Gå til innhold

Økonomisk støtte til voksne barn - urettferdig?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har to barn i 20 årene. Den eldste er gift med barn. Ferdig utdannet. Den yngste er enslig. Jeg har alltid sagt at vi skal hjelpe dem likt økonomisk. Den eldste har kjøpt bolig sammen med ektefelle mens den yngste studerer ennå. Vi sparer likt til dem og hvis de trenger noe så tar vi fra kontoen vi har spart til dem. Den eldste får beløpet vi har spart hvert år til nedbetaling på bolig mens den yngste skal få saldo til enten nedbetaling studielån eller bolig når hun er ferdig utdannet.

Den yngste har vært uheldig med helse og vi har for eksempel betalt en operasjon privat. Støtter henne med linser. Den eldste trenger ikke det. Nå har yngste fått en kronisk sykdom i tillegg og vi støtter henne med blandt annet privat lege for å prøve å behandle sykdommen med bedre kost/livsstil noe som ser ut til å fungere bra.

Har fortsatt gjort alt likt noe som innebærer at eldste har fått flere hundre tusen til å nedbetale boliglån mens eldste har brukt pengene mer på støtte under studier/operasjon/medisiner/privat lege osv. Hun jobber nå ved siden av studier så trenger ikke jevnlig støtte til å leve men jeg føler på at sparekontoen vår til henne burde vært større..

Blir det feil om vi lar helsespørsmål /støtte være utenom slik at den yngste får det i tillegg av oss? Hun har pga sykdommen også blitt forsinket i studiene så har vondt av henne. Pga sykdommen kan hun nok heller ikke bruke den ene utdannelsen sin. Studielånet vokser…. Hun får nok noe godskrevet av lånet pga innleggelse/sykdom men må bruke et år ekstra.

Vi er gjeldfrie og har grei økonomi og skal spare så mye vi kan til dem men føler allikevel ikke det blir nok til hun yngste siden det ‘alltid’ er noe. Så holder på å ‘omstille’ den rettferdige hjernen min om vi kan gjøre litt forskjell her?

Synspunkt?

Anonymkode: eadfd...e3a

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at helse-ting kan gå utenom. Lurer likevel på følgende: Er det nødvendig å betale så mye ekstra for private leger, for eksempel? Er ventelistene altfor lange i det offentlige? Hadde hun valgt selv (den datteren som sliter helsemessig), ville hun kanskje ikke ha brukt pengene sine (altså de pengene dere har spart til henne) så mange private helsetjenester. Jeg tenker at dette kan dere kanskje sponse selv, de private helsetjenestene, som er noe dere selv velger å prøve ut.

Det kan hende at den eldste som nå er gift og har barn får behov for litt tilskudd senere. Og hva med kostnadene til barna? Dåpsgaver, konfirmasjon, etc etc? Jeg ville tenkt på dette som tilsvarende helsehjelpen til det yngste barnet deres. Og holdt sparingen til bolig/studielån utenfor, så hun får en liten buffer når helsa har bedret seg og hun er klar til å starte livet.

Anonymkode: a4fef...84a

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Bruker hun kun privat helsehjelp eller også offentlig? Gjør hun selv alt hun kan helsemessig?

Hvis ja, så hadde jeg tatt en prat med eldstemann om dette, og hørt hva h*n tenker. Og antakeligvis endt med å holde medisinske utgifter utenom. 

Anonymkode: 50f9b...ca4

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

De er begge voksne, ingen av dem burde trenge deres hjelp økonomisk da de er voksne.

Dersom dere velger å støtte barna skal det være likt. Det skal være en bonus, ikke en del av deres hverdagsøkonomi.

Anonymkode: d40b9...6f2

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville helt klart holdt helse utenfor , så fint at dere kan hjelpe de så mye ♥️

Anonymkode: a5d75...afd

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg tenker at helse-ting kan gå utenom. Lurer likevel på følgende: Er det nødvendig å betale så mye ekstra for private leger, for eksempel? Er ventelistene altfor lange i det offentlige? Hadde hun valgt selv (den datteren som sliter helsemessig), ville hun kanskje ikke ha brukt pengene sine (altså de pengene dere har spart til henne) så mange private helsetjenester. Jeg tenker at dette kan dere kanskje sponse selv, de private helsetjenestene, som er noe dere selv velger å prøve ut.

Det kan hende at den eldste som nå er gift og har barn får behov for litt tilskudd senere. Og hva med kostnadene til barna? Dåpsgaver, konfirmasjon, etc etc? Jeg ville tenkt på dette som tilsvarende helsehjelpen til det yngste barnet deres. Og holdt sparingen til bolig/studielån utenfor, så hun får en liten buffer når helsa har bedret seg og hun er klar til å starte livet.

Anonymkode: a4fef...84a

Den operasjonen var noe hun trengte raskt pga det studiet hun da gikk på mens det var altfor lang ventetid i det offentlige. Nå kan hun nok ikke bruke den utdanningen likevel, så hadde vi visst at hun skulle få denne sykdommen så hadde vi jo ventet på det offentlige. 

Hun takler den kroniske sykdommen bra men i det offentlige er det kun fokus på medisiner mens alternativ privat lege ser mer på underliggende årsaker. Så vi syns det er verdt et forsøk.

Ja vi gir jo litt til barnebarn, litt vanskelig å vite om det skal gå på eldste sin ‘kvote’ eller på egen kvote..

(Beklager en skrivefeil i første innlegg, skrev eldste i stedet for yngste et sted).

• Liker 1
Skrevet

Eg ville nok ikkje haldt helse utanfor. Det er ikkje eldstemann sin "feil" at det yngre søskenet har utfordringar med helsa. 

Men kvifor ikkje ta ein roleg prat med eldstemann og lufte dine tankar? 

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Smascha skrev (1 minutt siden):

Eg ville nok ikkje haldt helse utanfor. Det er ikkje eldstemann sin "feil" at det yngre søskenet har utfordringar med helsa. 

Jo det er jo sånn jeg har tenkt, og også følt på selv faktisk ift egne foreldre. Har en ufør søster og hun har nok fått mye mer hjelp enn vi andre søsken. Nettopp derfor jeg har vært så bevisst på dette. Men at det går an å være så max uheldig som vår yngste da… 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

De er begge voksne, ingen av dem burde trenge deres hjelp økonomisk da de er voksne.

Dersom dere velger å støtte barna skal det være likt. Det skal være en bonus, ikke en del av deres hverdagsøkonomi.

Anonymkode: d40b9...6f2

Det er jo et valg vi tar av egen vilje, å støtte dem økonomisk. Så dyrt det er i dag å etablere seg så ønsker vi å hjelpe så godt vi kan. Og vi tjener greit. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Smascha skrev (7 minutter siden):

Men samtidig, er det yngste søsken sin 'feil' for at h*n har utfordringer med helsa si? 🤷‍♀️

Anonymkode: 06727...43b

• Liker 7
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Synes dere høres svært rettferdige og reflekterte ut.

Anonymkode: 0ea1c...95e

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer jo litt an på hva som er kommiunisert til barna på forhånd. Hvis det er tydelig sagt at de skal få likt - uansett livssituasjon, så burde i alle fall elstste bli konslutert/informert om dette.

Det kan jo da godt være at vedkommende finner at det helt rimelig at den syke skal få ekstra hjelp og at det tas utenom. Ellers ville jeg kanskje vurdert litt den eldstes økonomiske situasjon også - hvis det er slik at de sitter godt i det og har et relativt høyt forbruk, ville jeg neste bare sagt at et som har oppstått med søsteren er viktigere. 

For meg høres utgangspunktet for øvrig litt underlig ut - at gifte og etablerte barn med egne barn skal få løpende faste summer fra foreldrene. Men folk ordner jo seg så forskjellig.. 

Anonymkode: 510c9...694

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ikke holdt helse utenfor. I vårt tilfelle har broren min fått masse mer hjelp enn meg pga lignende hendelser, og det føles urettfferdig. 

Anonymkode: b5a63...842

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Vi er en søskenflokk med stor spredning i alder - dermed er vi også på forskjellige steder i livet, med ulike behov. 

Min yngste søster studerer og har mer behov for økonomisk støtte enn oss eldste. Jeg har barn og har større behov for barnevakt og "tid" enn økonomisk kapital. Mine barn er jo også en ekstra utgift for henne, med gaver dåp/konfirmasjon etc.  

Kanskje får yngste aldri barn?

Skjønner at dette er vanskelig, men behovene er kanskje ulike? 
Du kjenner dine barn best - hvordan ville eldste taklet det om medisinske utgifter holdes utenfor? Jeg hadde syntes det var helt greit, mens min storebror hadde nok ikke synes det var greit. Så her er folk forskjellige også. 

Anonymkode: 5e43d...3d0

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig skal helseutgifter holdes utenom. 
Skjønner heller ikke hvorfor alt skal være likt. Å gjøre likt er ikke alltid det samme som rettferdig.

Jeg har to søsken, vi har alle tre forskjellige livssituasjoner med forskjellige behov for støtte. 
Jeg og min mann har både veldig god økonomi og god helse, og ingen behov for støtte til oss og våre barn.
Mine foreldre har ikke veldig mye til overs å avse til støtte. Da ser jeg det som en selvfølge at mitt søsken med størst behov for hjelp og støtte skal få det, så lenge det ikke er hens egen feil pga sløseri og dårlig livsstil. 
Hvorfor skal vi få bidrag til luksus vi ikke trenger, når dette igjen ville medført lavere bidrag til mitt søsken som virkelig trenger det siden mine foreldre ikke har nok til å gi oss det samme som de nå gir til mitt søsken. Aldri i verden om jeg ville vært i mitt søsken sin situasjon. Jeg unner hen alt hen kan få av hjelp og støtte. 

Anonymkode: 5dce3...fa6

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Den operasjonen var noe hun trengte raskt pga det studiet hun da gikk på mens det var altfor lang ventetid i det offentlige. Nå kan hun nok ikke bruke den utdanningen likevel, så hadde vi visst at hun skulle få denne sykdommen så hadde vi jo ventet på det offentlige. 

Hun takler den kroniske sykdommen bra men i det offentlige er det kun fokus på medisiner mens alternativ privat lege ser mer på underliggende årsaker. Så vi syns det er verdt et forsøk.

Ja vi gir jo litt til barnebarn, litt vanskelig å vite om det skal gå på eldste sin ‘kvote’ eller på egen kvote..

(Beklager en skrivefeil i første innlegg, skrev eldste i stedet for yngste et sted).

Jeg ville absolutt holdt barnebarn utenfor «kvoten».

Anonymkode: c3732...af0

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Hold helse utenfor, storesøster skal ikke belønnes økonomisk med ekstra penger for at lillesøster er syk, det er jo en helt syk tankegang. Og samtidig skriver dere jo ikke opp timer for hver gang dere er barnevakt for storesøster sine barn og kompenserer lillesøster økonomisk, eller vippser lillesøster hver gang dere har tatt med barna til storesøster på kino, kjøpt en is eller jule/bursdagsgaver til dem. 

Det er det som er rettferdighet i praksis, dere gir begge det de faktisk har behov for. Ang økonomisk støtte til bolig høres det ut som dere fordeler det helt rettferdig.

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet

De er voksne. Ingen av dem har krav på økonomisk hjelp fra dere i utgangspunktet. Men når det nå er sånn, ville jeg gitt den som trengte mest, mest. Det MÅ ikke være likt og "rettferdig" når de har forskjellig utgangspunkt, stabilitet og helse. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det kommer jo litt an på hva som er kommiunisert til barna på forhånd. Hvis det er tydelig sagt at de skal få likt - uansett livssituasjon, så burde i alle fall elstste bli konslutert/informert om dette.

Det kan jo da godt være at vedkommende finner at det helt rimelig at den syke skal få ekstra hjelp og at det tas utenom. Ellers ville jeg kanskje vurdert litt den eldstes økonomiske situasjon også - hvis det er slik at de sitter godt i det og har et relativt høyt forbruk, ville jeg neste bare sagt at et som har oppstått med søsteren er viktigere. 

For meg høres utgangspunktet for øvrig litt underlig ut - at gifte og etablerte barn med egne barn skal få løpende faste summer fra foreldrene. Men folk ordner jo seg så forskjellig.. 

Anonymkode: 510c9...694

Tror ikke det er så uvanlig å hjelpe barn litt økonomisk. Det er nå vi har mulighet til det, vi er gjeldfrie. Vi sparte ikke barnetrygd da de var yngre, prioriterte å betale ned huslån. Vi støtter dem heller ikke løpende, eldste får det vi har spart en gang pr år ned på lån. 

Kanskje vi ikke hadde spart like mye hvis begge var etablert med bolig og ferdig utdannet. Men vi ønsker å hjelpe yngste og dermed også eldste for at det skal bli likt. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

jeg tenker at dere må vurdere forholdet mellom søstrene, og hva eldste synes om at yngste får litt mer.

selv er jeg eldst, og jeg ligger litt bedre an økonomisk enn lillesøster. foreldrene mine har alltid vært veldig opptatt av at det skal være likt, men jeg oppfordrer dem alltid til å støtte søsteren min mer, fordi hun trenger det mer.

selv om det kanskje ikke burde være helt opp til eldste, så er det viktig hva hun mener, for hvis ikke kan det bli en kilde til mye konflikt. så jeg tenker at det viktigste dere kan gjøre, er å snakke med eldste og høre hva hun mener.

Anonymkode: 94e11...1ed

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...