Gå til innhold

Rykker vi tilbake til start med "hjemmesykehus" ?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Under min oppvekst var det  nokså vanleg at legen, sykepleier, hjemmhjelpen kom på hjemmebesøk, passienten fekk oppfølgning hjemme. Det som imidkertid er stor forskjell på før og no er at de fleste eldre hadde folk /pårørende rundt segg som tok initiarive når noen ble syke, og tok umiddlebart kontakt med legekontoret. 
Idag handler det om digital oppfølgning og mange eldre / syke har ikkje noen muligheter å til digitale oppfølgning når de er syke.  Kanskje bor de ute i distriktnorge hvor det knapt finnes offentlig kommunikasjon. 

Mest sansynleg er den noen høytlønte og  "flisa fra skulebenken" som har klekt ut ordet hjemmesykehus , og noe ein hadde i norge  for 50 -60 år sidan.  

https://www.oslo-universitetssykehus.no/om-oss/hjemmesykehus-og-digital-oppfolging/

Anonymkode: 49b9f...59d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Under min oppvekst var det  nokså vanleg at legen, sykepleier, hjemmhjelpen kom på hjemmebesøk, passienten fekk oppfølgning hjemme. Det som imidkertid er stor forskjell på før og no er at de fleste eldre hadde folk /pårørende rundt segg som tok initiarive når noen ble syke, og tok umiddlebart kontakt med legekontoret. 
Idag handler det om digital oppfølgning og mange eldre / syke har ikkje noen muligheter å til digitale oppfølgning når de er syke.  Kanskje bor de ute i distriktnorge hvor det knapt finnes offentlig kommunikasjon. 

Mest sansynleg er den noen høytlønte og  "flisa fra skulebenken" som har klekt ut ordet hjemmesykehus , og noe ein hadde i norge  for 50 -60 år sidan.  

https://www.oslo-universitetssykehus.no/om-oss/hjemmesykehus-og-digital-oppfolging/

Ja, eg reknar med at dei som har kome med forslaget har både høg utdanning og høg løn. 😅 Kvifor synst du det er rart?

Anonymkode: e30c6...af3

AnonymBruker
Skrevet

Hjemmesykehus har vi vel alltid hatt, mitt ene barn som er 22 år ble skrevet ut med avansert hjemmesykehus etter veldig prematur fødsel. Egentlig var hun for liten til å bli skrevet ut (vektmessig), men alt annet var så bra, så da dro vi hjem og fikk sykepleier hjem til oss for oppfølging. Gull. 
Og det er ikke bare premature barn, det har vært vanlig for barn i mange kategorier i alle år.

Anonymkode: 298a8...152

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Er født i 1981. Husker minst 3 ganger i barnehagealder at legen kom på hjemmebesøk. Det var en gammel mann, og tror han og faren min kjente hverandre fra da pappa var liten, for husker klart han sa en gang "hvordan går det med broren din, har ikke sett han siden dere gikk på skolen"

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Ja, eg reknar med at dei som har kome med forslaget har både høg utdanning og høg løn. 😅 Kvifor synst du det er rart?

Anonymkode: e30c6...af3

I min oppvekst var det heilt vanleg at legen, og helsepersonell kom kom hjemmebesøk.  Lege , sykepleier, og helsepersonell kom forøvri  til skulen hvor det ble utført obligatorisk helsekontroll.  De som "klekte ut  den praksisen " hadde såvist  ikkje verken høg utdanning eller høy lønn

Ambulerende helsepersonll som ledd i forebygging av helsetjeneste måvel  vera langt mer meningsfylt, og effektivt en  å flytte på alt folket. Når ein oppsøker eit legekontor idag så gårdet meste av konsulitasjonen  hos legen til skjermbruk. 

Skrevet

Eg sliter etter covid og har longcovid, med utmattelse som hovedsymptom, jeg blir alt for dårlig i formen viss jeg skulle komt meg til legen med alt det innebærer med og komme seg ned, vente på venterommet osv, så er veldig glad for legen kommer på hjemmebesøk isteden for 

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
piggrokken skrev (45 minutter siden):

Er født i 1981. Husker minst 3 ganger i barnehagealder at legen kom på hjemmebesøk. Det var en gammel mann, og tror han og faren min kjente hverandre fra da pappa var liten, for husker klart han sa en gang "hvordan går det med broren din, har ikke sett han siden dere gikk på skolen"

Som barn var eg så uheldig å stuet en fot, og legen kom på hjemmebesøk, og stilte diagnosen.  Legen  kom ikkje bare 1 gang, men kom innom også flere ganger når han var på legevisit i nabolaget.  

Det er åpenbart mange svingdørpassienter på legekontoret, medan andre må oppfordres til å lå til legen. Legene har m.a. erkjent at de bruker mye tid på sykemeldinger, og ofte føler de seg presset.

AnonymBruker
Skrevet

Det er vel bedre at man tilbyr hjemmebesøk og digital oppfølging, versus å ikke få oppfølging i det hele tatt? Mange må vente i lang tid på hjelp, fordi ressursene i helsevesenet er sprengt.

Jeg har nok en upopulær mening i å ytre at eldre bør tilpasse seg den utviklingen vi har, og tilegne seg den kunnskapen som er nødvendig for å få den oppfølgingen de trenger.

Anonymkode: dd9e8...a0f

AnonymBruker
Skrevet
Lolalot skrev (2 minutter siden):

Eg sliter etter covid og har longcovid, med utmattelse som hovedsymptom, jeg blir alt for dårlig i formen viss jeg skulle komt meg til legen med alt det innebærer med og komme seg ned, vente på venterommet osv, så er veldig glad for legen kommer på hjemmebesøk isteden for 

Idag handler det meste  om økonomi , og legene har m.a. stykkpris  betalt av kommunen + lønn. så for dem er det bedre økonomi til flere passienter de kan få innom kontoret hver eneste dag som de bruke igjennomsnittleg 10-15 min på hver passient.  Under pandemien oppdaget "noen høyt utdannet , m/ høy lønn" at hjemmekontor ble populært. og digitalisering har ført til økt skjermbruk. 

Igjenninnføring av helsekontroll i skulen "som før"  hadde åpenbart kunnet avdekket mange helseplager hos barn på eit tidligere stadie både fysisk / psykisk, og ein treng ikkje verken høy utdannelse, eller høy lønn, og vera digitalisert til å klekke ut den praksisen.  

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er vel bedre at man tilbyr hjemmebesøk og digital oppfølging, versus å ikke få oppfølging i det hele tatt? Mange må vente i lang tid på hjelp, fordi ressursene i helsevesenet er sprengt.

Jeg har nok en upopulær mening i å ytre at eldre bør tilpasse seg den utviklingen vi har, og tilegne seg den kunnskapen som er nødvendig for å få den oppfølgingen de trenger.

Helsevesenet jobber  utvilsamt under press men det handler ikkje alltid om å springe fortere og legge mer press på helsevesenet,men jobbe smartere. Når helsepersnell må bruke mer tid til skjermbruk en helseforebyggende tiltak er noe "høl i hue" 

De fleste eldre bør  tilegne seg mye kunnskaper,men ein stor del av de yngre bør også snart begynne å tilegne seg mye av den praktiske kunnskapen de eldre har tilegnet seg. Dessuten har mange av de eldre ikkje så lett for å tilegne seg  i læring etter at de  er blitt eldre.  De fleste "eldre" har ikkje vokts opp med digitale, men noe de har måtte tilegnet seg, i motsettning til den genrasjonen som fekk det inn med morsmjølk

Såfremt verden vil bestå vil de som de yngre lærer idag vera utgått på dato når de selve engang blir eldre.  Den økte digitalisering er blitt til glede for noen, men til forbannelse for andre.  

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

En lege hevdet at mange av passientene oppsøker kontoret fordi legen var den eneste personen de hadde snakket med på lang tid.  Enosmhet i befolkningen er blitt helsevesents største utfordringen, og det handler om eit kollektivt   sykdomstegn i samfunnet som ein ikkje løser på legekontoret. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...