AnonymBruker Skrevet 20. april #1 Skrevet 20. april Hei. Jeg skal ikke gi så mye informasjon om jobben min. Men jeg jobber i et lite «selskap». Det er kun tre stykk også har vi sjefen. Jeg har alltid fått litt sånn merkelig vibe fra sjefen. Men jeg tenkte at kanskje alle sjefer var sånt. Så jeg vil bare høre andre sine meninger og kanskje erfaringer. det var en periode jeg ble veldig syk etter covid. Jeg fikk mange helseplager og jeg pushet meg selv på jobb hver eneste dag. Noen ganger trodde jeg at jeg skulle dø siden jeg var så dårlig. Grunnen til at jeg pushet meg var fordi mannen min trengte oppholdstillatelse- og for at han skulle få det måtte jeg ha 100% stilling. Greia er at sjefen min visste at jeg trengte det. Hun kunne si flere ganger til meg at hvis jeg ble mye sykemeldt, så kunne hun måtte stenge ned hele bedriften hennes. Da ble jo jeg selvfølgelig kjempe redd for å miste jobben min. Så jeg kjente kjempe mye press. Legen anbefalte meg å sykemelde meg, men jeg nektet fordi jeg var så redd. en annen ting jeg opplevde med henne var at min bestemor skulle dø. Hele familien min skulle reise til henne for å si siste farvel. Jeg ringte sjefen min for å spørre om å få en dag fri for å besøke henne. Det hun sier til meg da var «hvor gammel er hun.» Jeg svarte på det. Hun sa da igjen «åja… men da er det jo litt som forventet.» jeg stivnet helt opp. Er det en normal respons? Hun sa da at hun ikke kunne gi meg fri fordi hun hadde ingen som kunne jobbe for meg. Men når mine andre kollegaer spør om fri for å reise på ferie- jo det fikser hun med en gang. jeg tror sjefen min rett og slett hater meg. Har opplevd mange andre rare kommentarer fra henne og. Når jeg endelig ble sykemeldt fordi jeg fikk disgnosen «ME» og klarte fysisk ikke å gå ut av huset så sa hun til meg «åja, det er mange som får det.» er dette normalt? setter pris på ærlige svar. Anonymkode: 0cec6...53a
Eplejuice123 Skrevet 20. april #2 Skrevet 20. april Nei. Det er ikke en god leder du har. Vi vet alle hva en god leder er, og det er mer enn å føre på tall på et Excel ark👍 Er en grunn til at ledelse også er en utdannelse. Vil tro du er fagorganisert? Ta kontakt. Eller bli organisert
AnonymBruker Skrevet 20. april #3 Skrevet 20. april Du har ikke rett på fri for å si hadet til bestemor. Desverre er det vanlig at man ikke alltid kan få fri når man ønsker det. Sjefen bør selvsagt forsøke å tilrettelegge men noen ganger er det ikke mulig. Men, denne sjefen burde ordne med vikarer og ha bedre ordninger for det. Du burde få deg jobb i et større firma hvor det ikke er like sårbart med sykdom. Anonymkode: 3624b...159 2
AnonymBruker Skrevet 20. april #4 Skrevet 20. april Normalt er det, men det er absolutt ikke sånn det burde være. Absolutt alle sjefer jeg har hatt er slik, sånn er også alle regionsjefer og alle som jobber i HR i butikkjeden jeg har jobbet for i mange mange år og vi har tusenvis av ansatte. Får ikke fri for å gå i begravelse til foreldrene dine engang. Anonymkode: 923a1...c97
AnonymBruker Skrevet 21. april #5 Skrevet 21. april AnonymBruker skrev (16 timer siden): Normalt er det, men det er absolutt ikke sånn det burde være. Absolutt alle sjefer jeg har hatt er slik, sånn er også alle regionsjefer og alle som jobber i HR i butikkjeden jeg har jobbet for i mange mange år og vi har tusenvis av ansatte. Får ikke fri for å gå i begravelse til foreldrene dine engang. Anonymkode: 923a1...c97 Det siste har du rett til å gjøre (Altså begravelse for noen i direkte opp- eller nedadgående linje). Anonymkode: 2345a...77d
AnonymBruker Skrevet 22. april #6 Skrevet 22. april AnonymBruker skrev (På 20.4.2026 den 16.59): Hei. Jeg skal ikke gi så mye informasjon om jobben min. Men jeg jobber i et lite «selskap». Det er kun tre stykk også har vi sjefen. Jeg har alltid fått litt sånn merkelig vibe fra sjefen. Men jeg tenkte at kanskje alle sjefer var sånt. Så jeg vil bare høre andre sine meninger og kanskje erfaringer. det var en periode jeg ble veldig syk etter covid. Jeg fikk mange helseplager og jeg pushet meg selv på jobb hver eneste dag. Noen ganger trodde jeg at jeg skulle dø siden jeg var så dårlig. Grunnen til at jeg pushet meg var fordi mannen min trengte oppholdstillatelse- og for at han skulle få det måtte jeg ha 100% stilling. Greia er at sjefen min visste at jeg trengte det. Hun kunne si flere ganger til meg at hvis jeg ble mye sykemeldt, så kunne hun måtte stenge ned hele bedriften hennes. Da ble jo jeg selvfølgelig kjempe redd for å miste jobben min. Så jeg kjente kjempe mye press. Legen anbefalte meg å sykemelde meg, men jeg nektet fordi jeg var så redd. en annen ting jeg opplevde med henne var at min bestemor skulle dø. Hele familien min skulle reise til henne for å si siste farvel. Jeg ringte sjefen min for å spørre om å få en dag fri for å besøke henne. Det hun sier til meg da var «hvor gammel er hun.» Jeg svarte på det. Hun sa da igjen «åja… men da er det jo litt som forventet.» jeg stivnet helt opp. Er det en normal respons? Hun sa da at hun ikke kunne gi meg fri fordi hun hadde ingen som kunne jobbe for meg. Men når mine andre kollegaer spør om fri for å reise på ferie- jo det fikser hun med en gang. jeg tror sjefen min rett og slett hater meg. Har opplevd mange andre rare kommentarer fra henne og. Når jeg endelig ble sykemeldt fordi jeg fikk disgnosen «ME» og klarte fysisk ikke å gå ut av huset så sa hun til meg «åja, det er mange som får det.» er dette normalt? setter pris på ærlige svar. Anonymkode: 0cec6...53a Hun er lovpålagt å gi sine ansatte ferie, ikke å gi de fri til å besøke ett sykt familiemedlem. Så her sammenligner du epler og pærer. Hvis det bare er tre ansatte så skjønner jeg henne faktisk, du er ikke ansatt i en kjempestor organisasjon med store budsjetter og store midler, så beskjeden om at blir du borte så må kanskje sjappa legges ned høres kanskje brutalt ut men det medfører nok riktighet. Jeg har stor respekt for de som faktisk orker å prøve seg som gründere og entreprenører i ett land som Norge hvor arbeidstakere har så store rettigheter og arbeidsgivere er pålagt en rekke forhold som gjør det vanskelig å få organisasjoner til å overleve. Jeg skjønner at med en ME sykdom så er kanskje ikke helsa di forenelig med den jobben du har signert en kontakt på. Det kan godt være mulig du ikke er arbeidsfør i den grad du var før diagnosen din, men det har du også egenansvar for å ordne opp i; kanskje skal du finne deg en annen type stilling mer forenelig med helsa di? Og ja: for henne som arbeidsgiver er det kanskje heller ikke så godt å vite at eneste årsaken til at du kommer på jobb er for å sikre mannen din oppholdstillatelse, en slik uttalelse eller holdning er ikke spesielt betryggende for en arbeidsgiver. Anonymkode: 27f9d...90d
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå