på den lønna. Billig bolig på landet, billige fritidsaktiviteter (fotball og korps) og lager mat fra bunnen av, klipper håret selv og sånt. 

Kan dessverre ikke svare på IVF-spørsmålet, men er litt lei av at det er så selvfølgelig at "barn er dyrt".

TAKK for at noen endelig skriver noe slikt, det er første gangen jeg har sett her inne! Som regel sier folk det motsatte, mens jeg er akkurat som deg. Signerer denne!

Anonymkode: ba7d0...41a

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

92000 betalte ei venninne nylig for å få barn alene. Ett embryo lå på frys tilfelle første forsøk ikke satt, men det gjorde det. 

Anonymkode: 9e474...99f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var ikke alene og det er ti år siden, men da brukte vi ca 100.000 per barn med IVF i Danmark. 

Single venninner jeg har, har brukt vesentlig mindre relativt nylig. Den ene rundt 50k på 3-4 inseminasjonsrunder i Danmark inkl reise og opphold,  den andre noe lignende på offentlig IVF i Norge. 

Anonymkode: 54675...eb6

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er solomor og har betalt litt over 20 000 for IVF. Gjorde det offentlig på St.olavs i Trondheim. Venter nr 2 nå (inkludert i oppgitt pris). 

Anonymkode: 5a4fa...e80

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Men de kostnadene er litt mer fordelt og føles ikke så overveldende på en gang.

------

Vi brukte rundt 175.000 kr hos Medicus. Vi er ett par, men to kvinner, så tenker prisen blir det samme om jeg hadde gjort det alene eller ei. Dette var for 3pk, hvor vi benyttet oss av 2 egguttak og 2 innsett. Da har vi også betalt for sånn familiekvote, donorstrå (2 stk) og medisiner. Vi endte opp med 8 embryo på frys, hvor det også kommer en sum vi må betale årlig for lagring. I tillegg betalte vi for fertilitetsundersøkelse i forkant av behandlingen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ca 200.000. Tok IVF i Riga.

Anonymkode: 57c73...c27

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Nå er ikke jeg solomor, men vil tro de færreste bruker IVF? Det holder vel med inseminasjon for de aller fleste. Det er mye billigere enn IVF. 

Anonymkode: 55686...6ca

Det kommer an på. Hvis du vil ha flere barn, så er det flere som går direkte til IVF, da du sannsynligvis får flere embryo på frys. Ved IUI så får du i det offentlige ikke samme donor ved barn nummer en og to for eksempel. Går du privat kan du jo ta IUI, men kjøpte flere donorstrå i første omgang og betale for frysing av de ekstra stråene. Noen velger da IVF, selv om det er en mer belastende prosess for kroppen. Siden man sannsynligvis får flere embryo til søskenforsøk.

Vi fant ut at IUI var ikke vesentlig billigere for vår del, så vi gikk direkte på IVF. Det hadde selvsagt vært billigere hvis jeg ble gravid på første forsøk, men det ble jeg ikke en gang ved IVF (hvor det er høyere sannsynlighet for å lykkes pr gang enn IUI)..

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Solomor liksom. Det nye ordet.

Anonymkode: eff90...78e

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

IVF privat i Oslo, rundt 80.000 ish før babyen satt. (Var vel 3 runder IUI før 2 egguttak og 4 innsett.) 

Anonymkode: e2a2a...e57

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hvorfor tror du automatisk at ts ikke har råd fordi hun spør om hva det har kostet for andre?

Anonymkode: 79688...46a

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Men er du sikker på at du mener IVF? Du tenker ikke på inseminering av donorsperm?

En venninne dro til Danmark og betalte 70 000 for unge 1 og 50 000 for søsken.

Det er ikke dyrt for normale folk med normal inntekt å ha barn. Normale folk er godt forberedt og svært klar over at de må ha mat, klær og leker. Folk som gauler om at barn er dyrt minner meg om ungdommer som for første gang hører om hva nettleie er.

Anonymkode: 9d657...0d7

• Liker 4
Skrevet

Offentleg i Noreg, men eg måtte reise til ein annan by for behandlinga. Heilt normal inntekt her. Det kosta meg oppunder 20 000 - det var under eigenandelstaket, men ikkje mange lappane unna. 

Mesteparten var medisinar samt ein 3-400 kr i eigenandel per innsett. Reising blei refundert av pasientreiser og andre undersøkingar gjekk etter kvart på frikort. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.4.2026 den 18.43):

De fleste ønsker jo å kunne gi barna sine noe mer enn absolutt minimum. Derfor er det dyrt med barn.

Anonymkode: 89d4b...c43

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

De fleste ønsker jo å kunne gi barna sine noe mer enn absolutt minimum. Derfor er det dyrt med barn.

Virker som at folk tror at man må spy ut penger for å gi barna en god og trygg oppvekst med mange opplevelser her inne. Hvorfor? 

Anonymkode: 79688...46a

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

113000kr hittil, ett egguttak som ble totalfrys og to innsett som mislyktes. 
Skal nå i gang med nytt egguttak som jeg regner med vil koste rundt 70000kr hvis det ikke blir totalfrys og jeg lykkes med første innsett. Men må ha minst 21000kr ekstra for å legge ut for medisinene. Første egguttak kostet meg ca 26000kr bare i medisiner. 
Har i tillegg måttet ha to hysteroskopier til 12000kr stk, kunne stått i kø offentlig og fått det gratis men har ikke tid å vente flere mnder på time. 
Er ung ufør, har hatt en solid sum i sparepenger. 45000kr av summen har jeg hatt på med nedbetaling over 1 år. Resten har jeg betalt med en gang. 
Dette var privat. Kommer du til offentlig så trenger du kun penger til egenandelen på medisiner og et par tusenlapper totalt for kontroller og innsett. St Olavs er vist de med kortes ventetid på donorsæd. 

Anonymkode: ff760...728

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Gir du barna enterecôte hver dag, ny sykkel hver mnd eller hva er det som gjør at det blir så dyrt for deg?

Anonymkode: 9d657...0d7

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...