Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei, jeg ønsker å bytte fagfelt etter mye tenking og har landet på vernepleie. Noen som har gjort dette i voksen alder, med barn? Vil gjerne høre litt om utdanningen/yrke. Vil gjerne jobbe f eks med rusomsorg eller eldre, men ser jobbmulighetene er varierte. Bor i Oslo.

Anonymkode: 2a29c...019

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er vernepleier på 7 året. Jeg vil anbefale å styre unna helse/omsorg, det kommer til å bli verre og verre mht. bemanning, arbeidsforhold, kontinuitet (færre faste, mer bruk av vikarer), lønna er dårlig ift arbeidsbelastning, stress og ansvar vi har som helsepersonell. 

Jeg har ikke barn og er ikke godt voksen, men ville valgt noe annet om jeg kunne velge om igjen.

Anonymkode: 26f85...70b

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg tok det i voksen alder med barn fordi jeg allerede jobbet på akuttpsykiatrisk og elsket det. Tok deltid da fordi jeg jobbet samtidig. Det som er fint er jo at du kan ta videreutdanninger hvis du vil, men det er uansett er bredt felt, det er mye du kan jobbe med. 

Anonymkode: 976fe...4af

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er vernepleier på 7 året. Jeg vil anbefale å styre unna helse/omsorg, det kommer til å bli verre og verre mht. bemanning, arbeidsforhold, kontinuitet (færre faste, mer bruk av vikarer), lønna er dårlig ift arbeidsbelastning, stress og ansvar vi har som helsepersonell. 

Jeg har ikke barn og er ikke godt voksen, men ville valgt noe annet om jeg kunne velge om igjen.

Anonymkode: 26f85...70b

Hvorfor skal man styre unna en trygg og allsidig utdanning? Man må ikke jobbe med helse/pleie, selv om man utdanner seg til vernepleier eller sykepleier. Tenk utenfor boksen.

Jeg oppfordrer barn og unge til å ta en trygg grunnutdanning som sykepleie, vernepleie eller lærerutdanning, og bygge på med åpne emner, tverrfaglig videreutdanning eller master i det man interesserer seg for. Da har man flere kort å spille med i ulike bransjer.

Hvis man for eksempel ønsker å jobbe med digital markedsføring, så kan man først ta en bachelor i sykepleie/vernepleie - og etterpå ta relevante emner innenfor markedsføring/ledelse på høyskoler/uni. Da kan man kombinere profesjonen sin og markedsføring. Jeg anbefaler ingen å ta en ren bachelor i digital markedsføring, da utdanner du deg til arbeidsledighet.

Selv er jeg spespedagog med master, men jobber med tech. Har tatt masse åpne emner på uni og kurs innen digitalisering, IKT, teknologi (ikke ny grad). Sykepleiere og vernepleiere kan for eksempel ta utdanning innen helseinformatikk.

Anonymkode: cc04a...546

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis man for eksempel ønsker å jobbe med digital markedsføring, så kan man først ta en bachelor i sykepleie/vernepleie - og etterpå ta relevante emner innenfor markedsføring/ledelse på høyskoler/uni. Da kan man kombinere profesjonen sin og markedsføring. Jeg anbefaler ingen å ta en ren bachelor i digital markedsføring, da utdanner du deg til arbeidsledighet.

Selv er jeg spespedagog med master, men jobber med tech. Har tatt masse åpne emner på uni og kurs innen digitalisering, IKT, teknologi (ikke ny grad). Sykepleiere og vernepleiere kan for eksempel ta utdanning innen helseinformatikk.

Anonymkode: cc04a...546

Nei, og bare nei. Man studerer ikke til VP for å så surre rundt med markedsføring. Det er ikke slik studenter som vurderer dette tenker, ei heller er studieplasser opprettet for at man skal gå et slikt løp. Bare fordi du greier å tverke deg gjennom litt av en omvei med ekstra emner i tillegg betyr ikke at det er dette potensielle VP skal holde på med.

Det enkleste og beste er å bare holde seg unna VP om man ikke tåler å bli truet på jobben, samt det å oppleve vold på jobben. For VP er veldig utsatt med tanke på vold- og trusler fra brukere. 

Vil man surre med digital markedsføring, så gjør man det og det siste en skal ta er bachelor i VP for å jobbe i "tech". Whatever the f-ck det måtte bety i en bransje hvor folk som til og med har lært å kode og har bachelor i diverse IT-retninger sliter med å få jobb. 

TS ønsker å jobbe med rusomsorg, det er omtrent garantert at trusler og vold vil hagle mot TS på det området. 

Anonymkode: ecaed...c9b

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gjorde det som godt voksen. Totalt karriereskifte for min del. Har jobbet i 3 år nå og ELSKER det :D Begynte i bolig for folk med rusproblemer og jobber nå med folk med ruslidelser opp mot det å skaffe seg bolig. Helt kanon :) 

Anonymkode: 42ab5...6e2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...