Gå til innhold

Barnet mitt har barneautisme.

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ett barn som har diagnosen barneautisme.

Jeg er så uendelig lei av alle “velmenende råd” som kommer fra de rundt oss.

De opplever oss som veldig rigide ifht rutiner og sengetid, all den tid det gjør at hverdagen går rundt.

Leger/psykologer i spesialisthelsetjenesten berømmer oss nettopp fordi vi holder sterkt på rutiner i hverdager og helger.

Familiemedlemmer ser stort sett vårt barn på sitt beste og dømmer utifra det.

Jeg er så lei av den konstante kritikken fra mennesker som ikke forstår hva vi står i!

Anonymkode: 7752d...0f2

• Liker 4
  • Hjerte 16
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

De som ikke har barn med barneautisme eller som jobber med det aner ikke hva de snakker om. 
Stå på! Jeg heier på dere 🩷

Hilsen pedagogisk leder i barnehage som nå går en til en på en med barneautisme.

Endret av Blåsol
  • Liker 4
  • Hjerte 5
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

La de gi råd, er jo bare ikke å følge de 😄

Anonymkode: 2bcaf...e8c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Gi f i de, rutiner er helt essensielt for mange barn med autisme. Gjør det som funker for barnet. 

Anonymkode: 71fc1...e39

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet (endret)

Jeg jobber med barn med barneautisme og jeg brenner for dette. Jeg jobber som pedagogisk leder men har også en bachelor innenfor autisme (er vernepleier også). Derfor blir jeg nå litt engasjert. Sånn skal du eller dere aldri føle det! Jeg blir sint, trist og bare oppgitt på deres vegne. Barneautisme er så jævlig hardt for dere som foreldre å stå i. Dere er sterke, og gjør det som er riktig for deres barn🩷

send meg gjerne en pm så kan vi snakke videre om det er noe du eller dere lurer på.

Endret av Blåsol
  • Liker 1
  • Hjerte 5
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner virkelig at du er lei! Med mindre de er helt lukket for nye verdener så hadde jeg prøvd å "lære" dem opp i hva det er og hvilke utfordringer som er spesielt ved autisme. Ikke kun det som er spesifikt for dere, men sånn generelt. Uten å klage. Når dere snakker med de så har fokus på det som er bra, det som fungerer og hva dere har klart å løse, ikke hvilke utfordringer de har. Når man forteller om utfordringer så vil gjerne mennesker finne løsninger. Len dere heller på andre i samme situasjon og helsepersonell. Ellers, ignorer, ikke gå inn i de samme diskusjonene. Si heller "Dette har vi fortalt om/forklar før, så dette ønsker jeg ikke å diskutere en gang til med dere". Og, så videre på neste tema. 

Anonymkode: 55b5e...af4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hold på akkurat de rutinene dere vil! Det er den store tryggheten for barnet deres! ❤️❤️❤️  Gi ro og vær nær ☺️

Anonymkode: 62ea4...e41

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Sånne «råd» og kommentarer kommer ofte av folk som ikke har kunnskap. Be de lese eller fortelle dem om diagnosen så holder de munn. Det måtte jeg til familie, har to barn med adhd. Det er mye lettere å forstå med kunnskap 

Anonymkode: 4c6f6...ba1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Aldri opplevd det med min unge med autisme.

Jeg har 2 "normale" unger også og er like streng med dem.

Gode rutiner, struktur og forutsigbarhet er bra for alle barn uavhengig av diagnoser.

Alle settes krav og forventninger til.

I dag er ungen med autisme den roligste og beste til å regulere følelsene sine. Alltid blid, mye latter og humor.

Han er med på det meste da vi har øvd på å bryte grenser og utfordre han på det meste så han kan fungere noenlunde normalt i samfunnet.

Men han trenger 24/7 oppfølging og går på spesialskole og må nok på i kommunal bolig med tilsyn når han flytter ut.

Anonymkode: 5e0a5...222

Skrevet

Ryddet for brukerdebatt og avsporing. 

Christina82, mod

AnonymBruker
Skrevet

Ååå, føler med deg. Her har vi en med atypisk autisme, og min svigermor skal hver gang stå og messe om at hun ikke tror på diagnoser, og at det ikke er noe galt med han🙄

Anonymkode: 11983...aef

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
Blåsol skrev (På 22.4.2026 den 22.35):

De som ikke har barn med barneautisme eller som jobber med det aner ikke hva de snakker om. 
Stå på! Jeg heier på dere 🩷

Hilsen pedagogisk leder i barnehage som nå går en til en på en med barneautisme.

Tusen takk for ett veldig fint svar!

Barnet vårt er verbalt, kjærlig og veldig sosial slik at det er nok mange “typiske” tegn som folk flest tenker er autisme som ikke stemmer overens med barnet.

Selv om språk er på plass er det veldig vanskelig å ha en flytende samtale, det blir mest en eller to setninger ifht det man spør om før det går over i noe annet.

Barnet har 1/1 gjennom hele skoledagen og sfo.

Barnet vårt forstår ikke fare og jeg har høye skuldre og en klump i halsen hver gang vi går ut av døren.

Alle forventning om hva vi “bør” delta på og hva barnet bør være endel av, er noe av det tyngste med situasjonen.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.4.2026 den 22.24):

Jeg har ett barn som har diagnosen barneautisme.

Jeg er så uendelig lei av alle “velmenende råd” som kommer fra de rundt oss.

De opplever oss som veldig rigide ifht rutiner og sengetid, all den tid det gjør at hverdagen går rundt.

Leger/psykologer i spesialisthelsetjenesten berømmer oss nettopp fordi vi holder sterkt på rutiner i hverdager og helger.

Familiemedlemmer ser stort sett vårt barn på sitt beste og dømmer utifra det.

Jeg er så lei av den konstante kritikken fra mennesker som ikke forstår hva vi står i!

Javel.

Anonymkode: 8958d...8f5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.4.2026 den 22.36):

La de gi råd, er jo bare ikke å følge de 😄

Anonymkode: 2bcaf...e8c

Det er slitsomt å hele tiden bli fortalt av nære at man bare bør gjøre X, Z og Y.

At man bare må være strengere eller mindre rigide.

Det fører til at man trekker seg unna og nærmest blir litt isolert.

Ingen av de som har “alle løsninger” tilbyr seg noen gang å passe fordi det er for slitsomt.

Jeg forventer ingen å passe men det er bare så utrolig tappende å alltid bli fortalt at man ikke gjør det rette.

Ergo blir man mer frustrert fordi de skal belære konstant.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Blåsol skrev (På 22.4.2026 den 22.48):

Jeg jobber med barn med barneautisme og jeg brenner for dette. Jeg jobber som pedagogisk leder men har også en bachelor innenfor autisme (er vernepleier også). Derfor blir jeg nå litt engasjert. Sånn skal du eller dere aldri føle det! Jeg blir sint, trist og bare oppgitt på deres vegne. Barneautisme er så jævlig hardt for dere som foreldre å stå i. Dere er sterke, og gjør det som er riktig for deres barn🩷

send meg gjerne en pm så kan vi snakke videre om det er noe du eller dere lurer på.

Tusen takk for ett veldig fint svar og ikke minst en forståelse for hvor hardt det er å stå i, det er uvurdelig med slike tilbakemeldinger.

Takket være spesialisttjenesten, har vi fått mer selvtillit ifht hvordan vi håndterer hverdagen.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.4.2026 den 22.55):

Skjønner virkelig at du er lei! Med mindre de er helt lukket for nye verdener så hadde jeg prøvd å "lære" dem opp i hva det er og hvilke utfordringer som er spesielt ved autisme. Ikke kun det som er spesifikt for dere, men sånn generelt. Uten å klage. Når dere snakker med de så har fokus på det som er bra, det som fungerer og hva dere har klart å løse, ikke hvilke utfordringer de har. Når man forteller om utfordringer så vil gjerne mennesker finne løsninger. Len dere heller på andre i samme situasjon og helsepersonell. Ellers, ignorer, ikke gå inn i de samme diskusjonene. Si heller "Dette har vi fortalt om/forklar før, så dette ønsker jeg ikke å diskutere en gang til med dere". Og, så videre på neste tema. 

Anonymkode: 55b5e...af4

De er nok ikke helt lukket, de forstår bare ikke.

Vi snakker ikke nødvendigvis mye om utfordringer utover når vi blir spurt direkte men utfordringer kommer helt klart til syne i diverse sosiale sammenkomster.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...