Gå til innhold

Fly forbanna på tannlegen

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Må gå til tannlegen 3 ganger i året pga periodontitt, de pusser og etter en sånn behandling får tannkjøttet kjørt seg så jeg verker i tennene i ca 1 uke etterpå. På denne timen jeg nettopp hadde hadde jeg fått ny tannlege uten at jeg visste det før jeg satte meg i stolen. Det var visst noe med den tannlegen jeg hadde flyttet over til nytt firma.

Den nye hadde voldsomme planer etter å ha sett gjennom journalen, jeg nektet å etterkomme alt innsalget hun prøvde seg på. Noen dager etterpå gikk jeg med intense smerter i ene tannen og spurte om hun kunne se på den igjen, og ev gi meg antibiotika pga betennelse, men det var feil løsning, eneste som gikk an var å trekke tannen, og overbeviste meg om at det måtte gjøres for at det skulle bli bedre og kvitt smerten.

Og gjett hva hun gjorde,  hun dro ut en ren og fin jeksel, og Upps nei det var visst bare sårt tannkjøtt...

Og det er jo sånt man ikke kan angre på, fy f... så sint jeg ble, men hun bare sa pyttsann du har jo masse tenner igjen...

Jeg har jo fått inntrykk av, at andre tannleger jeg har hatt, ikke trekker uten at det er helt krise og ødelagt tann... 

Jeg bytter selvsagt tannlege, men lurer på hva faens slags folk som tar slik utdanning idag?

Anonymkode: 5f032...63b

• Liker 1
  • Hjerte 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hadde du en pistol munning til tinningen når du ble forespeilet at tannen måtte trekkes?

Anonymkode: 983c5...431

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Gå inn på Tannlegeforeningen sin side der står det hvordan man kan klage på tannlege. Har inntrykk at normalt sitter det langt inne før tannleger trekker tenner. Har selv en dårlig tann for min tannlege prøver og redde før vi eventuelt må trekke den. 

Vil jo si at den kommentaren fra din tannlege hører ikke hjemme noen plass. 

Anonymkode: 93f84...7f3

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hadde du en pistol munning til tinningen når du ble forespeilet at tannen måtte trekkes?

En må kunne gå ut ifra at tannlege med sin ekspertise og kunnskap har litt mer peiling på problemet enn pasienten. Det er ikke pasienten som skal rettleie og behandle seg selv. Skal en ha tillit til tannlegeprofesjonen i sammfunnet som en helhet må en kunne nettopp ha tillit til tannleger. Statens helsetilsyn har gitt reaksjoner for mindre enn dette hos tannleger. 

Anonymkode: 31a73...49b

• Liker 6
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet

Kan det være at det "innsalget" som du benevner, og sa nei til, faktisk var løsningen for tannen din?

Hvem var det som konstanterte at det var en ren og fin jeksel, at den tilsynelatende er ren og fin utelukker ikke rotbetennelse, og kanskje innsalget var rotfylling. Periodontitt indikerer at man ikke er så interessert i tenner i utganspunktet.

Periodontitt er en alvorlig betennelse i tennenes støttevev som skyldes en opphopning av bakterier langs tannkjøttranden.  Sykdommen starter ofte som en overfladisk tannkjøttbetennelse (gingivitt) som, hvis den ikke behandles, sprer seg dypere ned mot tannroten og kjevebenet. Mangelfull pussing og renhold mellom tennene gjør at bakteriebelegget får utvikle seg.

Ja, periodontitt skader tennene indirekte ved å ødelegge festet deres, men det kan også føre til direkte problemer med selve tannstrukturen, hvis den ikke behandles, sprer seg dypere ned mot tannroten og kjevebenet.

Anonymkode: c44ce...93f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette er uakseptabelt. Klag eller meld fra til statsforvalter.  

Anonymkode: 90458...b01

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Dette er uakseptabelt. Klag eller meld fra til statsforvalter.  

Anonymkode: 90458...b01

Står der noe om at hun har fått en kyndig annenhåndsvurdering på at dette ikke var riktig behandling.

Hun nektet først den behandlingen som tannlegen ønsket å gi, senere endte det i trekking av tannen. Det er jo hun som mener selv at tannen var "ren og fin", og da lurer jeg mest på hvilken kompetanse hun har på området.

Jeg vil heller råde henne til å opprette en dialog med tannlegen som utførte dette, som sikkert kan forklare hvorfor det ble vurdert som det ble, deretter har hun ihvertfall litt mer å bygge sine utsagn på. Men jeg tror dialogen blir vanskelig når hun sier "lurer hva faen slags folk som tar slik utdannelse i dag". 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er det det som må til for at man skal kunne stole på tannlegen og hva tannlegen gir av råd? Sånn at hvis hun ikke hadde en pistol til tinningen så er ts idiot som stolte på tannlegen? 

Hadde du en pistolmunning mot tinningen når du skrev noe så teit? 

Anonymkode: 9cd40...8cf

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet

Gå inn på Tannlegeforeningen sin side der står det hvordan man kan klage på tannlege. Har inntrykk at normalt sitter det langt inne før tannleger trekker tenner. Har selv en dårlig tann for min tannlege prøver og redde før vi eventuelt må trekke den. 

Vil jo si at den kommentaren fra din tannlege hører ikke hjemme noen plass. 

Anonymkode: 93f84...7f3

Dette ts. Gjør dette👆👆👆

AnonymBruker
Skrevet

Kan det være at det "innsalget" som du benevner, og sa nei til, faktisk var løsningen for tannen din?

Hvem var det som konstanterte at det var en ren og fin jeksel, at den tilsynelatende er ren og fin utelukker ikke rotbetennelse, og kanskje innsalget var rotfylling. Periodontitt indikerer at man ikke er så interessert i tenner i utganspunktet.

Periodontitt er en alvorlig betennelse i tennenes støttevev som skyldes en opphopning av bakterier langs tannkjøttranden.  Sykdommen starter ofte som en overfladisk tannkjøttbetennelse (gingivitt) som, hvis den ikke behandles, sprer seg dypere ned mot tannroten og kjevebenet. Mangelfull pussing og renhold mellom tennene gjør at bakteriebelegget får utvikle seg.

Ja, periodontitt skader tennene indirekte ved å ødelegge festet deres, men det kan også føre til direkte problemer med selve tannstrukturen, hvis den ikke behandles, sprer seg dypere ned mot tannroten og kjevebenet.

Nei ærlig talt, dette er like dumt som å påstå at alle med diabetes har fått det av å spise for mye sukker.

Periodontitt har en viss arvelighet, jeg er datteren av en tannpleier og har knapt nok hatt et eneste begynnende hull engang i mitt liv og har periodontitt, arva av mamma som gikk inn i tannpleie fordi det var så mye av sykdommen i slekta. Jeg har hatt bedre tannhygiene enn de aller fleste siden før jeg fikk tenner, ellers hadde jeg ikke hatt tenner nå.

Ingen går til tannlege tre ganger i året slik ts gjør fordi de ikke gidder ta ansvar for tannhelsa si.

Anonymkode: 9c62a...a29

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Nei ærlig talt, dette er like dumt som å påstå at alle med diabetes har fått det av å spise for mye sukker.

Periodontitt har en viss arvelighet, jeg er datteren av en tannpleier og har knapt nok hatt et eneste begynnende hull engang i mitt liv og har periodontitt, arva av mamma som gikk inn i tannpleie fordi det var så mye av sykdommen i slekta. Jeg har hatt bedre tannhygiene enn de aller fleste siden før jeg fikk tenner, ellers hadde jeg ikke hatt tenner nå.

Ingen går til tannlege tre ganger i året slik ts gjør fordi de ikke gidder ta ansvar for tannhelsa si.

For diabetes 2 kan nok for mye usunn og sukkeholdig mat være en medvirkende årsak, i motsetning til diabetes 1 også kalt barnediabetes hvor sukker og kosthold ikke har kjent sammenheng med utvikling av diagnosen.

Så jeg er ikke helt enig i analogien.

Utløsende årsak til periodonditt er bakterier. Men nedsatt immunforsvar eller forstyrret immunforsvar kan gjør folk mer utsatt, og det kan jo være genetisk.

Men det jeg reagerte mest på var at du ikke kom med en god forklaring på hvorfor du mener at tannlegen har gjort feil, kun utskjelling av tannlegen og den nye tannlegestanden i sin helhet, da med utsagnet "hvem faen tar slik utdannelse i dag".

AnonymBruker
Skrevet

For diabetes 2 kan nok for mye usunn og sukkeholdig mat være en medvirkende årsak, i motsetning til diabetes 1 også kalt barnediabetes hvor sukker og kosthold ikke har kjent sammenheng med utvikling av diagnosen.

Så jeg er ikke helt enig i analogien.

Utløsende årsak til periodonditt er bakterier. Men nedsatt immunforsvar eller forstyrret immunforsvar kan gjør folk mer utsatt, og det kan jo være genetisk.

Men det jeg reagerte mest på var at du ikke kom med en god forklaring på hvorfor du mener at tannlegen har gjort feil, kun utskjelling av tannlegen og den nye tannlegestanden i sin helhet, da med utsagnet "hvem faen tar slik utdannelse i dag".

Det er da for F*** ingen ting som heter barnediabetes!!!! Det heter diabetes type 1 og diabetes type 2. ingenting annet! Kaller du folk med downs syndrom for mongoloide også? Nei, tenkte meg det… 

Anonymkode: 27c10...8a2

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Gå til en spesialist for dette i stedet. 

Anonymkode: 8d10a...aa7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det er da for F*** ingen ting som heter barnediabetes!!!! Det heter diabetes type 1 og diabetes type 2. ingenting annet! Kaller du folk med downs syndrom for mongoloide også? Nei, tenkte meg det… 

https://www.oslo-universitetssykehus.no/avdelinger/barne-og-ungdomsklinikken/avdeling-for-barnemedisin-ulleval/barnediabetesregisteret-bdr/

Barnediabetes

Anonymkode: 13df0...127

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Alle med diabetes 2 får det pga dårlig kosthold og for lite trening, jo. Så er det en del av dem som ikke selv er enige i at de har dårlig kosthold, kanskje tror de selv at ultraprosessert grovbrød med ultraprosessert  leverpostei og ultraprosesserte lettprodukter er toppen av helsefremmende kosthold. Men jeg har aldri hørt om en person som spiser råvarebasert og som trener som har fått diabetes 2. Ikke EN eneste person. 

Diabetes 1 er en autoimmun sykdom, diabetes 2 er en livsstilssykdom. Man kan være mer eller mindre disponert for å utvikle livsstilssykdommer, men de kommer ikke hoppende av seg selv, dog kan enkelte være heldige og slippe unna selv om de lever som griser.

Anonymkode: a51a6...ced

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Begrepet skal ikke brukes! Dette hadde du visst om du hadde hatt et minimum av kjennskap og kunnskap om sykdommen i stedet for å panikk-google deg fram til en artikkel hvor begrepet beklageligvis er brukt. Alle som jobber med sykdommen er skjønt klar over og enige om at type 1 diabetes ikke bare rammer barn på lik linje som at type 2 diabetes også kan ramme en tiåring. Eller gammelmannsdiabetes, som du sikkert kaller det. Om du orker å google litt til vil du finne flere saker om hvorfor disse begrep ikke skal brukes lenger, vær vennlig å ikke spre mer misinformasjon om denne forferdelige sykdommen.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Eeh, nei, på den siden du henviser til er snakk om et register for de som får det i barne- og ungdomsårene, det betyr ikke at det er et ord som skal brukes…

Anonymkode: e9bd9...f33

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Alle med diabetes 2 får det pga dårlig kosthold og for lite trening, jo. Så er det en del av dem som ikke selv er enige i at de har dårlig kosthold, kanskje tror de selv at ultraprosessert grovbrød med ultraprosessert  leverpostei og ultraprosesserte lettprodukter er toppen av helsefremmende kosthold. Men jeg har aldri hørt om en person som spiser råvarebasert og som trener som har fått diabetes 2. Ikke EN eneste person. 

Diabetes 1 er en autoimmun sykdom, diabetes 2 er en livsstilssykdom. Man kan være mer eller mindre disponert for å utvikle livsstilssykdommer, men de kommer ikke hoppende av seg selv, dog kan enkelte være heldige og slippe unna selv om de lever som griser.

Nei, de får kreft istedenfor.

Anonymkode: dbc18...fca

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Beklager å måtte si det, diabetes 2 er mer arvelig Enn diabetes 1, og jeg spiser både sunn mat er syltynn og topptrent, 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Beklager å måtte si det, diabetes 2 er mer arvelig Enn diabetes 1, og jeg spiser både sunn mat er syltynn og topptrent, 

Ja det er typisk idiotisk myte, som dumme mennesker svelger fordi det høres så enkelt ut. Google er like nært som KG er, men skikkelig vanskelig å sjekke opp egne påstander. 

Det mange korttenkte folk heller ikke forstår er at insulinresistens ofte fører til overvekt. Helt sprøtt at så mange ikke har fått med seg at diabetes-medisin brukes av folk UTEN diabetes, for å gå ned i vekt. Aha.. kanskje det er en sammenheng mellom diabetes, insulin og vektoppgang? 💡

Anonymkode: 9cd40...8cf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...