AnonymBruker Skrevet 21. april #1 Skrevet 21. april Jeg har en god venninne som har blitt utsatt for stalking fra en ekskjæreste. Jeg har oppfordret henne til å kontakte politiet, for å få råd, be om besøksforbud og anmelde. Hun er redd. Er det noen av dere som har vært borti stalking (fra eks)? Hva skjedde? Fikk eksen besøksforbud? Anmeldte du? Hva skjedde etter anmeldelse? Vi setter stor pris på svar. Venninne har samtykket til at jeg skriver innlegg her Anonymkode: db270...03c
AnonymBruker Skrevet 21. april #2 Skrevet 21. april Hun bør iallefall anmelde i tilfelle det ekskalerer. Det vil det mest sannsynligvis gjøre. Kan hun være feks hos deg litt? Til han roer seg. Det demper tilgangen hans på å skremme henne. Anonymkode: d4295...89e 1
AnonymBruker Skrevet 21. april #3 Skrevet 21. april Hun bør filme ting som står utenfor i tilfelle han får hobby i å flytte på ting. Anonymkode: d4295...89e
AnonymBruker Skrevet 21. april #4 Skrevet 21. april Har "bare" erfaring med stalking fra kollega som del av resten av kontrollatferd. Anmeldte ikke fordi jeg heldigvis var på vei til å flytte langt til helvete vekk. Men jeg undersøkte og leste at overvåkningskamera er lurt. Skaffe beviser. Det ble bla. flyttet på ting etc., for å fucke opp min virkelighetssans. Overvåkning kan hjelpe på å beholde den og med anmeldelse som jeg forstår det. Anonymkode: 3311b...5b1 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 21. april #5 Skrevet 21. april AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har en god venninne som har blitt utsatt for stalking fra en ekskjæreste. Anonymkode: db270...03c Hvordan foregår stalkingen? Anonymkode: adc12...6d2
AnonymBruker Skrevet 21. april #6 Skrevet 21. april Min eks stalket meg i en periode etter bruddet. Han utsatte meg for grov trakassering og trusler («kan ikke garantere for din sikkerhet om jeg ser deg») via SMS, sosiale medier, e‑post, Vipps og til og med LinkedIn. Han var heller ikke særlig smart, for han dokumenterte mye av sin egen stalking ved å smugfotografere meg og deretter sende bildene fra falske profiler, nye telefonnumre og nye e‑postadresser. Jeg var i kontakt med politiet, som ba meg dokumentere alt jeg kunne, blokkere fortløpende nye numre/sosiale medie kontoer/e-poster og de ba meg også om å deaktivere mine egne sosiale medier for at han ikke skulle kunne innhente informasjon om hvor jeg var eller hvem jeg var sammen med (jeg delte aldri noe slikt uansett). Derfor sitter jeg nå med en tykk bunke utskrifter og bevis. Jeg turte likevel aldri å anmelde. Så vidt jeg vet har han gitt seg nå. Hadde jeg anmeldt, er jeg ganske sikker på at det ville trigget ham ytterligere og ført til eskalering. Besøksforbud har dessverre begrenset effekt i praksis, fordi politiet ikke har kapasitet til å følge opp alle brudd. Mye ender med advarsler, og en del saker blir ord mot ord og kan ikke tas videre. Det høres kanskje negativt ut, men min opplevelse er at politiet egentlig ikke har ressurser til å prioritere slike saker. Det virker som de kun har ressurser til å følge opp med tips og råd og så deretter først når noen faktisk blir drept av en sjalu eks. Enkelte som opplever stalking må jo faktisk flytte til en annen kant av landet. Det sier sitt. Anonymkode: e120a...09e
AnonymBruker Skrevet 21. april #7 Skrevet 21. april Og ta bilder av ting. Før og etter. Der overvåkningskamera ikke når feks. Der det er for styr, eller før hun har fått overvåkning, ta bilder med telefon. Min erfaring er at man til en viss grad kjenner sin stalker. Man begynner å merke hva de er i stand til. Hvis man mistenker at de kan gjøre noe, prøv å tenk på forhånd på hvilke måter det kan dokumenteres på. Ikke slett meldinger, e-post, whatever. Samle det opp. Og blokker totalt overalt. De driver alltid også med digital stalking. Har hun snakket med familien sin? Noen stalkere tar kontakt også med venner og familie for å få info eller komme i kontakt. Logg det også og be eventuelt venner og familie om å være føre var og sende printscreen av anrop eller meldinger, evnt. andre ting. Anbefaler å dokumentere underveis. Langt enklere og samtidig fører det ofte til bedre dokumentasjon. Fysisk oppmøte eller ser en bil? Lag en løpende logg. Skriv tidspunkt og hva som skjedde. Som sagt, ikke eks, men jeg skulle ønske jeg begynte å dokumentere før. Det hadde blitt mindre arbeid og jeg hadde sluppet å måtte grave i hukommelsen. Jeg ville og fått med mer hvis jeg hadde tatt flere bilder. Her var det og snakk om å sabotere arbeidet mitt for å stille meg i dårlig lys. Vennen din bør dokumentere utifra sin konkrete situasjon, uansett hva den består i. Anonymkode: 3311b...5b1
AnonymBruker Skrevet 21. april #8 Skrevet 21. april Erfaring fra 20 år med stalking. Aldri anmeldt. Blir redd om jeg møter han. Eskalerte ikke, men vedvarte over lang tid. Anonymkode: 27b40...670 2
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 10:52 #9 Skrevet tirsdag kl. 10:52 AnonymBruker skrev (På 21.4.2026 den 23.23): Hvordan foregår stalkingen? Anonymkode: adc12...6d2 Ringer mye, sender stygge meldinger, truer, kjører forbi huset hennes og jobben hennes, spionerer gjennom vinduet. Anonymkode: db270...03c 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 10:53 #10 Skrevet tirsdag kl. 10:53 AnonymBruker skrev (På 21.4.2026 den 23.39): Og ta bilder av ting. Før og etter. Der overvåkningskamera ikke når feks. Der det er for styr, eller før hun har fått overvåkning, ta bilder med telefon. Min erfaring er at man til en viss grad kjenner sin stalker. Man begynner å merke hva de er i stand til. Hvis man mistenker at de kan gjøre noe, prøv å tenk på forhånd på hvilke måter det kan dokumenteres på. Ikke slett meldinger, e-post, whatever. Samle det opp. Og blokker totalt overalt. De driver alltid også med digital stalking. Har hun snakket med familien sin? Noen stalkere tar kontakt også med venner og familie for å få info eller komme i kontakt. Logg det også og be eventuelt venner og familie om å være føre var og sende printscreen av anrop eller meldinger, evnt. andre ting. Anbefaler å dokumentere underveis. Langt enklere og samtidig fører det ofte til bedre dokumentasjon. Fysisk oppmøte eller ser en bil? Lag en løpende logg. Skriv tidspunkt og hva som skjedde. Som sagt, ikke eks, men jeg skulle ønske jeg begynte å dokumentere før. Det hadde blitt mindre arbeid og jeg hadde sluppet å måtte grave i hukommelsen. Jeg ville og fått med mer hvis jeg hadde tatt flere bilder. Her var det og snakk om å sabotere arbeidet mitt for å stille meg i dårlig lys. Vennen din bør dokumentere utifra sin konkrete situasjon, uansett hva den består i. Anonymkode: 3311b...5b1 Hun har orientert de nærmeste og dokumenterer. Anonymkode: db270...03c 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 10:54 #11 Skrevet tirsdag kl. 10:54 AnonymBruker skrev (På 21.4.2026 den 22.28): Hun bør iallefall anmelde i tilfelle det ekskalerer. Det vil det mest sannsynligvis gjøre. Kan hun være feks hos deg litt? Til han roer seg. Det demper tilgangen hans på å skremme henne. Anonymkode: d4295...89e Ja, hun har tilbudet, men er mest praktisk å være hjemme av hensyn til hverdagslogistikk Anonymkode: db270...03c
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 10:55 #12 Skrevet tirsdag kl. 10:55 AnonymBruker skrev (På 21.4.2026 den 23.33): Min eks stalket meg i en periode etter bruddet. Han utsatte meg for grov trakassering og trusler («kan ikke garantere for din sikkerhet om jeg ser deg») via SMS, sosiale medier, e‑post, Vipps og til og med LinkedIn. Han var heller ikke særlig smart, for han dokumenterte mye av sin egen stalking ved å smugfotografere meg og deretter sende bildene fra falske profiler, nye telefonnumre og nye e‑postadresser. Jeg var i kontakt med politiet, som ba meg dokumentere alt jeg kunne, blokkere fortløpende nye numre/sosiale medie kontoer/e-poster og de ba meg også om å deaktivere mine egne sosiale medier for at han ikke skulle kunne innhente informasjon om hvor jeg var eller hvem jeg var sammen med (jeg delte aldri noe slikt uansett). Derfor sitter jeg nå med en tykk bunke utskrifter og bevis. Jeg turte likevel aldri å anmelde. Så vidt jeg vet har han gitt seg nå. Hadde jeg anmeldt, er jeg ganske sikker på at det ville trigget ham ytterligere og ført til eskalering. Besøksforbud har dessverre begrenset effekt i praksis, fordi politiet ikke har kapasitet til å følge opp alle brudd. Mye ender med advarsler, og en del saker blir ord mot ord og kan ikke tas videre. Det høres kanskje negativt ut, men min opplevelse er at politiet egentlig ikke har ressurser til å prioritere slike saker. Det virker som de kun har ressurser til å følge opp med tips og råd og så deretter først når noen faktisk blir drept av en sjalu eks. Enkelte som opplever stalking må jo faktisk flytte til en annen kant av landet. Det sier sitt. Anonymkode: e120a...09e Hun er også redd for å anmelde. Redd for at det bare blir styr og forverrer situasjonen, uten at det fører til noe fra politiets side. Anonymkode: db270...03c 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 10:56 #13 Skrevet tirsdag kl. 10:56 AnonymBruker skrev (På 21.4.2026 den 22.28): Hun bør iallefall anmelde i tilfelle det ekskalerer. Det vil det mest sannsynligvis gjøre. Kan hun være feks hos deg litt? Til han roer seg. Det demper tilgangen hans på å skremme henne. Anonymkode: d4295...89e Hun er redd at situasjonen bare forverres ved anmeldelse. Og at saken blir henlagt eller han frifunnet. Det er visst ganske vanlig ved stalking. Anonymkode: db270...03c 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 11:06 #14 Skrevet tirsdag kl. 11:06 Jeg vet ikke hva som er lurt for henne å gjøre, og vet ikke om dette hjelper på noe vis- men det er en podcast på nrk tv som heter Stalker og Stalker 2. Personlig synes jeg det kan være lønnsomt å høre på historier av folk i lignende situasjon. Anonymkode: b5c38...78d 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 11:07 #15 Skrevet tirsdag kl. 11:07 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg vet ikke hva som er lurt for henne å gjøre, og vet ikke om dette hjelper på noe vis- men det er en podcast på nrk tv som heter Stalker og Stalker 2. Personlig synes jeg det kan være lønnsomt å høre på historier av folk i lignende situasjon. Anonymkode: b5c38...78d Nrk radio* Anonymkode: b5c38...78d
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 11:11 #16 Skrevet tirsdag kl. 11:11 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg vet ikke hva som er lurt for henne å gjøre, og vet ikke om dette hjelper på noe vis- men det er en podcast på nrk tv som heter Stalker og Stalker 2. Personlig synes jeg det kan være lønnsomt å høre på historier av folk i lignende situasjon. Anonymkode: b5c38...78d Vi har hørt de begge to, og det har vært nyttig. Ville høre om andre har erfaringer, her inne også Anonymkode: db270...03c 1 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 22:12 #17 Skrevet tirsdag kl. 22:12 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Ringer mye, sender stygge meldinger, truer, kjører forbi huset hennes og jobben hennes, spionerer gjennom vinduet. Anonymkode: db270...03c Definitivt kontrollerende stalking atferd. Bevisst stalking for kontroll, respektløst å innvadere privatliv og stress med ringing, meldinger og trusler. Anonymkode: 77e8d...dad
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 05:48 #18 Skrevet onsdag kl. 05:48 AnonymBruker skrev (På 21.4.2026 den 22.02): Jeg har en god venninne som har blitt utsatt for stalking fra en ekskjæreste. Jeg har oppfordret henne til å kontakte politiet, for å få råd, be om besøksforbud og anmelde. Hun er redd. Er det noen av dere som har vært borti stalking (fra eks)? Hva skjedde? Fikk eksen besøksforbud? Anmeldte du? Hva skjedde etter anmeldelse? Vi setter stor pris på svar. Venninne har samtykket til at jeg skriver innlegg her Anonymkode: db270...03c Hør på nrk.no sine stalker episoder! Involver politiet asap! Anonymkode: 5804f...0df
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 06:46 #19 Skrevet onsdag kl. 06:46 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Ringer mye, sender stygge meldinger, truer, kjører forbi huset hennes og jobben hennes, spionerer gjennom vinduet. Anonymkode: db270...03c Stalking er lavt prioritert, men det er denne typen stalking Politiet prioriterer: kvinner som blir plaget av eks. Plagsom oppførsel blir ikke prioritert, truende/farlig oppførsel blir prioritert. Der er gode tips på "din utvei" f.eks. Anonymkode: ea8fd...946 2 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 09:26 #20 Skrevet onsdag kl. 09:26 Vi kan jo ikke råde dere til annet enn politiet og ikke være tilgjengelig. Anonymkode: d4295...89e
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå