AnonymBruker Skrevet 20. april #1 Skrevet 20. april Hva er vanlig sum å få fra en foreldre i konfirmasjonsgave ? Har lav lønn så ikke millionær men vil jo gi en sum som han ikke blir flau å fortelle venner om Anonymkode: 68c0c...40f
AnonymBruker Skrevet 20. april #2 Skrevet 20. april Vi ga fondet som vi hadde spart opp til ham fra tidlig barnealder. Øremerket boligsparing. Det er ikke all verdens med penger der, vi sparer også i sparekonto som kan gå til førerkort og slikt. Men det er noen titalls tusen. Jeg fikk mye pepper for dette da jeg svarte på en lignende tråd etter første barnet ble konfirmert, og vi gjorde det samme. Folk her inne mente at det var "juks", og at vi burde gi det på 18-årsdagen. Men det fungerer fint for oss, barna synes det er spennende å følge med på fondet, få litt forhold til svingninger i markedet og finansverden. Anonymkode: d1a37...979 2
AnonymBruker Skrevet 20. april #3 Skrevet 20. april Jeg gir feiringen, samt 5000 kontant og 5000 i diverse hun ønsker seg inkludert et minne for livet. Det har kostet blod svette og tårer for å få det til. Anonymkode: 3f540...366 1 7
AnonymBruker Skrevet 20. april #4 Skrevet 20. april For å vise litt realisme i tråden så vil jeg si at en alenemor jeg kjenner med 5 unger gir 500 kroner til sine pluss feiring. Anonymkode: 3f540...366 9 8 2
AnonymBruker Skrevet 20. april #5 Skrevet 20. april Dere som sier at dere gir feiringen.. Er ikke det en selvfølge? At man som forelder betaler for selskapet til barna? Eller mener dere det er noe de skal betale for selv? Anonymkode: 25de8...bbc 4 4
AnonymBruker Skrevet 20. april #6 Skrevet 20. april Jeg fikk en gave til verdi av 3500kr, det var en spleisegave fra mamma, mormor og morfar. Hvor mye mamma egentlig betalte vet jeg faktisk ikke. Av min far fikk jeg et juglete smykkeanheng i gull, neppe veldig høy verdi. Anonymkode: b1939...6ee 1
AnonymBruker Skrevet 20. april #7 Skrevet 20. april AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Dere som sier at dere gir feiringen.. Er ikke det en selvfølge? At man som forelder betaler for selskapet til barna? Eller mener dere det er noe de skal betale for selv? Anonymkode: 25de8...bbc Tenker at det er en naturlig del av gaven! Det er jo ikke et vanlig bursdagsbesøk, men faktisk fest! Anonymkode: b1939...6ee 2 2
AnonymBruker Skrevet 20. april #8 Skrevet 20. april Bor ikke lenger sammen med barnefar, vi gir 20.000 fra hver husholdning. Har også spart til de i fond som for neste konfirmant blir ca 150.000. Har vurdert at det skulle «gis» til konfirmasjonen så de kunne følge med på utviklingen selv og kanskje lære litt om investering samtidig. Men tror heller det blir 18-årsdag (med visse kriterier selvfølgelig, pengene skal i hovedsak gå til bolig, hvertfall ikke fest og forbruk). Anonymkode: 09f95...460 1
AnonymBruker Skrevet 20. april #9 Skrevet 20. april Mine får førekort. Da blir jo summen fordelte ut over et helt år når de tar kjøreopplæringen. Anonymkode: adc6e...080 4
AnonymBruker Skrevet 20. april #10 Skrevet 20. april Ingen kontanter fra oss. Guttene har fått selskap og reise Jenta får selskap og bunad. Anonymkode: b6c38...d28 2
AnonymBruker Skrevet 20. april #11 Skrevet 20. april Her ingen kontanter Begge fikk/arvet jakt rifle og selskap En gir etter hva en har tåd til etter min mening Anonymkode: 5ad5e...ba3 3
AnonymBruker Skrevet 20. april #12 Skrevet 20. april AnonymBruker skrev (1 time siden): Dere som sier at dere gir feiringen.. Er ikke det en selvfølge? At man som forelder betaler for selskapet til barna? Eller mener dere det er noe de skal betale for selv? Anonymkode: 25de8...bbc Det er ikke en selvfølge nei. Selskapet holdes for tenåringen av tenåringens ønske. Tenåringen har fått alle alternativer. Hvis ingenting hadde blitt valgt hadde hun fått hele kostnaden for selskapet inn på sin konto. Så hvis vi skal være skikkelig pirkete så betaler hun for det selv ja. Anonymkode: 3f540...366 4
AnonymBruker Skrevet 20. april #13 Skrevet 20. april Mamma og mormor spleisa på bunad så det var gaven fra de. Pluss fint selskap på et litt fancy sted Anonymkode: 860c1...f34 1
AnonymBruker Skrevet 20. april #14 Skrevet 20. april Spørsmål til konfirmant foreldre. Er det en fornærmelse om jeg gir en ganske stor sum til konfirmanten? Muligens større enn foreldrene gir og hva selskapet koster? Jeg er fadder og har investert istedenfor å gi fadderbarnet en gave. Beløpet etter en del år er blitt ganske mye som tilhører konfirmanten. Hva tenker dere? Anonymkode: 50c39...69c
AnonymBruker Skrevet 20. april #15 Skrevet 20. april AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Spørsmål til konfirmant foreldre. Er det en fornærmelse om jeg gir en ganske stor sum til konfirmanten? Muligens større enn foreldrene gir og hva selskapet koster? Jeg er fadder og har investert istedenfor å gi fadderbarnet en gave. Beløpet etter en del år er blitt ganske mye som tilhører konfirmanten. Hva tenker dere? Anonymkode: 50c39...69c Kan ikke skjønne hvorfor det skulle være en fornærmelse. Vi ville vært evig takknemlig. Tenk så heldig konfirmant som har en fadder som tenkte så langt frem i tid og gjorde en så bra avgjørelse. Anonymkode: adc6e...080 14 4
Kålrota Skrevet 20. april #16 Skrevet 20. april Det er noen år siden vi hadde konfirmanter, men de fikk selskap og 10.000 kr fra oss foreldre.
AnonymBruker Skrevet 20. april #17 Skrevet 20. april Hun fikk bunad til 55000. Sønnene fikk penger tilsvarende.Synes at det har tatt helt av for enkelte. I min sønns krets var det flere som fikk flere hundretusen av foreldrene. Jeg tok på meg en ekstra jobb og jobbet i ferien min for å kunne kjøpe bunaden. Tror du må titte ned i lommeboka og gi etter hva du har. Prøv å ikke sammenligne deg med andre.Vet det ikke er lett Anonymkode: 8ad8d...44a 3 1
AnonymBruker Skrevet 20. april #18 Skrevet 20. april AnonymBruker skrev (2 timer siden): Kan ikke skjønne hvorfor det skulle være en fornærmelse. Vi ville vært evig takknemlig. Tenk så heldig konfirmant som har en fadder som tenkte så langt frem i tid og gjorde en så bra avgjørelse. Anonymkode: adc6e...080 Jeg leste en tråd for mange år siden at gjester ikke måtte overgå gaven foreldrene gir til konfirmanten. Godt tiden har forandret seg☺️ Anonymkode: 50c39...69c 2
AnonymBruker Skrevet 20. april #19 Skrevet 20. april Selskap (i vårt tilfelle, dyrt), arvet bunad med alt av sølv (kjøpte omsøm, sko, ny skjorte), + 4000,- kr inn på konto, da begge barn fikk lite penger og mange smykker fra andre. Anonymkode: 19003...308
SH# Skrevet 20. april #20 Skrevet 20. april AnonymBruker skrev (6 timer siden): Bor ikke lenger sammen med barnefar, vi gir 20.000 fra hver husholdning. Har også spart til de i fond som for neste konfirmant blir ca 150.000. Har vurdert at det skulle «gis» til konfirmasjonen så de kunne følge med på utviklingen selv og kanskje lære litt om investering samtidig. Men tror heller det blir 18-årsdag (med visse kriterier selvfølgelig, pengene skal i hovedsak gå til bolig, hvertfall ikke fest og forbruk). Vil ikke en gave på 150 000 ved 18 årsdagen får betydning for stipend hvis man skal studere...? 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå