Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal etterhvert på et behandlingsopphold i flere uker. Er det noe jeg da kan få sykemelding for, siden det handler om helse? 🤔 Eller må man ta ulønnet permisjon? 

Anonymkode: bdd67...847

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det må du nesten høre med det stedet du skal til og/eller lege. 
Jeg var på et kurs i forbindelse med vekt/helse som varte i 2 mnd og fikk sykmelding for dette. Jobb søkte vel om å få dekket det fra nav men jeg fikk lønn fra min jobb som vanlig 

Anonymkode: 77206...bc3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg får sjekke med legen. Jeg tenker virkelig at det burde kvalifisere til sykemelding, men så har jeg ikke vært borti at man planlegger en sykemelding og gir beskjed om at den kommer om "fem uker". Men jeg kjenner vel egentlig ingen som har vært på behandlingsopphold heller. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du har fått innvilget en behandlingsreise fra Universitetetssykehuset f.eks. så har du rett på sykemelding fra den dagen du reiser til og med den dagen du kommer hjem . 
Bare kontakt legen og gi beskjed 

Anonymkode: 903a5...3be

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

De jeg kjenner som har hatt slike opphold har fått det som sykemelding. 

Operasjoner og påfølgende behandlingsopphold er jo også ofte planlagte, og man får sykemelding for det.

Slike opphold er jo en form for nødvendig behandling, ergo kvalifiserer man for å få sykemelding.

Anonymkode: f6164...907

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ja, jeg får sjekke med legen. Jeg tenker virkelig at det burde kvalifisere til sykemelding, men så har jeg ikke vært borti at man planlegger en sykemelding og gir beskjed om at den kommer om "fem uker". Men jeg kjenner vel egentlig ingen som har vært på behandlingsopphold heller. 

Jeg syns også det var rart å si fra til sjefen om at jeg kom til å være borte i 2 mnd som startet om noen uker, men så lenge du har alt i orden med lege etc så bør det gå helt fint 

Anonymkode: 77206...bc3

Skrevet

Var selv 8uker på slik. Fikk sykemelding. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det er jo helt vanlig. Er det planlagt en operasjon eller behandling så kommer ikke den plutselig uten varsel, da planlegger man og gir beskjed så fort som mulig til arbeidsgiver. Blir jo for dumt å vite at du blir borte i x antall uker om 2 mnd og la være å si det før du plutselig er borte. 

Anonymkode: 2b329...fa6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde opphold på Modum bad. Fikk sykemelding. 

Anonymkode: 9b1d4...2f1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg hadde opphold på Modum bad. Fikk sykemelding. 

Anonymkode: 9b1d4...2f1

Det er dit jeg skal 🤗 det var jo logisk at man skal få sykemelding, samtidig er jeg ikke så kjent med arbeidslivet lenger, så jeg måtte spørre her 😄 

Skrevet

Du får sykmelding, noen steder ordner de det nok selv på stedet. Hos andre ordner fastlege i forkant, dog må det da være tett opptil opholdet at den skrives. Det er eget kryss i sykmeldingen for innleggelse i helseinstitusjon. Jeg ville sjekket med stedet om de ordner eller om fastlege gjør det før du drar.

AnonymBruker
Skrevet

De gangene jeg har vært til behandling har jeg vært sykemeldt. Det er også ryddig av deg å gi beskjed til arbeidsgiver så snart du vet datoen. 

Anonymkode: 1f726...afe

AnonymBruker
Skrevet

Dette reguleres av folketrygdloven § 8-4. 

Det står det at man kan få sykmelding blant annet i følgende situasjoner: 

«I de tilfellene der medlemmet må være borte fra arbeidet, ytes sykepenger også

a.når vedkommende er innlagt i en godkjent helseinstitusjon,

b.når vedkommende er under behandling og legen erklærer at behandlingen gjør det nødvendig at vedkommende ikke arbeider».

Så jada, du får sykmelding. Og nei, jobben kan ikke si noe på det.

Så er det jo god stil å som fra så tidlig som er mulig/forsvarlig, sånn når det er snakk om en sykmelding man vet at kommer. 

Anonymkode: 1e7b1...199

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg har gjort dette flere ganger, i forbindelse med operasjon eller behandlingsopphold/rehabilitering. Ikke noe rart med det 😊
Har hatt dialog med fastlegen og fått sykemelding av denne rett i forkant. 

Gir beskjed på arbeidsplassen når jeg vet datoene selv, hva jeg skal og ca hvor lang tid det er anslått at jeg blir borte. Hvor mye detaljer jeg kommer med kommer veldig an på sjefen og hvor godt forhold vi har... 

Bedre for arbeidsplassen at de vet det på forhånd og kan planlegge for fraværet. 

Endret av Myrmica
AnonymBruker
Skrevet

Behandlingsopphold (både innen helse, men også innen barnevern) kvalifiserer til sykemelding

Anonymkode: a02dc...b96

Gjest Teknoil
Skrevet (endret)

Reguleringen vist til tidligere gir bare rett til sykepenger ved ren innleggelse, eller behandlingsdager. BEgge har strenge regler for å kunne være oppfylt. Sistnevnte krever at man må ha fravær fra arbeid før og etter behandling pga behandlings virkning. Den kan kun innvilges i 1 dag i uken.

Førstnevnte der er det vanskelig å si om du har, men jeg antar lege ikke ville risikert å miste lisensen sin ved å skrive ut sykmelding til deg hvis det faktisk ikke er innleggelse det er snakk om.

Ellers er det godkjent behandlingsreiser til utland også, så sant det er i regi av rikshospitalet. Eventuelt familiebehandling, men det er noe helt annet.

https://lovdata.no/nav/rundskriv/r08-00#KAPITTEL_3-3:~:text=3.2 Bokstav a. Innlagt i en godkjent helseinstitusjon

Bare å lese nedover.

Endret av Teknoil

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...