Gå til innhold

Avlive hund

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har en hund som har en skade i en fot. Dette har nå utviklet seg og jeg ser at han er stivere, vil ikke gå så langt på tur osv. Jeg tenker at det nærmer seg avlivning før det utvikler seg mer. Jeg gruer meg derimot til å ta opp dette med dyrlegen, jeg er redd for at dyrlege kommer til å forvente at hunden skal opereres eller stå på smertestillende. Hunden er forsikret så operasjonen vil bli dekket, men jeg ønsker ikke dette da han mest trolig ikke blir helt bra og han er ikke en type hund som vil takle ro over tid så veldig bra. Kan dyrlege forlange av jeg velger operasjon? Mulig at jeg overtenker det hele……🙈

Anonymkode: 73b71...727

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er hunden gammel? Avliving er ofte det mest humane, men veterinærene vegrer seg kanskje for å forelå det. Samt at enkelte kanskje er så kyniske at de tenker inntekter.

Anonymkode: 07470...56f

Skrevet

Han er 4 år gammel, og er en brukshund med ganske høy driv - derfor vil nok rehabilitering med ro bli utfordrende.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Han er 4 år gammel, og er en brukshund med ganske høy driv - derfor vil nok rehabilitering med ro bli utfordrende.

Hva slags brukshund?

Skulle tro man lærer hunden å takle rolige dager uavhengig av rase. Mye hjernetrim man kan gjøre i stedet om det absolutt ikke går

Anonymkode: aba8a...7ed

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Vår faste Vetrinær pleier å være ganske flink til å si ifra når det begynner å nerme seg. Vi har en gang fått valget, enten avlivning nå eller operasjon i morgen. Da var det livmor betennelse. Ved artroser i beina var beskjeden at vi måtte begynne å forberede oss på slutten. Min erfaring er at de store klinikkene/kjedene er mye mere pushy på dyre behandlinger enn frittstående veterinærer. Vi hadde en akutt avlivning for noen mnd siden og måtte da på kjedeklinikk, de ville ha røntgen, ultralyd og blodprøver. Vi takket nei 14 ganger, måtte til slutt spørre om det var slik at de nektet avlivning. Hunden var 12 år og 30 kg, hadde hatt problemer med magen i ett par år før det brått ble ekstreme smerter. 

Anonymkode: 88c0b...dcf

Skrevet

Hvorfor vil du ikke gi hunden smertestillende? Den har garantert rimelig vondt når den begynner å protestere mot å gå tur, samt virker stivere…

jeg hadde selv en brukshund som reiv i stykker leddbåndet i frambeinet. Den levde fint med det, til den ikke gjorde det. Var hos dyrlegen 2 ganger i året for sjekk. Jeg sa siste rutinekontroll at jeg syntes hunden går urent innimellom , det virker til å være «noe». Hunden fikk smertestillende, og jeg tok selv initiativ til praten om avliving på sikt. Dyrlegen var klar på at vi ikke enda var der at det var snakk om å avlive, men pga skaden ville det gå én vei. Det var en fin prat og det hjalp å lufte tankene. 

Anonymkode: d1e43...193

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.4.2026 den 16.07):

Jeg har en hund som har en skade i en fot. Dette har nå utviklet seg og jeg ser at han er stivere, vil ikke gå så langt på tur osv. Jeg tenker at det nærmer seg avlivning før det utvikler seg mer. Jeg gruer meg derimot til å ta opp dette med dyrlegen, jeg er redd for at dyrlege kommer til å forvente at hunden skal opereres eller stå på smertestillende. Hunden er forsikret så operasjonen vil bli dekket, men jeg ønsker ikke dette da han mest trolig ikke blir helt bra og han er ikke en type hund som vil takle ro over tid så veldig bra. Kan dyrlege forlange av jeg velger operasjon? Mulig at jeg overtenker det hele……🙈

Hvordan skade?  Hvor lenge har den gått med skaden? Er den i det heletatt sjekket av veterinær? Høres ut som du har unngått det pga frykt for en evt operasjon? Hva er problemet med smertestillende? Du vil vel ikke at hunden skal gå rundt å lide? Og siden den er forsikret så syns jeg det er temmelig rart at du ikke har tatt mere tak i problemet da den tydeligvis har vondt.  

Anonymkode: 667eb...efa

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.4.2026 den 16.17):

De fleste tåler ro i rehabperioder bedre enn man frykter. 

Anonymkode: 3d2fe...72c

• Liker 2
Skrevet

Dette er i min verden altfor tynn grunn for å avlive. Hvis benet er så skadet hadde jeg heller amputert ta livet av hunden. Og hvit det til og med holder med bare en vanlig operasjon er det ikke noe å tenke på engang. Dette er ansvar du tok på deg den dagen du skaffet hund.

Anonymkode: 5ceda...975

• Liker 3
Skrevet

Ut ifra det du skriver så finner jeg ingen grunn til å avlive. Er hunden i det hele tatt grundig utredet hos spesialist? Vanlige veterinærer har veldig lite kunnskap om halthet og rehabilitering av skade. Du skriver heller ikke hva slags skade det er snakk om.

Anonymkode: 5c32b...15f

• Liker 1
Skrevet

Hunden er bare 4 år! Den kan ha mange gode år igjen, selv om det blir et annerledes og roligere liv enn hittil!

Anonymkode: afe29...422

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er veldig dumt å ikke sjekke ut sånt med dyrlegen! Både smertestillende og rehab-trening kan gi hunden et godt liv. Vanntredemølle er fint for opptrening selv av heftige brukshunder. Laser, massasje, svømming… 

Anonymkode: 31854...329

• Liker 2
Skrevet

Dette synes jeg ikke høres ut som grunn til å avlive. Hunden er bare 4 år og har hele livet foran seg. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...