Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ønsker tips om rimelig tilbehør til hverdagsmiddager, som gir magefyll og metthet :). Hensikten  er å senke matutgiftene noe.  

Anonymkode: 4309c...598

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Grønnsaker.

Anonymkode: 8ff6d...6ea

AnonymBruker
Skrevet

Strimlet hodekål, løk og gulrot i panne med litt olje,smør, så salt og pepper.

Anonymkode: aa6a2...c77

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Lag en 3 ukers salat. Den holder seg lenge (3 uker) i kjøleskapet og kan spises til nesten alt.

Anonymkode: 8c7e2...8cc

Skrevet

Grønnsaker og poteter. Rotgrønnsaker er kjempesunt og koster typisk 20-30 kroner kiloen. Poteter koster typisk 10-20 kroner kiloen. 

AnonymBruker
Skrevet

Potet, pasta, egg 

Anonymkode: 5a1d3...72f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker mye løk, sopp og maiskorn som ekstra fyll i maten. Ellers er ferske grønnsaker billig hvis du kjøper inn for uken. Løsvekt poteter er ofte billigere en pose. Og billig pasta og ris dmaker like bra som den dyre 😊 nudler er også fint! 

Anonymkode: a9d8b...296

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Lag en 3 ukers salat. Den holder seg lenge (3 uker) i kjøleskapet og kan spises til nesten alt.

Anonymkode: 8c7e2...8cc

Oppskrift?

Anonymkode: 367f9...1da

AnonymBruker
Skrevet

Søtpotet, potet, ris, pasta. 

Rotgrønnsaker som beter, gulrot, sellerirot. Kan bakes i ovn. 

Ulike mos av gulrot, sellerirot, potet, søtpotet, blomkål. 

Dampet gulrot og brokkoli 

Spinatstuing

Stekt paprika, løk, squash, sopp. 

Salat. Variere med grønnsaker og rester. 

Anonymkode: 367f9...1da

Skrevet (endret)

Jeg lager mange portioner. Nå er det bare meg og mannen, og han liker varm lunch. Har kjøpt bokser til å fryse, oppbevare mat og som kan i micro på Chlas Ohlson og små ildfaste former. Nå må vi ikke ha kjøtt men trenger buljong i det meste. Så lager jeg store portioner, feks tomatsaus hvor det meste av rester av grønnsaker går i, kyllingbuljong eller annen, bruker tomatpure på prislås fra kiwi, mutti som holder lenger. Lager en stor gryte, så deler jeg den opp. Noe går i vegetar moussakan, noe til bolognaise (spare har 2 karbonadedeig til 120 nå), noe til pasta arabitta osv.

Gjør det samme når jeg kjøper høne. Deler opp, bruker kraften osv. Indisk er jo billig mat, linser og kikerter osv. På det meste har jeg i løpet av ett par ettermiddager laget 80 portioner (2 i hver boks). Lager mat utenom også men vi har alltid mat i frysen. Det krever ett basislager av krydder, buljong osv. Handler gjerne på butikker som ikke er kjeder og har tilbud og følger med på mattilbudappen. Det har gått litt sport i det så forrige gang endte jeg opp på 18 kroner per portion som er generøs (mannen spiser mer enn meg).

Lager mat i helgen og enkelte dager utenom dette men bruker alltid all maten jeg kjøper, følger med på tilbud osv.

Nå er dette mye gryte og formretter og koker som regel ris og steker bagetter til. Eventuelt pasta. Så kjøper jeg det av salat som er rimelig eller ekstra grønnsaker, igjen sesong og tilbud.

Endret av Frøkensmprippen
Skrevet

Fres grønnsaker (som løk, purre, paprika, mais, hvitløk og chili) og gjerne sopp, ha på ris og vann og kok til risen er ferdig. Krydre etter ønske, og du kan godt bruke grønnsaksbuljong istedenfor salt. God metningsgarnityr som passer til mye, en fin måte å bruke grønnsaksrester på, og lager du mye, kan du fryse ned det som ikke blir spist.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...