Gå til innhold

Kreve husleie av voksne foreldre

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har utleieleilighet i huset vårt, som er grunnen til vi hadde råd til huset. Nå skal mine foreldre selge huset sitt, men det vil være nesten ett år før den nye leiligheten står klar. De vil selge nå for å unngå usikkerhet i markedet og spør om å Få bo hos oss i vår utleiedel. Vi svarte ja, men at de må betale markedspris da vi ikke har råd til noe annet. De virket overrasket, og tilbød å betale halv leie i tillegg til å luke i hagen o.l. De har normalt god økonomi, er pensjonister og har over en million i fond  (før salget av gjeldsfri bolig). 

Hva er riktig å gjøre her? Skal alt være gratis av slike tjenester for familie? Føler oss så kjipe nå.. 

Anonymkode: c5583...57e

• Liker 1
  • Hjerte 9
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vi har utleieleilighet i huset vårt, som er grunnen til vi hadde råd til huset. Nå skal mine foreldre selge huset sitt, men det vil være nesten ett år før den nye leiligheten står klar. De vil selge nå for å unngå usikkerhet i markedet og spør om å Få bo hos oss i vår utleiedel. Vi svarte ja, men at de må betale markedspris da vi ikke har råd til noe annet. De virket overrasket, og tilbød å betale halv leie i tillegg til å luke i hagen o.l. De har normalt god økonomi, er pensjonister og har over en million i fond  (før salget av gjeldsfri bolig). 

Hva er riktig å gjøre her? Skal alt være gratis av slike tjenester for familie? Føler oss så kjipe nå.. 

Dere har ikke råd til noe annet? Har dere leietakere som betaler markedspris nå? 

Anonymkode: e28b1...b47

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet

Er de som bør føle seg kjipe, selvfølgelig markedspris

• Liker 20
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Dere har ikke råd til noe annet? Har dere leietakere som betaler markedspris nå? 

Ts her. Vi leier ut nå, leietaker har sagt opp skal flytte ut i juli. Har tilbudt foreldrene mine å leie for samme pris. 

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Ts her. Vi leier ut nå, leietaker har sagt opp skal flytte ut i juli. Har tilbudt foreldrene mine å leie for samme pris. 

Hvis alternativet uansett er å få inn nye leietakere, så forstår jeg at dere vil ta markedspris, men det virker uansett veldig utrygt og lite økonomisk fornuftig av dere, å være så avhengig av leieinntekter.. 

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Det blir ikke en gratis tjeneste dere gir dem. Dere vil i praksis betale foreldrene dine for å bo der.

De må i hvert fall betale såpass at dere går i null.

Jeg er glad i mine foreldre og ser dem flere ganger i uka. Men å ha de boende i samme bopel, yikes

Anonymkode: 7af6a...130

• Liker 9
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Vi svarte ja, men at de må betale markedspris da vi ikke har råd til noe annet. De virket overrasket, og tilbød å betale halv leie

Da er svaret nei.

Antar dere har et lån som betjenes med husleieinntekten. Det sier seg selv at dere ikke kan gå ned i leie. 

Og jeg forstår ikke at foreldrene ikke skjønner dette. Makan til frekkhet.

Hvis de ikke har råd til en hel husleie kan de ikke selge boligen ennå.

Anonymkode: 866e5...979

• Liker 16
  • Nyttig 10
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har utleieleilighet selv og hadde iallfall ikke kastet ut den som bor der nå for å ta inn mine foreldre. Hadde den tilfeldigvis vært ledig slik at det passet, så hadde de måttet betale markedspris. Jeg trenger husleien til boliglånet. 
Skjønner ikke hva de tenker med. Hvorfor skal dere tape på å ha voksne foreldre med god økonomi boende?? 

Anonymkode: 6af85...299

• Liker 9
  • Nyttig 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvis den eneste grunnen til at dere har utleiedel er at dere ellers ikke hadde hatt råd til huset så må dere ha leietagere som betaler det dere setter som husleie. 
Hvorfor spør du KG om dette når du selv vet svaret? 

Anonymkode: 11c18...ec2

• Liker 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Hvis alternativet uansett er å få inn nye leietakere, så forstår jeg at dere vil ta markedspris, men det virker uansett veldig utrygt og lite økonomisk fornuftig av dere, å være så avhengig av leieinntekter.. 

Hvordan i allverden er det utrygt? Tror ikke du vet hva du snakker om.. 

• Liker 10
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Da står dere fast på det, skulle bare mangle. Dere betaler vel neppe noen for å luke nå.

Anonymkode: 465bd...ac4

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Synes det virker smålig av foreldrene. Luking veier ikke opp for halv leie. Da snakker man om at de hjelper masse med barnepass bl.a. Som da gjør at dere da f.eks. kan jobbe mer og tjene inn dette på annet vis.

Anonymkode: 3ac1c...b9c

• Liker 8
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvis den eneste grunnen til at dere har utleiedel er at dere ellers ikke hadde hatt råd til huset så må dere ha leietagere som betaler det dere setter som husleie. 
Hvorfor spør du KG om dette når du selv vet svaret? 

Anonymkode: 11c18...ec2

Selvsagt kunne vi gått med på halv leie og kutte i forbruk (klær, sko, mat), og derfor føler mest jeg meg kjip som ikke vil gjøre det for dem. Hadde det vært foreldre i en vanskelig situasjon, så hadde vi selvsagt gjort det. Men de har god råd! 
TS

• Liker 16
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvordan i allverden er det utrygt? Tror ikke du vet hva du snakker om.. 

Fordi det er idiotisk å være økonomisk avhengig av at andre mennesker leier, for å få det til å gå rundt. Har de i det hele tatt råd til vedlikehold hvis noe må ordne i utleiedelen? Ingen bør være så avhengig av leietakere, at de risikerer å sette seg i økonomisk trøbbel dersom utleiedelen blir ubebodd, det sier seg selv. 

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Dersom mine foreldre hadde trengt leiligheten hos oss ville vi ikke krevd leie. Vi har begge to fått meget hjelp av dem ila årene. 

Anonymkode: 3a123...084

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men de har god råd! 
TS

Syns du skal si til dem at dersom de ikke har råd til å betale markedsleie må de vente med å selge boligen sin. Dette er kun deres eget problem.

Anonymkode: 866e5...979

• Liker 5
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Foreldrene dine velger å selge nå, uten overhodet å trenge det, fordi de mener det er mest lønnsomt for dem selv. De gjør dette av rent økonomiske årsaker, overhodet ikke fordi de trenger. 

Aldri i verden, tenker nå jeg. Jeg hadde utvilsomt spist nudler i et år for å berge mamma og pappa hvis de var havnet i et uføre, jeg er uendelig glad i dem begge, men dette er jo tvert imot kynisk fra dine foreldres side. Ikke din.

Ikke rart de har kommet frem til at dette lønner seg, hvis de da har lagt til grunn at de kan bo skambillig hos deg. De fleste ting kan bli lønnsomme hvis du legger inn «få ting gratis av familie» i regnestykket. 

Anonymkode: e45e2...46b

• Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet

At de har god råd er et svakt argument. De er foreldrene dine, man hjelper familie. Søsteren min bodde i leiligheten vår et halvt år uten å betale husleie fordi det trengtes. Hun ville gjort det samme for en av oss. I min familie passer vi på hverandre. 

Anonymkode: 3a123...084

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Har foreldrene dine solgt, eller skal de legge ut for salg nå? De må jo bo et sted uansett. Leie blir det på de da. 

Anonymkode: 602fe...1a3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Fordi det er idiotisk å være økonomisk avhengig av at andre mennesker leier, for å få det til å gå rundt. Har de i det hele tatt råd til vedlikehold hvis noe må ordne i utleiedelen? Ingen bør være så avhengig av leietakere, at de risikerer å sette seg i økonomisk trøbbel dersom utleiedelen blir ubebodd, det sier seg selv. 

Jeg har bare erfaring med min utleiebolig, som ikke har stått tom på 16 år. Så jeg har har iallfall både buffer til vedlikehold og det tenker jeg ts har også. Det er en sikker og super inntekt. Men jeg ønsker fortsatt ikke å leie den ut for halv pris, da jeg pr nå setter alt rett inn på huslånet. 

• Liker 8
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...