Gå til innhold

Slektstreff

Fremhevede innlegg

Skrevet

Noen som har gode eller mindre gode erfaringer? Morsomme historier? 

For egen del kom jeg nå til å tenke på et treff noen år tilbake. Det var etterkommere etter mine besteforeldre dette - de hadde 8 barn, så det ble et gansk stort treff. Spesielt ettersom 3 av 8 barn hadde 5 egne barn, og flere av disse var da gifte med egne barn igjen. Selv hadde jeg ikke lyst å dra - barnløs som jeg er, selv om jeg er over 40...  Det ble jo noen hyggelige samtaler, men hele greien ble litt "ødelagt" ved at de 2-3 store famiilene holdt seg litt for seg selv - noe som også var naturlig, ettersom det var sjelden at mer enn 2-3 av dem var samlet samtidig. 

Det var noen fellesgreier der en som var inngift snakket en del om sin slektsforskning, ellers var det hele - samlet på et høyfjellshotell - egentlig ganske kjedelig og ganske slitsomt. Lite alkohol var det også. 🙂

Anonymkode: fd76b...616

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fesjå kaller noen i familien det. 

Syns det er nokså treffende. 

Anonymkode: 621b0...bc4

• Liker 2
Skrevet

Jeg har to gode erfaringer og en dårlig, men det hadde med min egen form å gjøre. Generelt vil jeg si at man bør føle seg frisk og rask for å få utbytte av et slikt treff, for det kan være ganske krevende selv om det er givende. Så man bør være på et sted der man har overskudd til å omgås mange mennesker man ikke kjenner så godt fra før for å få noe ut av det. Den ene gangen jeg dro av ren pliktfølelse selv om jeg følte meg elendig, angret jeg på at jeg ikke hadde holdt meg hjemme. Men de to andre gangene syntes jeg var vel verdt det, særlig det ene der jeg oppdaget at mange av mine personlige særtrekk gikk igjen hos flere fjerne slektninger som jeg knapt hadde møtt.

Anonymkode: 8ee34...ef2

• Hjerte 1
Skrevet (endret)

Orker ikke sånt slektstre. Sier alltid nei, bryr meg ikke om slekta. Ikke min skyld at vi er i slekt. Synes det er kleint 🫢😄 Søstra mi er helt slektsgal, my Heritage, DNA tester you name it! Fått nok 😄  Flyyta langt unna også. Har ikke slekt her.

Endret av Margit777
  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

For egen del kom jeg nå til å tenke på et treff noen år tilbake. Det var etterkommere etter mine besteforeldre dette - de hadde 8 barn, så det ble et gansk stort treff. Spesielt ettersom 3 av 8 barn hadde 5 egne barn, og flere av disse var da gifte med egne barn igjen. Selv hadde jeg ikke lyst å dra - barnløs som jeg er, selv om jeg er over 40...  Det ble jo noen hyggelige samtaler, men hele greien ble litt "ødelagt" ved at de 2-3 store famiilene holdt seg litt for seg selv - noe som også var naturlig, ettersom det var sjelden at mer enn 2-3 av dem var samlet samtidig. 

Det var noen fellesgreier der en som var inngift snakket en del om sin slektsforskning, ellers var det hele - samlet på et høyfjellshotell - egentlig ganske kjedelig og ganske slitsomt. Lite alkohol var det også. 🙂

Hvor mange var dere? Jeg syns det høres ut som et vanlig juleselskap i størrelse?

Anonymkode: 95acc...209

Skrevet

Når vi er på slektstevne er vi fort 75 til 100 stk. Før kalte de det søskenbarn treff. Da søskenbarna til min mor, på mor siden hennes. Syns det er koselig å se familie en ofte kun har hørt om. Sist vi hadde så endte det med at jeg og 3 meningen fikk god kontakt så vi har nå truffet hverandre andre ganger og.

Nå siste turen så fant vi yngre garden vi i alderen 20 til 45 ut at vi tok en fest sammen, uten våre foreldre/tanter/onkler. Det ble liv kan en trygt si

Anonymkode: b6642...859

• Hjerte 1
Skrevet

Slekt  er viktig for meg og å treffe hele gjengen er det beste jeg vet ❤️ Alltid noe å snakke om når man har det samme opphavet. 

Anonymkode: d2641...acf

Skrevet

Min familie har ikke hatt det. Men mannen sin familie er opptatt av det. Jeg synes ikke det er sånn kjempe artig. Er med noen ganger. Lell om jeg kjenner hele slekta fra før av. 

Anonymkode: 4448d...68b

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvor mange var dere? Jeg syns det høres ut som et vanlig juleselskap i størrelse?

Anonymkode: 95acc...209

Tipper at vi var 60 personer.... 

... det litt kjedelige var også at det ikke ble noe mer kontakt i ettertid - selv om flere av de som var der bor ganske nær meg og er nær i alder. Det er så mange søskenbarn på den siden, nær 30 personer, så da blir det til at man ikke har særlig kontakt med noen av dem - spesielt ettersom det er snakk om tre veldig store flokker, som har mer enn nok med seg selv og sine. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Fesjå kaller noen i familien det. 

Syns det er nokså treffende. 

Anonymkode: 621b0...bc4

Det er veldig treffende - som barnløs føler man seg også noe utenfor når andre har 3-4 barn hver... 

.. et annet fenomen er jo at man ikke rekker å snakke med andre - og når man først har funnet en hyggelig samtalepartner, har man dårlig samvittighet fordi man bruker opp tiden på bare denne ene personen... 

Egentlig hadde jeg ikke lyst på dette treffet i det hele tatt - det en onkel (barnløs) sa vel også at hun som hadde tatt intiaativet gjorde det nettopp for å vise frem egen flokk av barn og barnebarn. 

Skrevet

Har bare vært med på ett, og det var kjempegøy. Ca 120 mennesker, fra lørdag morgen til søndag lunsj. Masse joviale mennesker som hadde det gøy. Ingen som var der for å vise seg fram. Kjempegøy middag og fest på lørdagen. Bra arrangement begge dager, med turer rundt i bygda osv.

Anonymkode: ec290...6d0

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Har 15 søskenbarn hvorav de fleste har 3-4 barn hver.

Skulle jeg ha samlet hele slekta så ville vi fort ha blitt 150 mennesker.

Det har ikke vært noen store konflikter, i hvert fall ikke som jeg kjenner til, men likevel har vi lite til felles annet enn at vi har samme besteforeldre. 

For meg holder det med oppdateringer via jungeltelegrafen innad i familien.

Anonymkode: 486a0...73c

• Liker 1
Skrevet

Ikke som voksen. Men synes hver eneste bursdag i barndommen var et slektstreff…. 

Anonymkode: 33a8f...2ef

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...