Gå til innhold

Beroligende til eldre (80+) med demens, noen som har tips?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

For å ikke spore av tråden om vikarlegen som ikke ville skrive ut medisiner lager jeg en egen tråd.

Moren min fikk diagnosen afasi utløst av Alzheimer for et par år siden. Hun bor fortsatt hjemme, får bremsemedisin av hjemmesykepleien hver dag, og hjelp med å lage mat (hun er veldig tynn, uten at de fant noen årsak utover demensen for vektnedgang). Hun har vært ganske engstelig hele veien, men har blitt frarådet beroligende pga. sløvhet og fallfare.

Nå synes jeg hun har blitt såpass dårlig at fordelene er større enn ulempene, det er ikke noe godt liv slik hun har det nå. Alt setter henne ut, og hun puster kort og stresset for den minste ting/lyd. Hun tør ikke vaske klær og tør ikke lenger handle på egenhånd. Hun er egentlig ganske frisk utenom demensen, og i demenssammenheng er hun fortsatt relativt oppegående, selv om vi pårørende synes hun er fryktelig redusert (hun sliter med talen og klarer ikke holde på informasjon).

Jeg har vondt av henne, men kan ikke sitte og holde henne i hånda 24/7. Hun hadde en samboer, men han er enda eldre og orket ikke med henne lenger, så hun bor i en lettstelt leilighet ikke så langt fra meg. Han bor langt unna, besøker henne noen uker i året. Hun er på dagsenter tre dager i uka, ser oss et par ganger i uka og har hjemmesykepleie to ganger om dagen, men det blir fortsatt mye alenetid. Hvilke preparater har dere her inne sett fungere greit på et eldre mennesker med angstliknende symptomer (hun hadde ikke angst før hun ble syk, men har alltid vært lettstresset)? Jeg så Sobril nevnt, er det andre preparater hun kunne testet? 

Anonymkode: d31cb...b70

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er mange medikamentelle og ikke-medikamentelle tiltak å prøve, men jeg tenker eneste forsvarlige måte å gjøre det på er opphold på en Kortidsavdeling slik at de får kartlangt funksjonsnivå(både fysisk og psykisk) og evt hvordan eventuelle medisiner fungerer på henne. Sobril kan feks virke beroligende i starten men så utløse voldsom angst. Hun bør ha helsepersonell rundt seg når slikt prøves.

Dessuten er det mange som opplever funksjonsbedring, høyere trivsel og mer ro av å få komme inn på institusjon. Behovet for medisiner kan falle bort ved rutiner og det å ha folk rundt seg.

Men jeg kan si at du ALDRI skal akseptere Risperidon/Risperdal med mindre det er en kortvarig nødløsning, det er foreslått av helsepersonell som kan demens og geriatri og at hun venter på snarlig opphold/plass eller allerede er på institusjon.

Anonymkode: 983b0...b8b

• Liker 2
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Min svigermor fikk Sobril på langtidsavdeling.

Men da bodde hun jo ikke hjemme med trapper/tepper osv. Og hun var ekstremt fysisk redusert også.

Før det gikk hun uten noe og var fullstendig bortreist når hun fikk langtidsplass. 

Anonymkode: 7e607...c7e

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. For mamma er på en måte engstelsen hovedproblemet ved siden av Alzheimer. Hun er frisk i kroppen, steller seg fortsatt, kan lage enkel mat (vi har bedt om hjelp for å være sikker på at hun spiser nok), finner veien ned til oss og til butikken. Ikek spesielt ustø. Jeg hadde håpt at hun kunne fått en litt bedre hverdag om nervene ble dempet litt. Hun er nok et godt stykke unna å kunne få plass i en bolig, selv om jeg tror det ville vært det beste for psyken hennes å ha noen der døgnet rundt. Inntrykket til demenskoordinator er at hun har det fint på dagsenteret, dessverre får hun ikke flere dager per nå. ikke plass. Hun har jo egentlig ganske faste rutiner rujdt seg, uten at det har dempet stresset noe særlig. 

Anonymkode: d31cb...b70

AnonymBruker
Skrevet

Enig i det som skrives om korttidsopphold ovenfor her.

Anonymkode: ddf8c...e77

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva slags bremsemedisin står moren din på? Flere midler mot demens har nettopp angst, depresjon og nedsatt appetitt/anoreksi som bivirkninger. For eksempel Exelon/rivastigmin. 

Hvis angsten kom samtidig eller i etterkant av oppstart med medisiner er det sannsynlig at dette er årsaken, ikke nødvendigvis demenssykdommen i seg selv. 
Ville først anbefalt en tur til legen for å vurdere dette, i tillegg vurdere behov av selve medisinen (ofte veldig dårlig effekt). 

Ellers kan jo et korttidsopphold være noe å vurdere. Hva med et rullerende avlastningsopphold? 

Slik du beskriver din mor hadde jeg ikke vært redd for at legen foreslår å starte med risperidon, som noen over nevner. Hun er alt for frisk til det, og dessuten er det en medisin som de aller fleste leger unngår å bruke på grunn av svært stygge bivirkninger. Den gis ikke til pasienter som er litt engstelige. 

Anonymkode: 70ada...fec

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Be om henvisning til alderspsykiatri/geriater på sykehus (demens kommer under psykiatri i mange sammenhenger). De er ofte tryggere i medisinering eldre med demens enn fastleger. 

Ellers vil jeg heller anbefale antidepressiva, feks. SSRI-preparat eller lignende, heller enn sobril.

hilsen sykepleier som jobber mye med demente😊

Anonymkode: e9b06...0cc

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Remeron blir ofte brukt med hell.

Anonymkode: 65f15...618

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...