Gå til innhold

Min datter kommuniserer ikke

Fremhevede innlegg

Skrevet

Litt bekymret for min datter på 16 måneder. Får ikke til noe ordentlig kommunikasjon med henne, hun sier bare "der" og peker. Regarer av og til på navnet sitt, men ikke alltid. Spør jeg "hvor er ballen" så ser hun bare på meg.

Hun er veldig rolig, alltid blid og fornøyd. Men ser andre barn på hennes alder har begynt å prate litt med få ord og kommuniserer på en annen måte (de responderer)

Anonymkode: 3f195...fe8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ville tatt dette opp med helsesykepleier

Anonymkode: dce98...88f

• Liker 1
Skrevet

Snakk med helsesykepleier. Jeg går ut fra at hun passerte nyfødtscreening på hørsel?

Skrevet
Havbris skrev (1 minutt siden):

Snakk med helsesykepleier. Jeg går ut fra at hun passerte nyfødtscreening på hørsel?

Ja. Tror ikke det er noe med hørsel, hun er ihvertfall var på lyder.

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Litt bekymret for min datter på 16 måneder. Får ikke til noe ordentlig kommunikasjon med henne, hun sier bare "der" og peker. Regarer av og til på navnet sitt, men ikke alltid. Spør jeg "hvor er ballen" så ser hun bare på meg.

Hun er veldig rolig, alltid blid og fornøyd. Men ser andre barn på hennes alder har begynt å prate litt med få ord og kommuniserer på en annen måte (de responderer)

Jeg sa ikke et ord før jeg var 3. begynte bare plutselig å prate. I gjengjeld så pratet jeg nesten helt rent da. Ingen som vet hvorfor. Jeg sier bare dette, sånn at du skal vite at det må ikke være noe galt. Noen er bare litt trege. 

Anonymkode: dc385...405

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg sa ikke et ord før jeg var 3. begynte bare plutselig å prate. I gjengjeld så pratet jeg nesten helt rent da. Ingen som vet hvorfor. Jeg sier bare dette, sånn at du skal vite at det må ikke være noe galt. Noen er bare litt trege. 

Anonymkode: dc385...405

Takk 💛 Jeg reagerer ikke bare på det at hun ikke sier ord, men at det er lite kommunikasjon ellers hvis du skjønner? Andre barn bruker ansiktsuttrykk, hender og kroppen for å kommunisere. Min datter gjør ikke annet enn denne evinnelige pekingen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Takk 💛 Jeg reagerer ikke bare på det at hun ikke sier ord, men at det er lite kommunikasjon ellers hvis du skjønner? Andre barn bruker ansiktsuttrykk, hender og kroppen for å kommunisere. Min datter gjør ikke annet enn denne evinnelige pekingen. 

Jeg leste en historie om en som var 5 år før han sa noe. Dette var i april 1940, og det han sa var: «tyskerne står i Oslofjorden». Foreldrene spurte om hvorfor han aldri hadde sagt noe tidligere, og da var svaret at han hadde ikke hatt noe viktig å si.

Anonymkode: 6456e...f05

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det aller beste er at du snakker med helsesykepleier og formidler din uro over at du ikke opplever kommunikasjon osv. 

• Liker 1
Skrevet
Havbris skrev (12 minutter siden):

Det aller beste er at du snakker med helsesykepleier og formidler din uro over at du ikke opplever kommunikasjon osv. 

Jeg skal gjøre det 💛

Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Jeg leste en historie om en som var 5 år før han sa noe. Dette var i april 1940, og det han sa var: «tyskerne står i Oslofjorden». Foreldrene spurte om hvorfor han aldri hadde sagt noe tidligere, og da var svaret at han hadde ikke hatt noe viktig å si.

Anonymkode: 6456e...f05

Morsomt! 

Det ble nok en mann av få ord 😁

Anonymkode: 00296...ba2

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvordan er det med blikkontakt? Møter hun blikket ditt eller viker hun unna? Snakk med helsestasjon.

Skrevet

Går hun i barnehagen? Hva sier de om kommunikasjon? Oppsøker hun deg hvis hun trenger noe? Søker hun blikket ditt? Holder hun blikkontakt? Har hun lyder for enkelte ting selv om hun ikke har ord (brrrm for bil)? Klapper hun og viser begeistring for ting hun liker?

Ville tatt det opp med helsestasjon og nevnt så mange eksempler på kommunikasjon/manglende kommunikasjon som mulig. At hun ikke har noe særlig verbalspråk enda er ikke i seg selv en bekymring. 

Anonymkode: 7a6ee...f6b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...