Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tatt PPU og ønsker meg nå inn i skolen. Her jeg bor er det stort press på jobber og mange søkere. Jeg har kun samfunnsfag (tar engelsk deltid nå) og er forberedt på at det vil ta tid å finne fast jobb.

Jeg lurer på hvilke deltidsjobber det lønner seg å ta, hvis man ønsker at det skal telle positivt mot en søknad senere. 
Planen er å være lærervikar via vikarbyrå og så heller søke på stillinger som blir ledig i løpet av året. 

Jeg er også usikker på om det lønner seg å ta enkelt emner, så jeg får flere undervisningsfag. Da jeg må ha tid å bruke på å studere. Mener at jeg har lest om noen som har gjort det digitalt i Sverige, men jeg vet ikke om det bedrer sjansene hvis jeg ikke underviser på VGS nivå?

Er det relevant med noen som kan undervise i masse små fag, eller er det bedre å ta 60 poeng til i et større undervisningsfag?

Anonymkode: bb8ee...def

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Er det relevant med noen som kan undervise i masse små fag, eller er det bedre å ta 60 poeng til i et større undervisningsfag?

Anonymkode: bb8ee...def

Bedre med et større undervisningsfag.

Jeg er snart ferdig med norsk (nordisk) grunnfag av den grunn. 

Anonymkode: ecc68...90a

AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler deg å ta Nordisk årsstudium. Du kan også ta det via nett enkelte steder, UiB blant annet. Styr unna småfag. Historie, samfunnsfag og sosiologi er det veldig mange som har (oftest i tillegg til et større fag). Velg et større fag, som norsk, matematikk. Følg med på alle stillingsannonser for å se hvilke fag de oftest etterlyser (som oftest noen med undervisningskompetanse i flere fag. 

Hva sikter du deg inn på, ungdomsskole eller videregående? Sjekk gjerne med aktuelt vikarbyrå du vurderer, de jeg har jobbet for har stort sett oppdrag i grunnskolen 1.-10. Lite eller ingenting i videregående. 

Har du tilbudt deg direkte som vikar for skolene du var på i praksis? Dette er en inngang for mange, og veldig lurt. 

Vikarbyrå kan forresten være veldig stressende og uforutsigbart. Anbefaler deg å ta kontakt med skoler direkte, du har fordel ved å vise til ppu og praksis. Spørsmålet er kostnader, skoler tar like gjerne inn ufaglærte vikarer for å spare penger.

Lykke til videre!

Anonymkode: d7278...bf1

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke trådstarter, men jeg er i samme situasjon som TS bortsett fra at jeg tar nordisk ved siden av. Praksislæreren på vgs som startet med kun samfunnsfag fortalte at han selv måtte starte på barneskole mens han bygde på med flere fag.

Jeg har vært tilkallingsvikar på en barneskole litt dette semesteret (på mellomtrinnet), og det har vært TØFT, men god læring.

Anonymkode: 9ce2d...8e2

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Bedre med et større undervisningsfag.

Jeg er snart ferdig med norsk (nordisk) grunnfag av den grunn. 

Anonymkode: ecc68...90a

Grunnfag? 
Det har ikke vært grunnfag i Norge siden 2005. 

Anonymkode: 7cf88...610

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...