Gå til innhold

Be om ny utredning eller ikke?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan gå fram for å få endret diagnose på papiret? Første psykolog leste ikke gjennom papirene mine før hun satte feil diagnose på meg. Har hatt flere traumer opp igjennom livet som siste psykolog hørte på når jeg fortalte henne om det men hun kan ikke endre diagnosen på papiret og jeg får ikke ny utredning, kun avslag. Skal jeg la diagnosen stå på papiret for å så be de som leser papirene lese sistnevntes ord eller gå igjennom en stor prosess med å få avslag på nytt? Det som er problemet med min sykdom er at symptomene er overlappende så den er vanskelig å se forskjell på, borderline og kompleks ptsd. 

Anonymkode: fbb7b...019

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du kan be om en second opinion, eller gå privat, om du har råd

Anonymkode: 86785...4a4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du kan be om en second opinion, eller gå privat, om du har råd

Er det igjennom fastlegen man ber om second opinion? 

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor mener du diagnosen er feil? Har du fått borderline, men mener du skal ha kompleks ptsd? Ja, de er overlappende og selv om man har traumer så kan likevel borderline være riktig. Det har mye med hvordan symptomtrykket er.

Anonymkode: 9d9a0...9a5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er det igjennom fastlegen man ber om second opinion? 

Ja, om du ikke går privat er det fastlegen som er veien å gå.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hvorfor mener du diagnosen er feil? Har du fått borderline, men mener du skal ha kompleks ptsd? Ja, de er overlappende og selv om man har traumer så kan likevel borderline være riktig. Det har mye med hvordan symptomtrykket er.

Anonymkode: 9d9a0...9a5

Har fått kompleks ptsd men den nye psykologen mener at jeg har borderline og det mener jeg selv også fordi har svingninger av følelser hele tiden og kan få psykoselignene symptomer og angst å depresjon er alltid der om jeg ikke er på antidepressiv 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Har fått kompleks ptsd men den nye psykologen mener at jeg har borderline og det mener jeg selv også fordi har svingninger av følelser hele tiden og kan få psykoselignene symptomer og angst å depresjon er alltid der om jeg ikke er på antidepressiv 

Men med tanke på at kompleks PTSD først er en «godkjent» diagnose ICD -11 og vi i Norge fremdeles bruker ICD-10 ville jeg undersøke om den forrige psykologen faktisk har kodet diagnosen med den koden som man finner ICD -11 eller om vedkommende har brukt koden til PTSD og slengt på ordet kompleks, for har hun gjort førstnevnte så er et argument at den diagnosen faktisk ikke er gyldig.

Anonymkode: 2e39e...da3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Men nåværende psykolog kan vel fjerne diagnosen om dere mener at den er feil?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Men nåværende psykolog kan vel fjerne diagnosen om dere mener at den er feil?

Nei det lar seg ikke gjøre, husker ikke hvorfor at nåværende psykolog ikke kan gjøre det 

AnonymBruker
Skrevet

Hadde heller villet hatt ptsd på papiret enn borderline. Mange borderline pasienter blir sett ned på i hjelpeapparatet og for deg er det kanskje en fordel at det ikke står der. Ofte kommer jo borderline av en ptsd i bunn. Så det blir jo kanskje litt sånn : hva kom først av høns og egget 

Anonymkode: 41583...ce1

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hadde heller villet hatt ptsd på papiret enn borderline. Mange borderline pasienter blir sett ned på i hjelpeapparatet og for deg er det kanskje en fordel at det ikke står der. Ofte kommer jo borderline av en ptsd i bunn. Så det blir jo kanskje litt sånn : hva kom først av høns og egget 

Anonymkode: 41583...ce1

Nå handler det om å ha den korrekte diagnosen som man får korrekt behandling og ikke hva man ønsker å ha. Å nei borderline kommer ikke av at har PTSD i bunn.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Borderline og ptsd har to forskjellige ulike behandlinger faktisk. Sliter en selv med at mine følelser går opp og ned nesten hver dag samtidig at jeg skylder på meg selv det andre har gjort mot meg. 

AnonymBruker
Skrevet

Ville tatt kontakt med pasientombudet og spurt dem om råd. Min mor tok kontakt med dem en gang, og fikk kjempemasse god hjelp fra dem.

Jeg har k-ptsd. Men på papiret står det ptsd fordi k-ptsd ikke finnes i Norge. Men det er allikevel en annerkjent tilstand, i hvertfall i følge VOP jeg gikk hos. Jeg vet at jeg sliter med å regulere følelsene mine - men det er det å forstå og bearbeide traumene som har hjulpet mest.

Jeg skjønner godt at du ønsker en ny utredning. Nøkkelen blir vel å formulere et brev med gode nok argumenter til at du faktisk kan få ny utrdening. Der kan kanskje pasientombudet hjelpe deg.

Anonymkode: 76724...f13

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Ville tatt kontakt med pasientombudet og spurt dem om råd. Min mor tok kontakt med dem en gang, og fikk kjempemasse god hjelp fra dem.

Jeg har k-ptsd. Men på papiret står det ptsd fordi k-ptsd ikke finnes i Norge. Men det er allikevel en annerkjent tilstand, i hvertfall i følge VOP jeg gikk hos. Jeg vet at jeg sliter med å regulere følelsene mine - men det er det å forstå og bearbeide traumene som har hjulpet mest.

Jeg skjønner godt at du ønsker en ny utredning. Nøkkelen blir vel å formulere et brev med gode nok argumenter til at du faktisk kan få ny utrdening. Der kan kanskje pasientombudet hjelpe deg.

Anonymkode: 76724...f13

Kommer offisielt i ICD-11. Men jeg fikk diagnose kptsd i papirer i 2011, så det kan fortsatt stå, bare ikke i ICD-10 koding. (Frisk nå da.) 

Anonymkode: 51bf8...e28

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kommer offisielt i ICD-11. Men jeg fikk diagnose kptsd i papirer i 2011, så det kan fortsatt stå, bare ikke i ICD-10 koding. (Frisk nå da.) 

Anonymkode: 51bf8...e28

Nei de kan ikke skrive en diagnose kode som ikke eksisterer. De kan skrive PTSD med den diagnosekoden som er knyttet til denne diagnosen og for eksempel skrive kompleks i parentes , men de kan ikke offisielt oppføre kompleks PTSD med diagnosekoden man finner i ICD- 11

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...