AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #1 Skrevet 4 timer siden Hei. Jeg er ganske oppgitt og lei, så trenger litt råd ang hva jeg kan gjøre videre. Jeg er i midten av 20-årene og har prøvd å få barn siden sommer 2025. Etter veldig ustabil mens etter å ha sluttet på prevensjon, fikk jeg beskjed av gynekolog at jeg har flere symptomer på pcos. Dette var på nyåret. Jeg begynte med metformin, men da ble jeg veldig dårlig og fikk beskjed om å slutte. Så fikk jeg prøve letrozol, og har nå hatt tre «kurer», som gir positiv eggløsningstest (bruker clearblue advanced- den lilla), og mensen akkurat 14 dager etter eggløsning. Nå skal jeg få mensen om seks dager, men «føler» at det ikke gikk denne gangen heller. Gynekolog sier vi ikke kan henvises til prøverør før vi har prøvd i over ett år. Mannen har sjekket seg med normale resultater. Nå begynner jeg å miste håpet. Jeg hadde trodd jeg skulle bli gravid raskt, og har aldri hatt antydning til noe problem med egg eller syklus tidligere (ref. tidligere gynundersøkelser). Hvilken erfaring har dere? Jeg ønsker i utgangspunktet ikke å gå privat, litt på grunn av ung alder enda og siden det er så kostbart. Tar likevel imot råd ❤️ Anonymkode: c729e...88e
Irol Skrevet 2 timer siden #2 Skrevet 2 timer siden Jeg skjønner veldig godt at du kjenner på både frustrasjon og sorg nå. Det er tungt når måned etter måned går uten positiv test. Men det er dessverre lite hjelp å få offentlig hvis du ikke ønsker å gå privat før dere har prøvd i et år. Det er ikke unormalt at det tar litt tid å bli gravid, så mitt beste tips til deg er å fortsette med letrozol når det ser ut til å hjelpe på eggløsningen. Jeg ville også fortsatt tett oppfølging hos gynekolog, og bedt om en plan videre dersom det ikke klaffer etter noen flere runder med letrozol. Det er helt lov å være tydelig på at dette tærer psykisk. Dere har jo prøvd i et år til sommeren, så jeg ville spurt på nytt om henvisning da dersom det fortsatt ikke har klaffet. Kanskje ikke det letteste å høre akkurat nå, men du er fortsatt ung, mannen har normale prøver, og letrozol ser ut til å gi eggløsning. Tre kurer kan føles som en evighet når man står i det, men medisinsk sett er det fortsatt tidlig i prosessen. Så dette kan absolutt gå uten IVF. Masse lykke til videre ❤️
Millinea Skrevet 2 timer siden #3 Skrevet 2 timer siden Pcos her, tok myyye letrozol før det gikk her så ikke gi opp! Men vil råde deg til å ta en tur til fastlegen og sjekke at du ikke har noen vitaminmangler. På nummer to trengte vi ikke hjelp, eneste jeg hadde gjort selv var å få jern (ferritin) opp fra 9 og til over 50... Lave jernlagre og andre vitaminmangler kan gjøre det vanskelig å bli gravid. Undersøk litt og ta en tur til legen
mommyaka Skrevet 1 time siden #4 Skrevet 1 time siden Pcos her...gikk 9 mnd på letzerol før jeg gikk iui Sp 8 mnd med letzerol med nr 2 Dere e bare 25 år og 3 runder er"lite" Får du ultralyd på dag 12-14 for å se str på egg? Dere må nok prøve et år før dere går hjelp videre
AnonymBruker Skrevet 53 minutter siden #5 Skrevet 53 minutter siden Det er ikke lenge igjen til sommeren. Hold ut ❣️ Da kan dere bli henvist, og siden dere allerede er utredet vil de kanskje hoppe over det steget og begynne med egnet behandling ganske raskt. Vi brukte 2 år med prøving og så ivf før jeg ble gravid. Ikke for å sammenligne, for vi er forskjellige, men nå som jeg har en ettåring er prøvetiden bare et blekt minne. All venting var verdt det ❤️ Anonymkode: 71985...b4b
AnonymBruker Skrevet 14 minutter siden #6 Skrevet 14 minutter siden Skjønner godt at du er utålmodig. Når man først begynner å prøve så vil man veldig gjerne at det skal gå raskt! Men tenker det er viktig å minne seg selv på at selv friske, unge par kan måtte bruke opptil ett år på å bli gravide. Det er derfor de har satt ett år som grensen for hjelp. 🙂 At man har ustabile sykluser etter prevansjonsslutt er også normalt. Kan ta minst 3 måneder. Noen bruker lengre tid. Hvor lenge var syklusene dine ustabile? Så tenker jeg at 3 måneder på letrozol er kjempekort tid. Ihvertfall for kort til å miste håpet. Du har jo akkurat begynt. 🙂 Støtter også kommentarer lengre opp! Peis på med ferritin og vitamin D. Begge deler er forbundet med nedsatt fertilitet. Og vi som bor i Norge har kronisk vitamin D mangel. Har også lest om kvinner som bruker myo-inositol (tror jeg det heter?). Skal vistnok være bra for kvinner med PCOS. Kanskje verdt å sjekke ut. Anonymkode: 29c5b...139
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå