Pia550 Skrevet onsdag kl. 11:01 #1 Skrevet onsdag kl. 11:01 Hei! Vet ikke om det e rett post å legge det i men jeg er ny.Jeg har gått igjennom noe vanvittig tøft på det private plan og Akutt team her ville ikke /kunne ikke hjelpe meg pga at det må gå igjennom lege først.Greit nok men har vi ikke noe som heter hjelpeplikt i landet vårt? Når det er akutt nød og det var jeg i går og da valgte dei å henviste meg til Kirkens SOS hjelpe telefon.Og så la dei på røret rett og slett.Kanskje jeg overreagerer men jeg synest det var faktisk litt dårlig gjort.
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 11:19 #2 Skrevet onsdag kl. 11:19 Er akutt team via legevakt? Er det akutt behov kan du møte opp dit. Da får du en lege som kan slippe deg inn. Anonymkode: 8f3f6...afa 1
Pia550 Skrevet onsdag kl. 11:27 Forfatter #3 Skrevet onsdag kl. 11:27 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Er akutt team via legevakt? Er det akutt behov kan du møte opp dit. Da får du en lege som kan slippe deg inn. Anonymkode: 8f3f6...afa Ja det visste jeg ikke.Jeg burde selvfølgelig ringt 113.Men jeg var ikke helt meg selv.Så jeg ringte det som jeg hadde hatt kontakt med tidligere.
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 11:27 #4 Skrevet onsdag kl. 11:27 Det er vondt å høre at du ble møtt på den måten når du sto i en krise. Det er dessverre et veldig komplisert skille i det norske systemet som ofte skaper slike situasjoner. I Norge skiller man juridisk mellom rett til helsehjelp og rett til nødvendig helsehjelp. Alle har rett til sistnevnte dersom det er akutt fare for liv og helse (hjelpeplikt). Når det ikke vurderes som en akutt nødssituasjon, må helsevesenet i stedet følge det som heter prioriteringsveilederen. Blant annet så skal det være kostnadseffektivt for samfunnet å behandle pasienten, og pasienten skal ha nytte av behandlingen. Denne veilederen setter strenge kriterier for hvem som skal få hjelp og når, og i de fleste tilfeller krever det en henvisning fra fastlege eller legevakt for at Akutt-teamet skal kunne prioritere saken. Det føles veldig firkantet og kaldt når man står midt i det, men det er ofte derfor de henviser videre til telefontjenester i stedet for å ta deg inn direkte. https://www.helsenorge.no/rettigheter/sykehus-og-spesialist/rett-til-nodvendig-helsehjelp/#:~:text=Du har rett til å motta nødvendig,av hvilke behov du har som pasient. Anonymkode: 2b43a...e6b 1 1
Pia550 Skrevet onsdag kl. 11:32 Forfatter #5 Skrevet onsdag kl. 11:32 Ja du har nok rett.Men jeg fikk bare litt sjokk.Det var like før jeg bestemte meg for en permanent løsning.Jeg er gammel så det er kanskje ikke så nøye med her.Men jeg tenker på de som er unge og står i sånt og kanskje får samme svar.Var bare det
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 22:56 #7 Skrevet fredag kl. 22:56 Pia550 skrev (På 22.4.2026 den 13.32): Ja du har nok rett.Men jeg fikk bare litt sjokk.Det var like før jeg bestemte meg for en permanent løsning.Jeg er gammel så det er kanskje ikke så nøye med her.Men jeg tenker på de som er unge og står i sånt og kanskje får samme svar.Var bare det Ring legevakt hvis du får det vanskelig eller føler deg dårlig og be om time. Akutten tar ikke imot pasienter uten henvisning / papirer fra lege. Du må alltid ringe legevakten. Kirkens sos er ikke de du skal ringe til om du er i akutt krise. Det er legevakt eller 113 Anonymkode: dbc58...ed5
Christina82 Skrevet lørdag kl. 00:28 #8 Skrevet lørdag kl. 00:28 Kjære trådstarter, Vi ønsker ikke å vurdere og tolke ordbruk når det kommer til vanskelige livssituasjoner hvor vi opplever at man befinner seg i en sårbar tilstand, og det er umulig for oss å vite hva den enkelte legger i ordene som brukes. Vi kan ikke vite om det er en generell følelse av å ville dø - i den forstand at man er nedbrutt og sliten, og ønsker å slippe - eller om det involverer en tanke om selvmord hvor man ønsker å utføre en handling som fører til døden for den som utfører det. Vi ønsker på ingen måte å tabubelegge de følelsene du har, men vi må stenge denne tråden med bakgrunn i det ovennevnte, samt at vi ikke har mulighet til å overvåke tråden din og vite hva slags kompetanse som ligger bak svarene du vil få. Du kan lese mer om hvorfor vi har denne regelen her. Hvis du sliter med slike tanker vil vi oppfordre deg til å ta kontakt med din fastlege/lege for samtale eller henvisning videre. Hvis du opplever at situasjonen er akutt, oppfordrer vi deg til å ta kontakt med legevakt på tlf.: 116 117 eller ringe nødnummer 113. Alternativt kan du også ta kontakt med en hjelpetelefon hvor du vil treffe mennesker du kan prate med, som ønsker å hjelpe deg og som kan gi råd i den situasjonen du er i. Mental Helse: 116 123 Røde Kors: 800 33 321 (man-fre 14-22 for de under 18 år) Kirkens SOS: 22 40 00 40 Med omtanke og hilsen Christina82, mod 1
Fremhevede innlegg