Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg er nylig ferdig med doktorgraden min og søker jobber, både i offentlig og privat sektor.

Jeg har blitt invitert til flere intervjuer, men jeg opplever det som vanskelig å forstå alt som blir sagt. Dette skyldes både at jeg er litt nervøs, og at det kan være utfordrende å forstå ulike norske dialekter. Jeg opplever at når jeg ikke forstår alt, så får jeg ikke vist hva jeg faktisk kan.

Hva synes dere er en passende måte å si ifra dersom jeg ikke forstår spørsmålet under et intervju?  Er det forståelig at det kan være vanskelig for en innvandrer å forstå dialekter?

Jeg føler at jeg kan snakke og skrive norsk ganske godt (fra mitt eget perspektiv), men det å forstå alt som blir sagt, synes jeg fortsatt er vanskelig.

Anonymkode: 81990...78d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Bare smil, si at du øver på å forstå flere dialekter og be dem om å gjenta det de sa😊 Det er flust av østlendinger som ikke forstår dialekter, så kan ikke se for meg at de ikke skal ha forståelse for deg. Du skriver kjempebra!

Anonymkode: 9b013...c8a

• Liker 6
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Bare smil, si at du øver på å forstå flere dialekter og be dem om å gjenta det de sa😊 Det er flust av østlendinger som ikke forstår dialekter, så kan ikke se for meg at de ikke skal ha forståelse for deg. Du skriver kjempebra!

Er så lei denne dissingen av østlendinger som visstnok ikke skjønner dialekter. Fatter du hvor mange dialekter det faktisk finnes på Østlandet? 😂

Anonymkode: eb8cf...60a

• Liker 7
  • Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det er flust av østlendinger som ikke forstår dialekter,

Nei. De fleste østlendinger snakker selv en dialekt, så dette er et regnestykke som ikke går opp.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Se litt på serier med folk med ulike dialekter og ha på tekst, så lærer du litt.

Hvis du er innvandrer er du litt unnskyldt for å ikke forstå synes jeg, du kan si at du ikke forstår. 

Anonymkode: 2774c...5c5

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Som østlending kan jeg si at jeg ikke har samme dialekt som mine venner og kollegaer som også er østlendinger. Nå har ikke jeg vansker for å forstå de fleste dialekter i Norge, men enkelte burde faktisk ha vært tekstet. 

Anonymkode: 4555e...d11

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Snok1 skrev (44 minutter siden):

Nei. De fleste østlendinger snakker selv en dialekt, så dette er et regnestykke som ikke går opp.

Alle snakker dialekt, men jeg regner med det menes mennesker fra Oslo området som ofte er lett å forstå for hele landet.

Anonymkode: 6bfb9...ed0

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.4.2026 den 7.26):

Er så lei denne dissingen av østlendinger som visstnok ikke skjønner dialekter. Fatter du hvor mange dialekter det faktisk finnes på Østlandet? 😂

Snok1 skrev (På 23.4.2026 den 7.33):

Og vi som ikke leser med vrangbrillene på skjønner så klart at vedkommende ikke mener at østlendinger er uten dialekt, men at dialektene på Østlandet som regel er mye lettere å forstå enn en del andre dialekter. Hilsen østlending som hadde litt problemer i starten da han flytta innerst i en fjord på Vestlandet og måtte lære seg et nytt "språk" i tillegg til en ny jobb 🙈

Anonymkode: 04881...9f9

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Og vi som ikke leser med vrangbrillene på skjønner så klart at vedkommende ikke mener at østlendinger er uten dialekt, men at dialektene på Østlandet som regel er mye lettere å forstå enn en del andre dialekter.

Det er en rimelig forventning at denne kunnskapen tydeliggjøres i den skriftlige dialogen. Ingen her på forumet kan gjette din språkkompetanse. Dersom ditt problem er at mange ikke oppfatter hva du mener, bør du vurdere din egen språk- og kommunikasjonskompetanse før du dømmer andre.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Og vi som ikke leser med vrangbrillene på skjønner så klart at vedkommende ikke mener at østlendinger er uten dialekt, men at dialektene på Østlandet som regel er mye lettere å forstå enn en del andre dialekter. Hilsen østlending som hadde litt problemer i starten da han flytta innerst i en fjord på Vestlandet og måtte lære seg et nytt "språk" i tillegg til en ny jobb 🙈

Anonymkode: 04881...9f9

Har du snakket med gamle gubber øverst oppi Gudbrandsdalen  f eks? Evt andre grisgrendte steder. Ikke så lett alltid der heller nei. Og forresten er ingen i Norge, heller ikke de som er fra Oslo, uten dialekt. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det kan være greit å gi beskjed om det ved oppstarten av intervjuet - at du kan norsk etter n antall år i Norge, men du kan ha litt utfordringer med dialekter du ikke er vant med. At du håper på forståelse for dette om du må be dem si noe på nytt.

Jeg blir overrasket om de ikke jenker seg i en intervjusituasjon. De er ute etter det beste hodet og den beste "fit-en". 

Min mann fra Nederland har store utfordringer med dialekter fra Sogn og Fjordane, selv etter 15 år i Norge. Hadde han bodd der, ville han selvsagt plukket det opp raskt, så jeg mener at det ikke gjør det mindre attraktiv som søker.

Anonymkode: 4d628...74e

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...