AnonymBruker Skrevet 20. april #1 Skrevet 20. april Jeg er 25 uker gravid og i går fikk jeg vite at middagsrestene min mor hadde laget til meg når jeg kom hjem fra jobb hadde ligget å tint på kjøkkenbenken i mange timer istedenfor i kjøleskap. Hun hadde varmet den i mikroen, men den var egentlig bare lunken når jeg spiste den. Nå får jeg ikke fred med tanke på listeria og jeg er overbevist om at graviditeten kommer til å gå rett vest. Jeg skal til legen om noen dager og kommer til å snakke med henne om det da, men slik jeg har lest så tester de ikke for listeria om ikke man har noen symptomer. Inkubasjonstiden er jo veldig lang også. Så nå er jeg bare veldig redd😔 Anonymkode: 756be...5d6
AnonymBruker Skrevet 20. april #3 Skrevet 20. april Skal mye til så fremt man ikke er urenslig eller har utekatter osv på benken og spiser mat som ikke er varmebehandlet. Folk flest lever vel ikke som zombier håper jeg. Man vasker seg vel. Anonymkode: aa9e4...d83
AnonymBruker Skrevet 20. april #4 Skrevet 20. april mommyaka skrev (5 minutter siden): Var det pasta eller ris? Nei, det var Sheperd’s pie. Så potetstappe med en slags tomatsaus med gulrøtter, kjøttdeig og ost. ts. Anonymkode: 756be...5d6
Kaizerr Skrevet 20. april #5 Skrevet 20. april (endret) AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Skal mye til så fremt man ikke er urenslig eller har utekatter osv på benken og spiser mat som ikke er varmebehandlet. Folk flest lever vel ikke som zombier håper jeg. Man vasker seg vel. Anonymkode: aa9e4...d83 Det du tenker på er vel heller toksoplasma som kommer fra katt. Listeria er en bakterie som dukker opp i mat. Endret 20. april av Kaizerr 1
mommyaka Skrevet 20. april #6 Skrevet 20. april AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nei, det var Sheperd’s pie. Så potetstappe med en slags tomatsaus med gulrøtter, kjøttdeig og ost. ts. Anonymkode: 756be...5d6 Da tror jeg du ikke trenger å bekymre deg. Jeg har ofte kjøttdeig ute i kang tid før jeg steker det. Og om den var fryst og så tint så vil jeg ikke se at dette er farlig. Tenk hvor mange som fryser lasagne..tiner.. Varmer og spiser Vanligvis indirekte smitte gjennom forurensede næringsmidler, spesielt kjølelagrede matvarer med lang holdbarhet og som spises uten videre varmebehandling (5). Slike matvarer er for eksempel oppskåret, kokt kjøttpålegg, rått kjøtt, gravet og røkt fisk, rakfisk, mykoster og meieriprodukter laget av upasteurisert melk. I utlandet har utbrudd vært forårsaket også av andre matvarer. Næringsmidler blir vanligvis forurenset under produksjon i bedriftene. 1
AnonymBruker Skrevet 20. april #7 Skrevet 20. april mommyaka skrev (9 minutter siden): Da tror jeg du ikke trenger å bekymre deg. Jeg har ofte kjøttdeig ute i kang tid før jeg steker det. Og om den var fryst og så tint så vil jeg ikke se at dette er farlig. Tenk hvor mange som fryser lasagne..tiner.. Varmer og spiser Vanligvis indirekte smitte gjennom forurensede næringsmidler, spesielt kjølelagrede matvarer med lang holdbarhet og som spises uten videre varmebehandling (5). Slike matvarer er for eksempel oppskåret, kokt kjøttpålegg, rått kjøtt, gravet og røkt fisk, rakfisk, mykoster og meieriprodukter laget av upasteurisert melk. I utlandet har utbrudd vært forårsaket også av andre matvarer. Næringsmidler blir vanligvis forurenset under produksjon i bedriftene. Takk for info! Jeg får prøve å legge bekymringene til side og slå meg til ro med dette. Hater at hjernen min hele tiden skal vri det meste om til noe negativt og at jeg skal overtenke absolutt alt. Anonymkode: 756be...5d6
AnonymBruker Skrevet 20. april #8 Skrevet 20. april Dette går bra, du kan slappe helt av. Anonymkode: 467ea...2c9 1 1
Hjertefisk Skrevet 20. april #9 Skrevet 20. april Dette høres ut som irrasjonell angst. ❤️ Maten var både stekt og frosset. Mat tåler helt fint å tine i romtemperatur noen timer. Dette går nok så bra! Av alle ting ville jeg ikke vært bekymra for dette. Og jeg er også gravid med masse angst! 1
AnonymBruker Skrevet 20. april #10 Skrevet 20. april Hjertefisk skrev (6 minutter siden): Dette høres ut som irrasjonell angst. ❤️ Maten var både stekt og frosset. Mat tåler helt fint å tine i romtemperatur noen timer. Dette går nok så bra! Av alle ting ville jeg ikke vært bekymra for dette. Og jeg er også gravid med masse angst! Takk, dette trengte jeg å høre❤️ så trist å lese at du også sliter med masse angst i svangerskapet. ts Anonymkode: 756be...5d6
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 04:33 #11 Skrevet tirsdag kl. 04:33 Ikke bruk micro,det ødelegger maten din. Anonymkode: b1fb9...c52
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 05:31 #12 Skrevet tirsdag kl. 05:31 Vi er gravide i ett av verdens tryggeste land. Det fødes millioner av barn i land med skittent vann og krig. Sannsynligheten for at du har fått listeria er ekstremt liten. Anonymkode: 5ba0a...2bf 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 07:29 #13 Skrevet tirsdag kl. 07:29 Hvorfor skulle dette være farlig? De fleste tiner vel opp mat på kjøkkenbenken før tilberedning? Anonymkode: 74383...08e 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå