Gjest Gjest Skrevet 10. april 2006 #1 Skrevet 10. april 2006 Jeg kom til å tenke på det her om dagen at veldig mange av plantene vi spiser er gjødsla med dyremøkk i tillegg til kunstgjødsel. Noen veganere ønsker ikke å bruke noen produkter som kommer fra dyr, av ulike grunner (ned til silke, honning, ull o.l). Det jeg lurer på er vel om veganere som har valgt "livsstil" av dyrevernhensyn har problemer med at maten de spiser er dyrket fram ved hjelp av gjødsel fra produksjondyr? Hvordan løser de(re) eventuelt dette problemet?
Donnie Darko Skrevet 11. april 2006 #2 Skrevet 11. april 2006 Veganere er hyklere. Den eneste måten de kan leve opp til sin ideologi er å dyrke ALT selv. Det gidder de selvsagt ikke da de vil ta del i vår teknologi og komfor og samtidig sette seg på sin høye hest og moralisere over oss andre.
Gjest *Snart medlem* Skrevet 11. april 2006 #3 Skrevet 11. april 2006 Veganere er hyklere. Den eneste måten de kan leve opp til sin ideologi er å dyrke ALT selv. Det gidder de selvsagt ikke da de vil ta del i vår teknologi og komfor og samtidig sette seg på sin høye hest og moralisere over oss andre. ← Haha, *den* kommer du til å få pepper for
Gjest GreenSky Skrevet 11. april 2006 #4 Skrevet 11. april 2006 Veganere er hyklere. Den eneste måten de kan leve opp til sin ideologi er å dyrke ALT selv. Det gidder de selvsagt ikke da de vil ta del i vår teknologi og komfor og samtidig sette seg på sin høye hest og moralisere over oss andre. ← *moraliserer over den ekle kjøttspiseren donnie* Forøvrig er naturgjødsel bra. En veganer ønsker å leve i pakt med naturen uten å utnytte den, naturgjødsel er derfor helt ok. Kunstige sprøytemidler er som regel ikke bra for miljøet eller helsa.
Gjest Elfrida Skrevet 11. april 2006 #5 Skrevet 11. april 2006 En veganer ønsker å leve i pakt med naturen uten å utnytte den, naturgjødsel er derfor helt ok. ← Men naturgjødselen kommer jo fra dyr i fangenskap? Som blir holdt der forå produsere kjøtt og melk. Jeg har for øvrig mye respekt for veganere, for jeg er veldig skeptisk til måten vi produserer kjøttet og melka vi spiser. Jeg har egentlig ikke noe i mot kjøtt, og spiser det hele tiden, men mener at vi må behandle dyr med respekt og holde de fanget på en slik måte at det påfører dyra minst mulig overlast, og lar dem få utløp for sine instinkter og behov så langt det lar seg gjøre. Og der tror jeg vi har et stykke igjen å gå. Mitt 'bidrag' er at jeg forsøker å kjøpe kjøtt som er økologisk, fra mindre gårder, og unngår Gilde og andre store produsenter. Det er kanskje misforstått fra meg - men jeg tenker at det kanskje hjelper bittelittegrann. Jeg mener vi må betale det det koster å ha et godt dyrehold! Da blir kjøtt dyrt, men det er det verdt.
Gjest GreenSky Skrevet 11. april 2006 #6 Skrevet 11. april 2006 Det er ikke slik at alle veganere mener at dyr ikke skal holdes i fangenskap. Noen mener at det er greit, andre ikke. De fleste veganere jeg kjenner synes f.eks det er helt ok å ha hund eller katt.
Gjest Varg-Menja Skrevet 11. april 2006 #7 Skrevet 11. april 2006 Veganere er hyklere. Den eneste måten de kan leve opp til sin ideologi er å dyrke ALT selv. Det gidder de selvsagt ikke da de vil ta del i vår teknologi og komfor og samtidig sette seg på sin høye hest og moralisere over oss andre. ← Må si meg enig i dette, de fleste veganere jeg har møtt er hyklerske misantroper som helst ser at menneskeheten blir utryddet, uten at de er villig til å bidra til det selv.
Gjest GreenSky Skrevet 11. april 2006 #8 Skrevet 11. april 2006 Merkelige vegetarianere dere har møtt. Har ikke møtt noen slike. Tror ikke det er så mange - veggiser eller ikke - som ønsker menneskeheten utryddet. Tvert i mot synes jeg det er interessant med en slik åpenbar fiendlighet mot mennesker som har en annen filosofi og etikk enn normen. Tråkket på en tå, kanskje?
Gjest Gjest_trådstarter_* Skrevet 11. april 2006 #9 Skrevet 11. april 2006 Det er ikke slik at alle veganere mener at dyr ikke skal holdes i fangenskap. Noen mener at det er greit, andre ikke. De fleste veganere jeg kjenner synes f.eks det er helt ok å ha hund eller katt. ← Men hvorfor er du veganer, da? Jeg vet jo at noen er det av andre grunner enn dyrevernhensyn (kosthold, feks), men de jeg kjenner er det fordi de mener det er etisk forkastelig å utnytte dyr på noen som helst måte (det var disse jeg lurte på hvordan tenkte, ikke "alle" veganere). Da blir det etter mitt syn verdt å tenke på hvor plantegjødsla kommer fra. Det er forøvrig fullt mulig å liste opp skadevirkninger etter overivrig gjødsling selv med bæsj, ikke bare kunstgjødsling, da mye av innholdet er det samme og forstyrrer økosystemene rundt landbruket. Selvsagt i tillegg til at kyrne og grisene møkka kommer fra etter all sannsynlighet har et like interessant liv som en gjennomsnittlig norsk hund eller katt... Og for meg er møkk like mye et dyreprodukt som melk eller silke... Jeg synes vegansk livsstil er interessant, men ser ingen grunn til å leve slik selv, også fordi det er omtrent umulig å gjennomføre 100%. Selv komponenter i pc-en er lagd av animalske produkter. Men jeg kjenner en veganer som dyrker mye av maten sin selv og kjøper kun "veganergodkjent" mat. Han bor ikke i Norge:-)
Gjest Gjest Skrevet 11. april 2006 #10 Skrevet 11. april 2006 Hvis man ønsker å spise mat som er laget på naturens premisser kan man kjøpe bio-dynamiske produkter. Dette er økologisk mat som det er enda strengere krav til, og enda mer i pakt med naturen. Jeg spiser kjøtt selv og jeg kan ikke skjønne skjønne hvorfor så mange må rakke ned på vegetarianerne/veganere. Jeg har en følelse av at mange kjøttspisere selv føler et stikk av dårlig samvittighet. Jeg har stor respekt for dem som er veganere, at man ikke klarer å være 100% veganer er da ikke så rart. De kan iallefall ha bedre samvittighet enn oss kjøttspisere har. Må det altså være være enten eller her: enten er man 100% veganer eller spise masse kjøtt?
Gjest Gjest_trådstarter_* Skrevet 11. april 2006 #11 Skrevet 11. april 2006 Hvis man ønsker å spise mat som er laget på naturens premisser kan man kjøpe bio-dynamiske produkter. Dette er økologisk mat som det er enda strengere krav til, og enda mer i pakt med naturen. Jeg spiser kjøtt selv og jeg kan ikke skjønne skjønne hvorfor så mange må rakke ned på vegetarianerne/veganere. Jeg har en følelse av at mange kjøttspisere selv føler et stikk av dårlig samvittighet. Jeg har stor respekt for dem som er veganere, at man ikke klarer å være 100% veganer er da ikke så rart. De kan iallefall ha bedre samvittighet enn oss kjøttspisere har. Må det altså være være enten eller her: enten er man 100% veganer eller spise masse kjøtt? ← Jeg håper ikke du oppfattet tråden i seg selv som "nedrakkende" på vegetarianere/veganere. Det er i hvert fall ikke min mening. Jeg spiser lite kjøtt selv, og kunne vært vegetarianer om forholdene var litt bedre lagt til rette (jeg bor på bygda hvor de knapt selger grønnsaker hele året, og ville vel vært avhengig at store doser kosttilskudd..). Da jeg bodde i utlandet spiste jeg bare plantekost og økologisk kjøtt fordi det var godt utvalg, mange gode varer og liten prisforskjell. Her velger jeg også økologisk når det går an. Det jeg lurte på, og fortsatt lurer på, er hvordan noen veganere, SOM etter min erfaring ofte har nokså "strenge" kriterier til grunn for livsstilen og kostholdet, her: dyrevelferd, ser på det å bruke dyremøkk fra landbruksindustrien (produksjonsdyr til kjøtt og melk) næring for maten sin. Jeg regner jo med at de har tenkt over det, de av dem som legger slike årsaker til grunn for at de f eks ikke bruker honning og silke? Det er vel ikke å rakke ned på å stille et spørsmål? Hva andre svarer her i tråden får ellers være deres sak.
Gjest forrige gjesten Skrevet 11. april 2006 #12 Skrevet 11. april 2006 Jeg håper ikke du oppfattet tråden i seg selv som "nedrakkende" på vegetarianere/veganere. Det er i hvert fall ikke min mening. Jeg spiser lite kjøtt selv, og kunne vært vegetarianer om forholdene var litt bedre lagt til rette (jeg bor på bygda hvor de knapt selger grønnsaker hele året, og ville vel vært avhengig at store doser kosttilskudd..). Da jeg bodde i utlandet spiste jeg bare plantekost og økologisk kjøtt fordi det var godt utvalg, mange gode varer og liten prisforskjell. Her velger jeg også økologisk når det går an. Det jeg lurte på, og fortsatt lurer på, er hvordan noen veganere, SOM etter min erfaring ofte har nokså "strenge" kriterier til grunn for livsstilen og kostholdet, her: dyrevelferd, ser på det å bruke dyremøkk fra landbruksindustrien (produksjonsdyr til kjøtt og melk) næring for maten sin. Jeg regner jo med at de har tenkt over det, de av dem som legger slike årsaker til grunn for at de f eks ikke bruker honning og silke? Det er vel ikke å rakke ned på å stille et spørsmål? Hva andre svarer her i tråden får ellers være deres sak. ← Men jeg skrev jo i mitt innlegg om biodynamiske produkter. Hvis du setter deg litt inn i hva dett er, så vil du skjønne at dette er produkter på naturens premisser med svært strenge krav til både bruk av jorda (ikke utarming av jorda) og hvilke prosukter som har medvirket fram til ferdig produkt.
Gjest Varg-Menja Skrevet 11. april 2006 #13 Skrevet 11. april 2006 Merkelige vegetarianere dere har møtt. Har ikke møtt noen slike. Tror ikke det er så mange - veggiser eller ikke - som ønsker menneskeheten utryddet. ← Nå er det veldig stor forskjell på vegetarianere og veganere da, og denne tråden handler om sistnevnte. Vegetarianere har jeg stort sett bare positive ting å si om, veganere derimot har ett menneskefiendtlig syn på verden, det er en del av hele ideologien deres.
Gjest *Snart medlem* Skrevet 12. april 2006 #14 Skrevet 12. april 2006 Jeg må si meg delvis enig. Jeg har støtt på en rekke veganere som mener at andre levesett er uetisk og totalt forkastelig, men jeg må si at jeg ikke tror at dette gjelder de fleste veganere. Ofte virker det faktisk som om de veganerne som tyr til denne formen for argumentasjon er veganere som føler at de på død og liv må "forsvare" sitt eget kosthold ved å understreke sin egen høye moral.
Gjest pace Skrevet 12. april 2006 #15 Skrevet 12. april 2006 (endret) Syntes selv at veganer saken er for viktig til at jeg har lyst til å henge meg opp i for mye detaljer. Jeg gjør det jeg kan, og det er jeg glad for. Hvorfor skal dette være vanskelig? F.eks. Hvorfor skal en musiker henge seg opp i at han ikke er en 'perfekt' musiker. Det er da ikke logisk. Jeg vil heller ikke kjefte på en musiker som ikke lager Skikkelig bra musikk, som om han måtte ligge på et spesielt nivå. Han får også gjerne reklamere musikken sin, selv om jeg kanskje ikke liker den. Men jeg anser veganer 'kampsaken' som mye viktigere. Kunne ønske selv at jeg var flinkere til å snakke om situasjonen. Jeg beundrer andre som gjør det mer. Ta feks situasjonen for mange fattige eller afrikanere i dag. Er det bra at man lar andre mennesker dø hvis man kan gjøre noe for å hindre det? Selvfølgelig ikke. Vil jeg kjefte på de som kjemper så bra(Noen bommer sikkert også) for disse menneskene? Jeg kunne ønske jeg kunne ivertfall hjelpe dem mer. Men et menneskefiendlig standpunkt er jeg skeptisk til. En veganer sak er for meg heller ikke å måtte leve på lite. Men å leve annerledes. Derfor er jeg optimistisk at andre klarer, og også faktisk bedrer situasjonen. Det er jo liksom fint at trådstarter sier om dette. For å se det på den bra siden: Da kan vi kanskje gjøre noe for å bedre dette også? Jeg er enig i at saken er vanskelig og delikat. At det ligger mye angst i saken. Mennesker, for det meste, prøver å gjøre ting bedre tror jeg. Jeg mener at man kan si at vi er som andre dyr. Ikke på den måten at vi må spise andre dyr(Jeg mener, som mange andre, heller ikke at andre dyr må det, men har en 'fri vilje' til å handle som de vil. Bare det at de kjemper så mye for å overleve i dag at de har snarlig ikke tid til noe annet), men at vi bare spiser dem nå, men at nyere komfortabilitet og vitenskap kan gjøre det lettere for oss og leve som bedre skapninger. For meg inta denne posisjonen, innebærer at jeg må leve med at jeg føler at jeg burde gjøre mer, snakke om det, osv. Men gleden ved å ha tatt valget jeg har gjort, gjør meg så glad at angsten for å måtte gjøre mer, langt på nær overgår den gleden Jeg tror man komme mye lengre ved å fokusere på det man faktisk gjør i det hele. Ikke at man må leve sånn og sånn. Endret 12. april 2006 av pace
Gjest Gjest Skrevet 13. april 2006 #16 Skrevet 13. april 2006 Nå er det veldig stor forskjell på vegetarianere og veganere da, og denne tråden handler om sistnevnte. Vegetarianere har jeg stort sett bare positive ting å si om, veganere derimot har ett menneskefiendtlig syn på verden, det er en del av hele ideologien deres. ← Hvor mange av verdens veganere kjenenr du egentlig? Du generaliserer på et ikke representativt grunnlag. For du legger sannsynligvis best merke til de veganerne som skriker ut og snakker mye om eget og andres kosthold. De veganerne som dyrker og spiser gresset sitt i ro og mak legger man som regel ikke så merke til. Det du gjør ved å generalisere fra de ekstreme tilfellene er en helt vanlig perseptuell feiltolkning. Du generasliserer utfra den informasjonen som er mest tilgjengelig. I tillegg har du en på forhånd motforestilling mot veganere og legger de negative inntrykkene først i hukkommelsen.
Gjest Varg-Menja Skrevet 13. april 2006 #17 Skrevet 13. april 2006 Ja, jeg generaliserer og hva så? At de fremstår som usympatiske stemmer på 9 av 10 veganere jeg har møtt, og jeg har møtt nokså mange av dem. Og at menneskeforakt er en del av ideologien stemmer også, derfor misliker jeg den også isolert sett, uavhengig av menneskene som følger den.
Gjest pace Skrevet 15. april 2006 #18 Skrevet 15. april 2006 (endret) Og at menneskeforakt er en del av ideologien stemmer også, derfor misliker jeg den også isolert sett, uavhengig av menneskene som følger den. ← Jeg er jo helt uenig i dette. For meg handler det om å respektere alle dyr. Mennesket er også dyr. Poenget forsvinner for meg når jeg mener at alle dyr er likestilte, at jeg da skal hate menneskerasen. Jeg tror på å stille seg fiendlig til behandlingen av mange dyr, enn mennesker i seg selv. Man må heller huske at mange dyr dreper andre dyr, og mennesker er en del av det, men at dette heller er naturlig eller vanlig. Spørsmålet ligger i hva vi velger å gjøre med det videre. Mange mennesker gjør det jo stadig bedre for kuer for eksempel, når de gir ut madrasser til dem, selv om de kanskje ikke klasifiserer seg som vegetarianere osv. Når man ser alt det vi gjør med andre dyr tror jeg det heller er menneskelig at noen kanskje stiller seg fiendlig til mennesker. Men hvem ville vel si at de faktisk er fiendlige til hele menneskerasen? Det ville bli en form for rasisme. Er det ikke nettopp det vi vil forandre? En likestilling av alle dyr. Endret 15. april 2006 av pace
Gjest GreenSky Skrevet 15. april 2006 #19 Skrevet 15. april 2006 Nå er det veldig stor forskjell på vegetarianere og veganere da, og denne tråden handler om sistnevnte. Vegetarianere har jeg stort sett bare positive ting å si om, veganere derimot har ett menneskefiendtlig syn på verden, det er en del av hele ideologien deres. ← Har hatt påskeferie, derfor har jeg ikke svart her på en stund. Nei - det er ikke stor forskjell på vegetarianere og veganere. Grunnfilosofien er den samme, nemlig at en ikke ønsker å spise noe med karma, for å bruke et buddistisk uttrykk. Hva som er karma og hvor grensen går, er et definisjonspørsmål, derav veganere og vegetarianere. Jeg har selv gått fra å være kjøttspisende, til å gradvis kutte ut kjøtt, til å bli vegetarianer og så - til å bli veganer. Denne prossesen startet jeg da jeg var 8 år, og nå er jeg 28, og har vært veganer et år. Betyr det da at jeg har blitt en annerledes person? Ville du hatt noe positivt å si om meg da jeg var kjøttspiser eller vegetarianer, men ikke nå, som jeg er veganer? Jeg er fremdeles den samme personen. Nei, en slik uttale grenser mot rasisme, etter mitt syn. Jeg har ikke et menneskefiendlig syn på verden - sier du at jeg har det, siden jeg er veganer? Nei, jeg ønsker tvert i mot fred og harmoni både ovenfor dyr og mennsker. Jeg forventer ikke at alle er enige i min filosofi. Jeg kaller ikke andre med dømmende ord for det. Vi har alle våre oppfattninger av verden, og hva som er viktig. Det eneste jeg forventer at alle streber etter, er å være et så godt menneske som mulig. Hvordan de gjør dette, skal ikke jeg blande meg oppi. Hvorfor slik fiendligehet mot veganere/vegetarianere? Vel, jeg har en hypotese om det. Når noen argumenterer eller lovpriser vegetarisme, er det mange som (underbevist) føler seg tråkket på. Dvs. kjøttspiserne. Når noen sier "dette er en fin filosofi og etisk riktig" hører mange "du gjør dette feil og er slem mot dyrene, du er en dårlig person", og dermed føler seg tråkket på. Det er hva jeg tror. Men hvorfor er du veganer, da? Jeg synes veggiser får mye pepper. 'Skal du være snill, så skal du være en engel', sa en kompis av meg om all peppern veggiser får. Jeg har en filosofi som er vansklig å leve med, men jeg jobber aktivt med denne for å leve etter den på best mulig måte. Det er en gradvis prosess som begynte for 20 år siden, og som jeg stadig jobber med. Jeg er ingen 'perfekt' veganer, det erkjenner jeg. Jeg kan stadig gjøre ting bedre, og det jobber jeg med.
Gjest Catwoman Skrevet 16. april 2006 #20 Skrevet 16. april 2006 veganere derimot har ett menneskefiendtlig syn på verden, det er en del av hele ideologien deres. Ikke ta alle over en kam da. Jeg har ikke et menneskefiendlig syn på verden. Vi er jo mennesker selv, litt rart å ha et menneskefiendlig syn på verden da.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå