AnonymBruker Skrevet søndag kl. 16:36 #1 Skrevet søndag kl. 16:36 Hei! Jeg er fullt klar over at en bachelor i psykologi ikke gjør meg til noe å at det mest sannsynlig er et dumt valg. Valget mellom psykologi og vernepleie gjør meg gal og jeg angrer på at jeg ikke tok med sosionom på lista også. Men men slik er livet. Jeg har heldigvis masse jobberfaring blant annet fra psykisk avdeling. Lurer derfor på om det er noe av dere med denne bacheloren som fikk dere jobb? Føler det er et sjansespill å det vet jeg ikke om jeg orker. På en annen side er jeg så vant til å jobbe nå at jeg ser litt svart på mange uker med praksis på vernepleie... for å ikke snakke om anatomi og medikamentregning. Jaja det ordner seg vell. Jeg er forresten 24 og utrolig stressa. Ha en fin dag videre og takk for at du tok det tid til å lese. Anonymkode: 88587...ab5 2
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 16:54 #2 Skrevet søndag kl. 16:54 Hvorfor nøye seg med bare bachelor? Anonymkode: 9a42b...f7f 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 16:55 #3 Skrevet søndag kl. 16:55 Altså hvorfor ikke gå all in og bli ordentlig psykolog? Anonymkode: 9a42b...f7f
Daisy-love Skrevet søndag kl. 16:58 #4 Skrevet søndag kl. 16:58 Skjønner du er stresset 💛 Hva har du lyst til å jobbe med, og hvilken utdanning kan passe best da? Om du vil jobbe innen psykiatrien så hadde jeg sjekket at den bacheloren i psykologi gir deg uttelling på lønn (jeg vet ikke selv). Jeg tipper du vil få lønn som miljøterapeut, og ikke kun miljøarbeider men er ikke sikker. Vernepleier åpner nok flere dører med kun bacheloren, og det er mye å bygge på, men det er det med psykologien også. Du er enda ung, så dette ordner seg. 😊 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 17:07 #5 Skrevet søndag kl. 17:07 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Hei! Jeg er fullt klar over at en bachelor i psykologi ikke gjør meg til noe å at det mest sannsynlig er et dumt valg. Valget mellom psykologi og vernepleie gjør meg gal og jeg angrer på at jeg ikke tok med sosionom på lista også. Men men slik er livet. Jeg har heldigvis masse jobberfaring blant annet fra psykisk avdeling. Lurer derfor på om det er noe av dere med denne bacheloren som fikk dere jobb? Føler det er et sjansespill å det vet jeg ikke om jeg orker. På en annen side er jeg så vant til å jobbe nå at jeg ser litt svart på mange uker med praksis på vernepleie... for å ikke snakke om anatomi og medikamentregning. Jaja det ordner seg vell. Jeg er forresten 24 og utrolig stressa. Ha en fin dag videre og takk for at du tok det tid til å lese. Anonymkode: 88587...ab5 Du har mer å rutte på av stillinger som vernepleier. En bachelor i psykologi gjør deg ikke kvalifisert til så mye, men det avhenger av hva du ønsker å jobbe med. For noen miljøterapeutstillinger er 3 årig høyskole eneste kvalifikasjon, mens hos de fleste krever det sosionom/vernepleie/barnevernspedagog/sykepleie. Jeg er usikker på hvor langt du kommer med psykologien, jeg kjenner ikke muligheten til å evt gå videre, om det kan gi deg en tittel eller noe slikt med mer utdannelse. Anonymkode: eabc6...ca4 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 17:13 #6 Skrevet søndag kl. 17:13 Bachelor i psykologi er lite matnyttig altså. I hvert fall hvis du vil jobbe innen psykisk helsevern. Velg vernepleier. Og vurder sosionom neste år? Anonymkode: df659...64d 4
jajaarbeidslosnext Skrevet søndag kl. 17:15 #7 Skrevet søndag kl. 17:15 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Hvorfor nøye seg med bare bachelor? Anonymkode: 9a42b...f7f Ser for meg en master på langsikt. Men tenker det hadde vært supert å jobba samtidig som jeg tar den:)
jajaarbeidslosnext Skrevet søndag kl. 17:17 #8 Skrevet søndag kl. 17:17 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Altså hvorfor ikke gå all in og bli ordentlig psykolog? Anonymkode: 9a42b...f7f Har absolutt lekt med tanken. Men er ikke motivert for å ta opp fag fra VGS men kommer inn med god margin på offentlig bachelor. Så da blir det eventuelt å jobbe hardt slik at jeg kan komme inn i Danmark 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 17:19 #9 Skrevet søndag kl. 17:19 Er det mulig å benytte seg av "studiepoengene" man får fra et bachelor i psykologi til å komme inn på profesjonsstudiet i ettertid? Anonymkode: 21040...888
jajaarbeidslosnext Skrevet søndag kl. 17:24 #10 Skrevet søndag kl. 17:24 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Er det mulig å benytte seg av "studiepoengene" man får fra et bachelor i psykologi til å komme inn på profesjonsstudiet i ettertid? Anonymkode: 21040...888 Jeg har allerede ett årsstudium som gir meg 2 studiepoeng (dette er max) pluss alle 8 alderspoengene. Men fra høsten 2027 fjerner de høyere utdannings tilleggs og alderspoeng.
jajaarbeidslosnext Skrevet søndag kl. 17:27 #11 Skrevet søndag kl. 17:27 (endret) AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Bachelor i psykologi er lite matnyttig altså. I hvert fall hvis du vil jobbe innen psykisk helsevern. Velg vernepleier. Og vurder sosionom neste år? Anonymkode: df659...64d Endret søndag kl. 17:27 av jajaarbeidslosnext
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 17:32 #12 Skrevet søndag kl. 17:32 Jeg er vernepleier, og venninnen min sosionom. Ingen av oss får full stilling i psykiatrien, bare vikariat, eller små stillinger. Og tror vel det blir ganske likt med psykologi, jeg angrer meg for at jeg ble vernepleier, jeg trodde det skulle være mye større jobbmuligheter, og flere forskjellige steder. Men stedet jeg lett for full stilling, er i bolig. Og ellers blir det bare som vikar. Anonymkode: 88bd7...701 1
jajaarbeidslosnext Skrevet søndag kl. 17:35 #13 Skrevet søndag kl. 17:35 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg er vernepleier, og venninnen min sosionom. Ingen av oss får full stilling i psykiatrien, bare vikariat, eller små stillinger. Og tror vel det blir ganske likt med psykologi, jeg angrer meg for at jeg ble vernepleier, jeg trodde det skulle være mye større jobbmuligheter, og flere forskjellige steder. Men stedet jeg lett for full stilling, er i bolig. Og ellers blir det bare som vikar. Anonymkode: 88bd7...701 Ahh kjipt å høre. Hva hadde du valgt på nytt?
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 17:36 #14 Skrevet søndag kl. 17:36 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg er vernepleier, og venninnen min sosionom. Ingen av oss får full stilling i psykiatrien, bare vikariat, eller små stillinger. Og tror vel det blir ganske likt med psykologi, jeg angrer meg for at jeg ble vernepleier, jeg trodde det skulle være mye større jobbmuligheter, og flere forskjellige steder. Men stedet jeg lett for full stilling, er i bolig. Og ellers blir det bare som vikar. Anonymkode: 88bd7...701 Hvorfor tar ikke du videreutdanning som psykiatrisk vernepleier? Sosionomer kan bli klinisk sosionom. Folk med bachelor i psykologi, har muligheter for å ta master i spesped. Så jo det er masse muligheter, men da må man være villig til å ta videreutdanning eller master. Anonymkode: 51faf...78e 4
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 17:38 #15 Skrevet søndag kl. 17:38 jajaarbeidslosnext skrev (10 minutter siden): Jeg har allerede ett årsstudium som gir meg 2 studiepoeng (dette er max) pluss alle 8 alderspoengene. Men fra høsten 2027 fjerner de høyere utdannings tilleggs og alderspoeng. Ja de reduserer også ordinær kvote til 35% og fjerner kjønnspoeng. Det er helt fuckings sykt. Akuratt psykologiutdanning er noe som egner seg bedre for litt eldre folk. Jeg vil ikke bli forklart hvordan jeg burde føle meg av en gjeng skoleflinke jenteunger som har hatt et liv som har gått på skinner egentlig. Anonymkode: 21040...888 3
fru Alving Skrevet søndag kl. 17:50 #16 Skrevet søndag kl. 17:50 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Ja de reduserer også ordinær kvote til 35% og fjerner kjønnspoeng. Det er helt fuckings sykt. Akuratt psykologiutdanning er noe som egner seg bedre for litt eldre folk. Jeg vil ikke bli forklart hvordan jeg burde føle meg av en gjeng skoleflinke jenteunger som har hatt et liv som har gått på skinner egentlig. Anonymkode: 21040...888 Dette er jo noe av problemet med både medisin og psykologistudiet med opptakskravene, du får inn utelukkende jenter som er flittige skoleflinke og ofte privilegerte. Jeg tror at vi trenger mer mangfold i disse yrkene. Mange kvinner synes dessuten at det er for tøft å jobbe som leger når de selv får barn. Og jeg vet at det er det samme for menn, men IRL så er det forskjell på å være småbarnsmor og småbarnsfar. 3 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 18:05 #17 Skrevet søndag kl. 18:05 Bachelor i psykologi gir ingen spesifikke jobbmuligheter, den er heller ikke klinisk rettet. Tar du master er det også teoribasert, og gjør deg ikke til psykolog. Av de utdanningene du nevner er vernepleier det sikreste, da kan du også ta videreutdanning. Anonymkode: 8780f...e13 2
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 18:41 #18 Skrevet søndag kl. 18:41 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Bachelor i psykologi gir ingen spesifikke jobbmuligheter, den er heller ikke klinisk rettet. Tar du master er det også teoribasert, og gjør deg ikke til psykolog. Av de utdanningene du nevner er vernepleier det sikreste, da kan du også ta videreutdanning. Anonymkode: 8780f...e13 Dette er viktig, TS… Hvis du tenker å jobbe med pasienter, så er bachelor i psykologi helt feil valg. Anonymkode: 50eae...90c 2
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 18:55 #19 Skrevet søndag kl. 18:55 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja de reduserer også ordinær kvote til 35% og fjerner kjønnspoeng. Det er helt fuckings sykt. Akuratt psykologiutdanning er noe som egner seg bedre for litt eldre folk. Jeg vil ikke bli forklart hvordan jeg burde føle meg av en gjeng skoleflinke jenteunger som har hatt et liv som har gått på skinner egentlig. Anonymkode: 21040...888 Jeg synes det er en klok endring. Slik det har vært har tusenvis av mennesker kastet bort år av livet på å ta opp fag. De eneste som tjener på dette er privatisttilbydere. Med ny ordning får alle som jobber hardt og presterer godt kommet i gang med utdanning med én gang, og resten må ta et valg om hva de ønsker med livet sitt. I stedet for å tilbringe de neste fem årene på å ta opp fag og fortsette å konkurrere mot den samme gjengen som ikke jobbet hardt nok eller var smarte nok til å komme inn rett fra vgs. Anonymkode: 3e3de...7b0 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 19:10 #20 Skrevet søndag kl. 19:10 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg synes det er en klok endring. Slik det har vært har tusenvis av mennesker kastet bort år av livet på å ta opp fag. De eneste som tjener på dette er privatisttilbydere. Med ny ordning får alle som jobber hardt og presterer godt kommet i gang med utdanning med én gang, og resten må ta et valg om hva de ønsker med livet sitt. I stedet for å tilbringe de neste fem årene på å ta opp fag og fortsette å konkurrere mot den samme gjengen som ikke jobbet hardt nok eller var smarte nok til å komme inn rett fra vgs. Anonymkode: 3e3de...7b0 Hva om du har en spesifikk interesse for faget som du har dyrket over tiår, men du hadde en turbulent start på livet og ikke gjorde det særlig bra på skolen og er nødt til å begynne fullstendig fra start om du ønsker å jobbe eller komme innenfor miljøet av et fag du i praksis allerede studerer? Tror mange av de som velger psykologi og medisin i dag er unge som har fått veldig god oppfostring og lært seg å litt "avhengige" av gode karakterer og diplomer, og ser på psykologigrad som mer et mål enn et kall. Så kommer de gjerne ut i praksis og blir overveldet over at de ikke er klare for å ha autoritet over folk i svært sårbare livssituasjoner de aldri har stått ovenfor eller har erfaring med selv. Anonymkode: 21040...888 2 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå