Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvordan lære seg å trives med turnus? Jeg har jobbet turnus i mange år, men hatet det. Ser likevel at tøkonomien min hadde hatt godt av å fortsette med det. Har fortsatt barn så syns det er vanskelig å argumentere for at det er det beste (også egentlig når jeg ikke har barn). 

De argumentene som i mitt hodet gjør at jeg hater det er: 

- jobbe i helger hvor barna er hjemme og man faktisk kan gjøre noe sammen. Føles så feil og dra bort når de har fri. Det er mange timer av deres barndom som da blir brukt på jobben. I tillegg er det jo gjerne da det skjer arrangementer av ulike slag med venner og annen familie. Bursdager, cuper, visning av danseshow, teater, konserter, fester, dåp, bryllup osv. Osv. 

- jobbe når det er påske og jul og viktige høytider. Får aldri lange friperioder der, ender med å måtte jobbe dager her og der. Kan glemme og dra bort på hyttetur f.eks. i påskeferien. Går glipp av familiemiddager og påskeaften jobber man. Også julaften og kanskje 2. juledag. Man får liksom aldri den følelsen av at man har en lang ferietid sammen og man mister så mye av de store tingene som barna husker. Det vrir seg inni meg og ikke få lov å være sammen med familien min på julaften og heller være på jobb. 

- jobber kvelder i hverdager hvor barna igjen har fri og skal på ulike ting. Det er da de trenger meg, støtte og samtaler. Alt som skjer. Det er da de har tid. 

Jeg fant aldri noen stor fordel med å jobbe f.eks kveld på hverdager. Gå i butikken og trene etc. Det bruker jeg kanskje max 1 time på og gjør like gjerne etter barna har lagt seg. Trening gjør jeg hjemme eller tar en løpetur på en halvtimes tid. Er mye mer sammen med barna om jeg tar det på kvelden enn om jeg er borte hele kvelden fra de. Aldri klarte jeg å nyte tiden før kveldsvakt heller, bare telte timer til jeg måtte dra. Hadde jeg jobbet turnus hadde jeg måtte dra rett før barna kom hjem. Det føles så feil. Fridager i hverdagen gav meg ikke samme utbytte som å ha fri en lørdag. Være alene og gjøre husarbeid etc. men ville mye heller hatt fri en lørdag så vi i familien kunne være sammen.

Hva er det jeg ikke skjønner med fordelene å jobbe turnus? Jeg klarer ikke overbevise meg selv, er så negativ rundt det. Men det hadde lønt seg veldig. Hadde tjent veldig mye bedre enn nå. Bruker ikke utdannelsen min siden det er så vanskelig å finne jobb som ikke er turnus.. 

Anonymkode: 4d4b2...9cb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå er mine barn voksne, men for meg betydde turnus at jeg kunne ha rolige morgener med barna når jeg hadde kveldsvakt eller ukefridag. Hadde jeg fri eller nattevakt kunne jeg være der når de kom hjem, vi hadde ofte ‘halve gata’ på ostesmørbrød de dagene. Helgevaktene ga far en gylden mulighet til å ta ansvar alene og til å gjøre ‘pappating’ med dem.

Turnus gjør at jeg får unna mange ærender for husstanden og muligheter for å gå til frisør osv, Har også mange venninner som jobber turnus som man kan ta en kaffekopp med.

For ikke å snakke om 10 000 ekstra i måneden og 35t uke!

Anonymkode: d0659...a9e

• Liker 1
Skrevet

Jeg elsket turnus. Byttet etterhvert over til dagjobb og hatet det. Grunnen til at jeg elsket turnus var de grunnene du nevner. Kunne handle og gjøre ærender uten masse folk. Kunne levere sent i bhg. Kunne ha en fridag midt i uka. Jeg fikk tid til å være meg selv, ikke bare mor og arbeidstaker. Livet med barn er slitsomt for meg, jeg trenger å ha noen pauser hvor jeg kan puste. Da jeg gikk over til dagjobb følte jeg meg helt kvalt. Det var 8 til 15.30, uten noe flexitid eller hjemmekontor. Helgen føltes veldig kort og med andre slags plikter. Jeg fikk aldri være meg selv. 

Anonymkode: 1d168...8ce

• Liker 1
Skrevet

Dagturnus synes jeg var noe dritt, men natt-turnusen var gull. Da jobbet jeg 7 netter på, og hadde 7 netter fri. De vaktene på natt var enkle å bytte bort også når det var høytider. Mange unge ville ha de vaktene, for det var stille netter og godt betalt. 

Anonymkode: 1f9a2...a23

Skrevet

Vi er jo forskjellige så derfor lurt å finne ut litt hvordan man trives med turnusliv før man tar en lang utdannelse. 
Jeg har aldri jobbet kun dagtid egentlig. 
Begynte med kvelds og helgejobb allerede som 14 åring. 
Jeg har prøvd dagtid i svangerskap som tilpassing og hatet det. 
Jeg jobber annenhver helg, og det er etter så mange år for mye, jeg har også tenåringer og merker nå at helgene er spesielt harde på grunn av det skjer mye og aldri ro. 
Derimot er jeg sjeleglad for at både jeg og mannen jobber turnus det har reddet vårt forhold da vår barnefritid er når barna er på skolen og begge har fri. 
Jeg ser dine argumenter, men jeg veier de opp og konkluderer med at jeg liker turnus for det er mer frihet når andre står på jobb. 

Anonymkode: 68a29...91b

Skrevet

Hei jeg har jobbet mye i underholdningsbransjen, det er jo en bransje man ofte jobber når andre har fri med forestillinger, konserter og eventer. Nå underviser jeg en del i denne bransjen, fortsatt på ettermiddager

Det jeg liker er at du kan sove lenge mange dager. Nå har jeg så store barn at de (i teorien...) skal kunne komme seg opp selv, når de var små var det noe annet. Likevel, det var gull å kun skulle rekke å være på skolen til 08.30 eller barnehagen til 09.30

Jeg liker og at jeg har fri når andre ikke har det, det betyr faktisk ganske mye for meg å ha dager hvor jeg er hjemme på dagen, går i butikken på dagen eller tar en cafetur. Det gir meg en frihetsfølelse og gir livskvalitet. jeg liker og at dagene ikke er helt like, det er en dynamikk i at arbeidstiden min er ulik. Noen dager arbeider jeg på datid, noen dager kun ettermiddagen en dag i uken har jeg ofte fri.

Jeg har og trives bra med å jobbe i helger, da kunne mannen "stelle hjemme" mens jeg dro ut på eventyr/eller jobb om du vil. jeg føler vel rett og slett at det er et lite prosjekt som er helt for meg. 

Men jeg tror dette er en livstil som ikke passer for alle. Og noen mennesker er mer styrt av rutiner og liker at alle gjør alt samtidig men sånne som meg er mer individualister på godt og ondt.

Anonymkode: b88d6...62b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...