Gå til innhold

Dåp og alkoholservering?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vi har hatt vin og øl til middagene. Du rekker knapt å drikke to glass før det hele er over. 

Men mange kjører bil til sånne korte arrangementer, så det har gått med veldig lite øl og vin.

Anonymkode: 17b2c...dab

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Overhode ikke! Verken i dåp eller konfirmasjon. Det er for barnet.. Bryllup er noe annet. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

De eneste jeg kjenner som argumenterer for alkoholservering i barnedåp, er de som har alkoholproblemer.

Anonymkode: 564b8...b34

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Har vært i både dåp og konfirmasjon med alkohol. Er ikke store mengdene som blir servert. Så ingen som ble synlig påvirket.

Egentlig veldig greit med et glass vin til maten. Dåp er noe av det kjedeligste som er, så greit å kose seg med et glass vin.

Anonymkode: f57df...eed

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har vært i både dåp og konfirmasjon med alkohol. Er ikke store mengdene som blir servert. Så ingen som ble synlig påvirket.

Egentlig veldig greit med et glass vin til maten. Dåp er noe av det kjedeligste som er, så greit å kose seg med et glass vin.

Den tankegangen er nettopp grunnen til at man ikke bør servere alkohol i arrangementer med barn tilstede.

Hvis man ikke klarer å kose seg uten alkohol, så har man per def ikke et problemfritt forhold til alkohol.

Anonymkode: 33e13...686

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

De eneste jeg kjenner som argumenterer for alkoholservering i barnedåp, er de som har alkoholproblemer.

Vel, det virker som at det er de som steiler over tanken som har alkoholproblemer. I hvert fall her på KG.

• Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Ja, takk! Norsk dåp og konfirmasjon er som regel så kjedelig at det trengs et glass eller to 😂

Anonymkode: aa836...d30

Da har du kjedelig familie😅

Anonymkode: cf3d3...49f

• Liker 4
Skrevet

Ikke alkohol der hovedpersonen er under 18 år, syns jeg. Så ikke alkohol i barnedåp og konfirmasjon.

Anonymkode: 84353...e9a

• Liker 2
Skrevet

Ja, vi har hatt vin i alle barnedåper og konfirmasjoner her. Festlig anledning med ekstra god mat, og da passer det fint med et glass champagne eller vin. For de som vil.

Anonymkode: 58f88...f05

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Vel, det virker som at det er de som steiler over tanken som har alkoholproblemer. I hvert fall her på KG.

Jeg har ingen problemer med alkohol.

Mora mi og søstera mi som serverer alkohol selv i barnebursdager derimot, og hardnakket benekter for at de har noen alkoholproblemer, har jo alvorlige alkoholproblemer. De er så nedsugga av alkohol at de ikke en gang skjønner hvor asosialt det er å servere alkolhol i enhver setting. 

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Den tankegangen er nettopp grunnen til at man ikke bør servere alkohol i arrangementer med barn tilstede.

Hvis man ikke klarer å kose seg uten alkohol, så har man per def ikke et problemfritt forhold til alkohol.

Anonymkode: 33e13...686

Klarer fint å kose meg med og uten alkohol. Og dåp er fortsatt like kjedelig med og uten alkohol.

Serveres det alkohol i dåp og konfirmasjon, så er det gjerne ikke fri flyt. Er snakk om et glass eller to.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

De er så nedsugga av alkohol at de ikke en gang skjønner hvor asosialt det er å servere alkolhol i enhver setting. 

Da bør ikke de servere alkohol i barnedåp. For oss andre går det greit å stanse ved to glass til maten.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Klarer fint å kose meg med og uten alkohol. Og dåp er fortsatt like kjedelig med og uten alkohol.

Serveres det alkohol i dåp og konfirmasjon, så er det gjerne ikke fri flyt. Er snakk om et glass eller to.

Jeg blir jo dessverre ikke overrasket lenger, men jeg blir allikevel aldri vant til at noen mennesker syns en samling med nærmeste familie er så kjedelig at de trenger et rusmiddel for å komme seg gjennom det… 

Kan liksom skjønne at man sier det på kødd om gudstjenesten, som jo er 40 minutter for lang for de aller fleste gjestene i en dåp…. men at samlingen etterpå med nærmeste familie er så kjedelig!!!! at man trenger alkohol for å komme seg gjennom… 

Så frekt. Krever du alkoholservering for å orke komme deg gjennom kan du vel heller bare bli hjemme. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg blir jo dessverre ikke overrasket lenger, men jeg blir allikevel aldri vant til at noen mennesker syns en samling med nærmeste familie er så kjedelig at de trenger et rusmiddel for å komme seg gjennom det… 

Kan liksom skjønne at man sier det på kødd om gudstjenesten, som jo er 40 minutter for lang for de aller fleste gjestene i en dåp…. men at samlingen etterpå med nærmeste familie er så kjedelig!!!! at man trenger alkohol for å komme seg gjennom… 

Så frekt. Krever du alkoholservering for å orke komme deg gjennom kan du vel heller bare bli hjemme. 

Kan fint sitte i selskap med samme familie en bursdag ol, uten alkoholservering. Men det er noe med dåp og konfirmasjon som er så kjedelig.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Kan fint sitte i selskap med samme familie en bursdag ol, uten alkoholservering. Men det er noe med dåp og konfirmasjon som er så kjedelig.

Det er jo samme folka, men en annen "anledning". 

Det er vel mor holdningen din som er problemet, enn manglende alkoholservering..

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes det er helt fjernt med alkohol i dåp, konfirmasjon, bursdager og lignende som er for barnefamilier. Men jeg har skjønt det slik at enkelte MÅ ha et glass vin til en finere middag. Det går sikkert helt greit det. Men da tenker jeg at de som serverer skjenker oppi til gjestene, og tar flaskene med seg til kjøkkenet igjen til det evt. passer med et glass nr 2.

Anonymkode: f22f8...89a

• Liker 3
Skrevet

For meg blir det feil, er ikke vant til alkohol i dåp eller konfirmasjon. Hos oss er den ene sida av familien nesten eller helt avholds, mens den andre er «typisk norsk», de stopper aldri etter ett glass. Så det hadde jo blitt katastrofe, ser jeg for meg.

Anonymkode: 6c436...abc

• Liker 2
Skrevet

Hver jul så blir det snakk om alkohol og barn! Da er det fy med alkohol, så hvorfor skulle dette da være greit i andre settinger? Det skjønner jeg ikke helt. 
jeg er ikke for alkohol i dåp eller konfirmasjon. 

Anonymkode: e07ec...89a

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er jo samme folka, men en annen "anledning". 

Det er vel mor holdningen din som er problemet, enn manglende alkoholservering..

Men det er en helt annen setting, mye stivere. Kanskje noen taler. Alle bildene som skal tas.

Har arrangert flere dåpssermonier jeg, helt uten alkohol. Så går helt fint.

Men sier at jeg har vært i noen, der det har vært servering. Å det var fint det.

Ikke mange som syntes dåp er gøy...

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hver jul så blir det snakk om alkohol og barn! Da er det fy med alkohol, så hvorfor skulle dette da være greit i andre settinger? Det skjønner jeg ikke helt. 
jeg er ikke for alkohol i dåp eller konfirmasjon. 

Anonymkode: e07ec...89a

Så enig med deg. Jeg har vært i mange dåper. Aldri fått servert alkohol. 

Anonymkode: f93de...ca9

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...