AnonymBruker Skrevet 20. april #1 Skrevet 20. april Jeg har gått opp mye i vekt de siste årene og føler meg virkelig ikke vell. Vet at det er anbefalt 0,5 - 1 kg i uken, men jeg blir motivert av å visualisere at jeg når målet innen en dato i oktober. Bruker ikke wegovy, slankeoperasjon eller noe sånt, så det blir kun endring i kost og mer aktivitet. Er det noen her som har gått ned mye i vekt innen 1 år? Opplevde du problemer med gallestein? Fikk du mye løs hud og trakk den seg eventuelt litt sammen etter en tid? Anonymkode: 12fc4...581 1
AnonymBruker Skrevet 20. april #2 Skrevet 20. april 30 kg på 6 måneder høres veldig usunt ut.. ta det heller med ro og med måte så du ikke blir syk eller lei, eller begge deler Anonymkode: cc228...071 4
Helene Skrevet 20. april #3 Skrevet 20. april 30 kilo på 6 mnd er ikke realistisk. Finn en annen veg, og bruk tid. 3 1
Sniff76 Skrevet 20. april #4 Skrevet 20. april Jeg har gått ned mye i vekt på kort tid, og hver gått opp igjen samme vekt pluss litt til. Selv om det er "kjedelig", er det faktisk mest lurt å gå sakte ned, ved hjelp av små endringer som du kan se for deg å klare å holde på i år etter år 😊 1
AnonymBruker Skrevet 20. april #5 Skrevet 20. april AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg har gått opp mye i vekt de siste årene og føler meg virkelig ikke vell. Vet at det er anbefalt 0,5 - 1 kg i uken, men jeg blir motivert av å visualisere at jeg når målet innen en dato i oktober. Bruker ikke wegovy, slankeoperasjon eller noe sånt, så det blir kun endring i kost og mer aktivitet. Er det noen her som har gått ned mye i vekt innen 1 år? Opplevde du problemer med gallestein? Fikk du mye løs hud og trakk den seg eventuelt litt sammen etter en tid? Anonymkode: 12fc4...581 Løs hud vil du få problemer med uansett. Det er mange som lyver om at man ikke får løs hud om man går sakte ned i vekt, om man smører seg med ditt og datt, om man er i en viss alder og så videre. Genetikk vil spille inn i stor grad og enkelte får mer løs hud enn andre, men det sier seg selv at ved stort volumtap så vil ikke huden kunne klare å bli stram igjen. Har også opplevd at enkelte skryter på seg at de ikke fikk løs hud etter stor vektnedgang, og så er det temmelig åpenbart at jo, huden er løs. Før og etter bilder folk legger ut er gjerne manipulerte og spesielt om de har stor følgerbase - og poseringer og lys kan gjøre at det ikke synes. Ved 30 kg vekttap er det mye vekt som skal av, at huden blir litt slappere må du nesten bare finne deg i. Anonymkode: cfb27...781 2
AnonymBruker Skrevet 20. april #6 Skrevet 20. april Just now, Sniff76 said: Jeg har gått ned mye i vekt på kort tid, og hver gått opp igjen samme vekt pluss litt til. Selv om det er "kjedelig", er det faktisk mest lurt å gå sakte ned, ved hjelp av små endringer som du kan se for deg å klare å holde på i år etter år 😊 Kan jeg spørre om hvr mye gikk du ned og på hvor kort tid, opplevde du problem med gallesten? Det å gå opp i vekt bekymrer meg ikke så mye, for dette er en livsstilendring for meg selv om jeg ønsker å gjøre det på kort tid. Anonymkode: 12fc4...581
AnonymBruker Skrevet 20. april #7 Skrevet 20. april 2 minutter siden, AnonymBruker said: Ved 30 kg vekttap er det mye vekt som skal av, at huden blir litt slappere må du nesten bare finne deg i. Anonymkode: cfb27...781 Ja, litt løs hud er jeg forberedt på, bare lurer på om det blir såpas mye at de fleste vurderer bukplastikk. Anonymkode: 12fc4...581
AnonymBruker Skrevet 20. april #8 Skrevet 20. april Spise ketogent med et spisevindu på 8 timer kanskje? Om du klarer å leve slik over lenger tid da. Anonymkode: 335a4...994
AnonymBruker Skrevet 20. april #9 Skrevet 20. april Jeg gikk ned 25 kg på 6 måneder ca. Brukte mysimba da og veide 100 kg så hadde mye å ta av. Har ikke lagt på meg igjen etterpå. Anonymkode: e2e12...058
Sniff76 Skrevet 20. april #10 Skrevet 20. april (endret) AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Kan jeg spørre om hvr mye gikk du ned og på hvor kort tid, opplevde du problem med gallesten? Det å gå opp i vekt bekymrer meg ikke så mye, for dette er en livsstilendring for meg selv om jeg ønsker å gjøre det på kort tid. Anonymkode: 12fc4...581 15-20 kg på halvt år eller sånn. Nei, hadde ikke problemer med gallestein. 😊 (Jeg jobber med vekten nå også og får det endelig til. bruker Wegovy som hjelper veldig på søthunger og matstøy. Klarer å begrense meg og gjør små kutt i mat omtrent hver dag men har absolutt ikke kuttet alt av god mat/kaker/godt. Sånn jeg spiser og lever nå, kan jeg gjennomføre i mange, mange år, både hjemme, på besøk, ferie, fest. Vekta går sakte ned, noen mnd ligger det bare stabilt fordi det har vært mye bursdag, ferie, påskegodt osv (før har jeg vært +2 kg etter ferier). De fleste mnd forsvinner det 1 kg (gikk mer i starten). Sier ikke at jeg anbefaler Wegovy el.l, men man har mer kontroll og har lettere for suksess hvis man klarer på ene eller andre måten å lage seg jevne vaner mn kan holde over tid. Endret 20. april av Sniff76
K.B. Skrevet 20. april #11 Skrevet 20. april AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Jeg har gått opp mye i vekt de siste årene og føler meg virkelig ikke vell. Vet at det er anbefalt 0,5 - 1 kg i uken, men jeg blir motivert av å visualisere at jeg når målet innen en dato i oktober. Bruker ikke wegovy, slankeoperasjon eller noe sånt, så det blir kun endring i kost og mer aktivitet. Er det noen her som har gått ned mye i vekt innen 1 år? Opplevde du problemer med gallestein? Fikk du mye løs hud og trakk den seg eventuelt litt sammen etter en tid? Anonymkode: 12fc4...581 Det høres livsfarlig ut! Å regne med en drøy jevnt over hver uke er urealistisk. Å sette et mål i antall kilo er sikkert logisk når du tenker på det som en plan for fremtiden. Men jeg hadde nå mye heller fokusert på sunn vektnedgang, som betyr varig livsstilsendring og de aller fleste bruker mye mer tid på å få til det. Kosthold er selvfølgelig den primære måten du slanker deg, men hva slags trening du driver med har også mye å si for hvor fort resultatet kommer. Hvis du bare endeløst løper på mølle eller sykler så er det både monotont og kan skape skader. Styrketrening supplert med kardio er den alle beste måten og jeg ville lagt mer vekt på styrketreningen enn kardio. 1
AnonymBruker Skrevet 20. april #12 Skrevet 20. april 26 minutter siden, K.B. said: Det høres livsfarlig ut! Takk for gode og velmente råd. Men kan ikke huske å ha lest at noen har dødd av å gå ned 30 kilo på 6 mnd om man har fedme, men vet man har en risk for gallestein, som i seg selv heller ikke er livsfarlig bare smertefult og må i verste-verste fall opereres ut. Anonymkode: 12fc4...581 1
AnonymBruker Skrevet 20. april #13 Skrevet 20. april Jeg har nettopp gått ned 20 kilo på fire måneder med strengt matregime og mye styrketrening. Jeg er en voksen dame på nær 50 år, men har ikke fått løsere hud eller mer rynker. Jeg tenker at gener spiller en stor rolle for min del, da de fleste på morssiden har svært fin hud til tross for soling, røyking (noen), osv svært langt oppi alder. Anonymkode: 915c2...dae 2
AnonymBruker Skrevet 20. april #14 Skrevet 20. april 18 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg har nettopp gått ned 20 kilo på fire måneder med strengt matregime og mye styrketrening. Jeg er en voksen dame på nær 50 år, men har ikke fått løsere hud eller mer rynker. Jeg tenker at gener spiller en stor rolle for min del, da de fleste på morssiden har svært fin hud til tross for soling, røyking (noen), osv svært langt oppi alder. Anonymkode: 915c2...dae Fantastisk, det er inspirerende å høre. Jeg får ta det som det kommer og prøve mitt beste Anonymkode: 12fc4...581
AnonymBruker Skrevet 20. april #15 Skrevet 20. april Jeg har gjort det, rundt 58 kilo på ett år. Er på andre året med stabilisering nå. Utgangsvekta var selvfølgelig veldig høy, BMI 42, og så fikk jeg mye "hjelp" fra at jeg var fryktelig syk en stund. Kan ikke anbefales 😞 Gallestein har jeg allerede hatt og galleblæra er operert bort. Fikk dessverre en del løshud, verst er det nok øverst på lårene, til tross for at jeg har trent beina mye. Var i slutten av 40-årene da vekttapet skjedde. Det er ikke nok fysiske plager av dette til å få operasjoner dekket, og jeg hadde uansett ikke orket flere runder med narkose og påfølgende opptrening. Med klær på synes det jo ikke, tenker jeg. Anonymkode: 876fe...b70
AnonymBruker Skrevet 20. april #16 Skrevet 20. april 3 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg har gjort det, rundt 58 kilo på ett år. Er på andre året med stabilisering nå. Utgangsvekta var selvfølgelig veldig høy, BMI 42, og så fikk jeg mye "hjelp" fra at jeg var fryktelig syk en stund. Kan ikke anbefales 😞 Gallestein har jeg allerede hatt og galleblæra er operert bort. Fikk dessverre en del løshud, verst er det nok øverst på lårene, til tross for at jeg har trent beina mye. Var i slutten av 40-årene da vekttapet skjedde. Det er ikke nok fysiske plager av dette til å få operasjoner dekket, og jeg hadde uansett ikke orket flere runder med narkose og påfølgende opptrening. Med klær på synes det jo ikke, tenker jeg. Anonymkode: 876fe...b70 Oi det var utrolig mye på så kort tid, godt gjort selv om det kanskje var vell drastisk. Fkk du gallestein på grunn av vekttapet eller fikk du det før vektapet? Var det veldig smertefullt? Og lever du som normalt uten galleblære? Det er gallestein som bekymrer meg mest av alt. TS Anonymkode: 12fc4...581
AnonymBruker Skrevet 20. april #17 Skrevet 20. april AnonymBruker skrev (4 timer siden): Takk for gode og velmente råd. Men kan ikke huske å ha lest at noen har dødd av å gå ned 30 kilo på 6 mnd om man har fedme, men vet man har en risk for gallestein, som i seg selv heller ikke er livsfarlig bare smertefult og må i verste-verste fall opereres ut. Anonymkode: 12fc4...581 Hei du nebbenose som svarer frekt i tråden. Disse menneskene som svarer det du ikke vil høre her er mennesker som har erfaring. Å gå ned så mye på så kort tid er selvfølgelig mulig. Men hvor sunt det er og hvor mye hodet henger med er annen sak. Så det skal du tenke litt på. Det nytter ikke å gå ned aldri så mye når hodet ikke er klar for vektraset. Anonymkode: 08d65...097
AnonymBruker Skrevet 20. april #18 Skrevet 20. april AnonymBruker skrev (1 time siden): Oi det var utrolig mye på så kort tid, godt gjort selv om det kanskje var vell drastisk. Fkk du gallestein på grunn av vekttapet eller fikk du det før vektapet? Var det veldig smertefullt? Og lever du som normalt uten galleblære? Det er gallestein som bekymrer meg mest av alt. TS Anonymkode: 12fc4...581 Gallestein fikk jeg for mange år siden, rett nok i etterkant av et annet stort vekttap Det var vondt, ja, men ingenting i forhold til eksempelvis migrenesmerter - synes jeg. Jeg opplever ingen begrensninger uten galleblære, operasjonen var en bagatell nesten uten smerter (trengte ikke paracet en gang dagen etter operasjonen), selv om en operasjon i seg selv aldri er gøy. Anonymkode: 876fe...b70
AnonymBruker Skrevet 21. april #19 Skrevet 21. april Jeg tenker at det ikke er farlig, men at det er en økt risiko for gallestein og å miste for mye muskelmasse. Samtidig tenker jeg at det er fryktelig lite realistisk å få til uten hjelpemidler. Om man først har en livsstil som har vært med på å bidra til slik overvekt, hvordan skal man klare å snu det så over natta at man går ned i kilo i uka? Anonymkode: 47f7b...7cd
AnonymBruker Skrevet 21. april #20 Skrevet 21. april AnonymBruker skrev (18 timer siden): Jeg har gått opp mye i vekt de siste årene og føler meg virkelig ikke vell. Vet at det er anbefalt 0,5 - 1 kg i uken, men jeg blir motivert av å visualisere at jeg når målet innen en dato i oktober. Bruker ikke wegovy, slankeoperasjon eller noe sånt, så det blir kun endring i kost og mer aktivitet. Er det noen her som har gått ned mye i vekt innen 1 år? Opplevde du problemer med gallestein? Fikk du mye løs hud og trakk den seg eventuelt litt sammen etter en tid? Anonymkode: 12fc4...581 Jeg gikk ned 22 kg på tre mnd. spiste mye tunfikssalat og knekkebrød. Normal middag. Begynte å jogge en tur hver dag. Vet ikke hvor langt. startvekten min var på 75 Kg, så jeg var ikke ekstremt overvektig heller. Gikk aldri sulten. Fikk ingen problemer, men vekten har kommet tilbake da. Er 15 år siden. Anonymkode: 4f46f...586
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå