Gå til innhold

Dansk Svensk Gårdshund

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tenkt at min neste hund blir en DSG (tispe). Liker utseende, størrelse og pelstype. Og så virker de som en våken og kvikk rase. Sikkert ikke problem å få med disse på tur. I tillegg liker jeg å gå kurs, trene og konkurrere. Og jeg har sett DSG i konkurranser hvor det ser ut som at de KAN være ganske førerorientert.

Til dere som har erfaring med DSG;  hva er din erfaring med denne rasen? Er det en rase du vil anbefale?

Helse; Hva er rasens problem når det gjelder helse? Hva bør jeg passe på? Hvordan fungerer tispene rundt løpetiden?

Gemytt: Kjenner ei som måtte avlive sin unge DSG pga. dårlig gemytt. Dvs hunden var engstelig, og det gikk over til angst-biting. Men så har jeg også sett trygge DSG. Hva er typisk gemytt for denne rasen? 

Jeg bor ganske urbant; biler - fly - sykler - unger til og fra skolen - katter - gamle damer med stokk - lekeplass rett ved huset - mange andre hunder osv. Er dette en rase som kan lære seg å takle masse inntrykk uten å gå opp i stress (og varsling)? 

(min siste hund var en gjeterhund som ble ganske stresset av alt som skjedde rundt omkring. Veldig typisk rasen, og noe jeg absolutt ikke ønsker med min neste hund)

Blir veldig takknemlig for tilbakemelding fra dere som har erfaring med denne rasen

Anonymkode: 68635...feb

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Da jeg bodde i en stor by hadde min nærmeste nabo en hund av denne rasen, den var alltid rolig og gikk rundt med eieren sin over alt uten å stresse. Hørte omtrent aldri den bjeffe og den kunne ligge ute på felles området og slappe av i flere timer mens vi drakk kaffe osv. Så det er min erfaring med dsg :)

Anonymkode: 13348...daf

Skrevet

DSG er en rase som desverre har blitt offer for å bli veldig populær, og folk har avlet over en lav sko. Finner du en hund fra gode linjer er det absolutt en flott rase! Trener med flere på klubben, og de er veldig førerorienterte og trygge. Funker i de fleste miljøer og er trivelige hunder.

Pass på HD, patella, øyne og gemytt. Se etter linjer der foreldrene brukes til noe.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg har tenkt at min neste hund blir en DSG (tispe). Liker utseende, størrelse og pelstype. Og så virker de som en våken og kvikk rase. Sikkert ikke problem å få med disse på tur. I tillegg liker jeg å gå kurs, trene og konkurrere. Og jeg har sett DSG i konkurranser hvor det ser ut som at de KAN være ganske førerorientert.

Til dere som har erfaring med DSG;  hva er din erfaring med denne rasen? Er det en rase du vil anbefale?

Helse; Hva er rasens problem når det gjelder helse? Hva bør jeg passe på? Hvordan fungerer tispene rundt løpetiden?

Gemytt: Kjenner ei som måtte avlive sin unge DSG pga. dårlig gemytt. Dvs hunden var engstelig, og det gikk over til angst-biting. Men så har jeg også sett trygge DSG. Hva er typisk gemytt for denne rasen? 

Jeg bor ganske urbant; biler - fly - sykler - unger til og fra skolen - katter - gamle damer med stokk - lekeplass rett ved huset - mange andre hunder osv. Er dette en rase som kan lære seg å takle masse inntrykk uten å gå opp i stress (og varsling)? 

(min siste hund var en gjeterhund som ble ganske stresset av alt som skjedde rundt omkring. Veldig typisk rasen, og noe jeg absolutt ikke ønsker med min neste hund)

Blir veldig takknemlig for tilbakemelding fra dere som har erfaring med denne rasen

Verdens beste rase spør du meg. Har hatt ulike raser oppigjennom årene, har nå DSG på 8. året, og det blir den rasen resten av livet med hund.

Dette er intelligente og lettlærte hunder, og det vil være på godt og på vondt. Noen hevder deres DSG ikke vil ut i regn, vind, m.m., at de generelt ikke liker vann. Min bryr seg ikke, men så begynte vi svømmetrening dagen etter at vi fikk han. I tillegg har han fra bitteliten valp vært med i stallen hver dag, så ingen kjære mor når det kommer til å være ute i all slags vær.

Jobben til denne rasen er jo å varsle, de skulle passe på gården. Selv om det uansett vil ligge i genene så kan sikkert noe avvennes dersom det viser seg at den varsler på svært mye. Min varsler - på skogens dyr som harer, rev, rådyr, elg, og i tillegg til hunder og katter han ikke kjenner. Om disse kommer innenfor hans tomtegrense (som er større enn min), for på lengre avstand kan han la være å varsle katt og hund. Han varsler også om det kommer bil inn på tomta, men ikke på de som bare kjører forbi. Han varsler aldri på hest, gående eller barn, så jeg lever fint med at han varsler på alt det andre. En normal adferd slik rasen er ment.

Hengivenhet, allsidige, tåler late og spreke dager, mye hund i liten kropp, intelligent, lettlært m.m. Og jeg vet om flere som har hatt ulike raser tidligere som nå har funnet en rase for resten av livet.

Lykke til uansett!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi har en DSG på 12 år. FANTASTISK hund. Lettlært, glad og familievennlig. Han er virkelig en del av familien. Vil alltid være der vi er. Som oppdretter sa med et glimt i øyet "det er vanskelig å ha en DSG uten å ha den i sofaen" :ler: Og for oss så stemte det godt :ler: 
De tåler lange turer, samtidig som de kan godta dager med litt kortere turer, vi har en som gjerne tar en innedag om det er skikkelig drittvær, da må jeg dra han ut.

Vår liker IKKE katter og jager med glede de som måtte forville seg inn på vår tomt, har fått kjenne på nærkontakt med noen katteklør en gang også. Men vet flere har både katt og DSG så tror de lett kan vennes til det hvis de skjønner at den også bor der.
"ulempen" med vår er at han varsler litt om han synes folk går for nærme vår grense(spes med hund) og jaktinstinkt, så hender at ørene lukker seg hvis det flyr en sommerfugl eller noe annet opp foran han, eller om han får lukten av noen når vi går tur. :ler: Men dette kunne sikkert også vært lært bort om en hadde gått mer inn for det når han var liten 🙈
Vår har slitt litt med allergi og sensitiv mage, men om det et vanlig problem er jeg usikker på...

Nå har jeg sagt det ikke blir flere hunder her når han går bort, mest pga tid. Nå har ungdommene stilt opp om jeg har jobbet kveld eller vært borte ,men de bor jo ikke hjemme for alltid... Men om jeg skulle hatt flere, hadde det definitift blitt DSG neste gang også

Anonymkode: 991c2...05b

AnonymBruker
Skrevet

TS her: Takk for alle svar.

Jeg er glad for at dere har mye pent å si om rasen, jeg tar til meg gode tips og råd 🙂

AnonymBruker
Skrevet

Dyrlegen min sier at veldig mange har et elendig gemytt og er ødelagt av at det har blitt avlet på «alt». De som funker er jo veldig fine hunder da. Det er vistnok litt forskjellig på helse også, som det jo ofte kan bli når raser plutselig blir populære. 
Jeg synes de er fine i str, praktisk pels, kan brukes og kan gå på tur. Stor nok til å være hund, liten nok til at en kan bære den hvis noe skjer. Likevel blir det nok ikke dsg på meg

Anonymkode: d247f...4cd

• Liker 1
Skrevet

Det er egentlig en herlig rase, men stort rødt flagg som med alle andre raser som har eksplodert i popularitet i løpet av veldig få år. Mange jeg har møtt er nervøse og gneldrete. 

Men om du gjør godt forarbeid og sjekker med seriøse oppdrettere så får du deg sikkert en super kompis.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...