Gå til innhold

Klamydiatest uten GU?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Tviler egentlig på at jeg har klamydia, men det hadde vært greit å fått avkreftet det. Men MÅ jeg ta GU for å finne det ut? Sjansen for at jeg er smittet er såpass liten at jeg kommer ikke til å ta GU for å finne det ut.

Kan jeg kreve å få tatt urinprøve, eller eventuelt få ta ut sekret selv? Jeg har aldri vært hos legen min (flyttet for et år siden, og er ikke av de som løper ned døren hos legen), så jeg vet ikke helt hvordan han er. Har hørt litt for mange skrekkhistorier om at en blir forsøkt overtalt til GU, nærmest uansett hva det er som er galt i underlivet, og siden jeg vet jeg er feig når det er snakk om å stå i mot press fra leger, så vil jeg være forberedt på hvor stor faren er for at jeg må protestere…

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jepp, enten med urinprøve eller pinnetest som du kan stikke inn selv. men da tar det 2 uker før du får svar. med GU får du svar med en gang.

Skrevet

Så en “normal” lege vil neppe prøve å presse meg til GU?

At jeg må vente i to uker på et svar gjør egentlig lite, det er som sagt minimal sjanse for at jeg har det, men greit å vite det 100 & sikkert.

Skrevet

jo eldre du er jo mer vil legen mase om at du må ta GU ja. har ei venninne på nesten 32 som aldri har tatt GU og nekter hver gang. men de kan jo ikke tvinge folk. så sier du nei så må de bare akseptere det.

Skrevet

Nå flyr jeg egentlig ikke ned døra hos legen, men jeg går til GU/undersøkelser som anbefalt. Og jeg har heller opplevd andre veien - at legen virker som han virkelig ikke vil. Det føles verre å insistere på å få kle av seg og skreve enn å si nei takk.

Og klamydiatester får du på apoteket for tiden. Den er dyrere enn en legetur, men det står litt om den her: http://www.lommelegen.no/art/art2913.asp

Skrevet

Det er det jeg frykter. Er 22, så jeg får håpe jeg slipper det verste maset. Vet iverfall at jeg må være mentalt forberedt på å ikke la meg snakke rundt.

Men kan legen true med at om jeg ikke tar GU så får jeg ikke sjekket for klamydia? Er KUN det jeg frykter, og det er som sagt liten sjanse for at det er reelt. Blir i så fall surt å stresse med å komme seg til lege, betale for en time, og ikke engang få undersøkt det jeg uroer meg for.

Skrevet
Nå flyr jeg egentlig ikke ned døra hos legen, men jeg går til GU/undersøkelser som anbefalt. Og jeg har heller opplevd andre veien - at legen virker som han virkelig ikke vil. Det føles verre å insistere på å få kle av seg og skreve enn å si nei takk.

Og klamydiatester får du på apoteket for tiden. Den er dyrere enn en legetur, men det står litt om den her: http://www.lommelegen.no/art/art2913.asp

Har sett den, men jeg har fått inntrykk av at den er vanskelig å bruke. Men kanskje det ikke er særlig stor sjanse for at det gir falskt negativt resultat? Tror jeg skal se om jeg finner noe mer informasjon om den.

Skrevet

Gjør det! Jeg har ikke prøvd, så jeg kan ikke anbefale den. Men jeg forsto det sånn at et falsk resultat i tilfelle ville vise at du var syk selv om du ikke var det, og ikke omvendt. Hvis du tester positivt med den, syns jeg du skal ta en tur til legen.

Skrevet
Gjør det! Jeg har ikke prøvd, så jeg kan ikke anbefale den. Men jeg forsto det sånn at et falsk resultat i tilfelle ville vise at du var syk selv om du ikke var det, og ikke omvendt. Hvis du tester positivt med den, syns jeg du skal ta en tur til legen.

Ja, jeg får samme inntrykk selv når jeg sitter her og leser. Vil nesten tro at de ikke hadde sluppet noe på markedet som kunne gi folk inntrykk av at de er friske uten at det er reelt.

Fant den forresten her http://www.buyhelse.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=1393 litt billigere enn på apoteket, og mer praktisk.

Jeg får se hva jeg gjør, det er uansett litt skummelt å stole for mye på en hjemmetest når det er snakk om noe slikt. Så jeg tar gjerne i mot flere svar om hvor stor “fare” det er for at en lege vil mer eller mindre insistere på GU for å avkrefte/bekrefte klamydia.

Skrevet

hmm... hjemmetest har jeg aldri prøvd... heller aldri opplevd å bli overtalt av legen til å ta GU, men jeg foretrekker å ta GU jeg da... vil heller ta GU enn å ta tisseprøve... suns det er best, for da får jeg jo også sjekka om alt ser ok ut oppi der også... har absolutt ikke noe problem med å hoppe opp i stolen og prate ut om været, nyhetene eller hva det måtte være som faller meg inn...

kanskje jeg er litt rar...?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...