Gå til innhold

Hva er normal sum å gi i bryllupsgave 2026?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har ikke vært i bryllup på mange år.

Hva er normal sum å gi som når man er enslig og når man drar som par nå om dagen? 

Anonymkode: 1d07a...015

• Liker 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kommer vel litt an på hvor "nære" du er brudeparet, og hva slags økonomi du har🥰

Jeg var tanta til bruden i et bryllup og ga 3000,- fra meg og mannen min.

Anonymkode: 56466...f6b

• Liker 1
  • 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Tror det varierer veldig? 

Vi giftet oss i fjor og fikk 1000,- fra vennepar og 5000,- fra søsken. 

Anonymkode: 0c56b...a78

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

1000,- fra venn

Anonymkode: 20905...3ca

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du er invitert i bryllupet? Da synes jeg 2.000 i gave er passende når du er enslig, ville gitt minimum 3.000 om vi var et par som skulle delta.

Anonymkode: 569c3...089

• 3 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

1000-1500 kr som enslig avhengig av hvor nære du er brudeparet. En gave (ikke pengegave) til 700-1000 er også godt innenfor syns jeg.

Som par minst 1500 og oppover

Anonymkode: e4872...ef6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker en gir etter lommebok.

Det er det vi har gjort. Og ut fra hvilken kontakt vi har til personen

Anonymkode: dc6fe...c41

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ca kuvertpris pluss litt ekstra. Pr. pers. Jeg syns det er litt dårlig stil å gi gave for mindre enn det mat og drikke koster.

Anonymkode: f7c84...720

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.5.2026 den 20.43):

Ca kuvertpris pluss litt ekstra. Pr. pers. Jeg syns det er litt dårlig stil å gi gave for mindre enn det mat og drikke koster.

Og hvordan skal man liksom vite hva de har brukt på det på forhånd? 

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Og hvordan skal man liksom vite hva de har brukt på det på forhånd? 

Hvor mye koster en 3-5 retter middag pluss drikke på et serveringssted i nærheten?

Anonymkode: 32de5...b90

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hvor mye koster en 3-5 retter middag pluss drikke på et serveringssted i nærheten?

Heldigvis koster det på langt nær det samme når man bestiller pakke for 100+. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Heldigvis koster det på langt nær det samme når man bestiller pakke for 100+. 

Jo. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jo. 

Nei, man får billigere pakkepris per kuvert til store selskaper. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette gjelder i min omgangskrets:

Kommer jo an på økonomien, men hvis man er foreldre til en av de som skal gifte seg og har ok råd, så er det gjengs at gaven er på mellom 20.000,- og oppover. 

Er man vennepar så er gaven på mellom 500,- og 3.000,- per hode. Kommer an på økonomien til nevne vennepar. 

En man alene er også 500,- minstebeløp. 

Er man søsken eller nær familie så er det fra 3.000,- og oppover. 

Litt sånn uskrevne regler. 

Anonymkode: 561be...c6b

• Nyttig 1
  • 2 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet

Kupper tråden litt her istedet for å opprette ny.
Ser stadig at kuvertpris nevnes som en slags rettesnor for hvor man skal legge seg i gavebudsjett. Jeg skal i en bryllupsfest (paret har giftet seg noen uker før festen med kun barna sammen med seg), og ser at mange steder på nett antyder 1500 som passende gave fra en venn. Jeg har kjøpt en gave til ca 900 inkludert kort, pluss at jeg har bakt en kake til kaffen, noe som innebærer at jeg gir brudeparet i overkant av 1000 kr.
Jeg er venn av bruden (ikke bestevenn eller veldig nær venn, men mer "omgangsvenn" som jeg har sånn høvelig jevnlig kontakt med) og kjenner egentlig ikke brudgommen spesielt godt. Han er liksom bare mannen hennes og faren til barna hennes.
Er ca 1000 kr litt snaut? Jeg følte jeg hadde lagt med på et greit nivå, men kjenner at jeg får litt panikk over at gaven min fremstår som litt kjip etter å ha lest på nettet...

De serverer forresten koldtbord/tapas fra lokalt spisested til middag, så kuvertprisen er ca 330,- pr person.

Anonymkode: 11e6b...dee

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.5.2026 den 20.42):

Jeg tenker en gir etter lommebok.

Det er det vi har gjort. Og ut fra hvilken kontakt vi har til personen

Anonymkode: dc6fe...c41

Bra sagt. Dessuten er det mulig å gi gave. Har jobbet på flere bruktbutikker, der kan man finne mye som egentlig er verdt masse. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Kupper tråden litt her istedet for å opprette ny.
Ser stadig at kuvertpris nevnes som en slags rettesnor for hvor man skal legge seg i gavebudsjett. Jeg skal i en bryllupsfest (paret har giftet seg noen uker før festen med kun barna sammen med seg), og ser at mange steder på nett antyder 1500 som passende gave fra en venn. Jeg har kjøpt en gave til ca 900 inkludert kort, pluss at jeg har bakt en kake til kaffen, noe som innebærer at jeg gir brudeparet i overkant av 1000 kr.
Jeg er venn av bruden (ikke bestevenn eller veldig nær venn, men mer "omgangsvenn" som jeg har sånn høvelig jevnlig kontakt med) og kjenner egentlig ikke brudgommen spesielt godt. Han er liksom bare mannen hennes og faren til barna hennes.
Er ca 1000 kr litt snaut? Jeg følte jeg hadde lagt med på et greit nivå, men kjenner at jeg får litt panikk over at gaven min fremstår som litt kjip etter å ha lest på nettet...

De serverer forresten koldtbord/tapas fra lokalt spisested til middag, så kuvertprisen er ca 330,- pr person.

Anonymkode: 11e6b...dee

Dette er mer enn godt nok :)

Jeg giftet meg nylig og venner ga i forskjellig prisklasser. Er glad for at de ga etter evne/ønske. Vi inviterte de jo først og fremst fordi vi ønsket å dele dagen med de.

Anonymkode: d6956...885

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
On 4/19/2026 at 4:42 PM, AnonymBruker said:

Kommer vel litt an på hvor "nære" du er brudeparet, og hva slags økonomi du har🥰

Anonymkode: 56466...f6b

Enig i det. Men man må også se på totalsummen. Inviterer man til bryllup på Maldivene, Marokko eller Bali så må man for det første akseptere at de fleste trolig ikke kommer og dernest av gavene blir nær null.

Anonymkode: 8dbb0...884

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.5.2026 den 20.43):

bare grådige kalkulerende folk tenker slik. 

Anonymkode: fccda...584

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi gir 1500 kr

Anonymkode: 6d037...fd3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...