AnonymBruker Skrevet 18. april #1 Skrevet 18. april Min ene foreldre (min andre er død) giftet seg i begynnelsen av året og har kommet til meg i plenum med ett testament med samtykke fra særkullsbarn, som h*n ønsker at jeg skal underskrive. Det er ikke blitt presentert som ett ønske men mer ett krav. Det har ikke vært noen form for kommunikasjon i forkant. I følge min foreldre, dreier det seg om små beløp. Testamentet oppfattes svært enkelt fra min side uten noen form for informasjon, det henvises kun til arveloven. Det er spesifisert at arv skal være særeie (som ektefelle har ventende) men det er ikke spesifisert at min foreldre sin kapital kommer fra forskudds arv fra mine besteforeldre. Min foreldre vil at jeg skal underskrive fordi h*n er opptatt av å sikre ektefellen, slik jeg ble fortalt. Jeg opplever at jeg blir litt overkjørt og sitter med manglende informasjon i prosessen. Slik jeg oppfatter arveloven tilsier den at ektefelle skal arve minimum 4 G og at det gjenværende skal fordeles med 1/4 til ektefelle og resten til særkullsbarn. Problemet oppstår når arv er innenfor 4G og jeg opplever at min foreldre nærmest har gjort meg arveløs og at ingen av min sin foreldre er spesifisert som særeie. Mim foreldre har nok gjort det ganske klart at å sikre ektefelle er første prioritet. Hva gjør man egentlig her? For min del omhandler det egentlig ikke pengene men det blir på en måte en siste bekreftelse på hvor lite min foreldre tenker på meg og har gjort gjennom hele mitt liv. For ordens skyld er jeg selv i ett ekteskap hvor vi har mine og dine og jeg har gjort det juridisk klart at det er kun mine barn som arver meg, min partner blir ivaretatt med livsforsikring. Anonymkode: 42051...59a 1
AnonymBruker Skrevet 18. april #2 Skrevet 18. april Jeg signerte ikke noe slikt. Ville ha skifte da pappa døde og slik ble det. Anonymkode: 27f0d...ec7 2 1
AnonymBruker Skrevet 18. april #3 Skrevet 18. april AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg signerte ikke noe slikt. Ville ha skifte da pappa døde og slik ble det. Anonymkode: 27f0d...ec7 Problemet er jo da om formuen er mindre enn 4G, da går alt til ektefelle når det ikke er spesifisert særeie. Anonymkode: 42051...59a 1
AnonymBruker Skrevet 18. april #4 Skrevet 18. april AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Problemet er jo da om formuen er mindre enn 4G, da går alt til ektefelle når det ikke er spesifisert særeie. Anonymkode: 42051...59a Eier han ingenting? Anonymkode: 27f0d...ec7
AnonymBruker Skrevet 18. april #5 Skrevet 18. april AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Eier han ingenting? Anonymkode: 27f0d...ec7 Eiendelene er på rundt 500.000. Anonymkode: 42051...59a
AnonymBruker Skrevet 18. april #6 Skrevet 18. april AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Eiendelene er på rundt 500.000. Anonymkode: 42051...59a Spør Chatgpt, det gjorde jeg idag. Anonymkode: 47fd9...46f 1
UnknownUser0 Skrevet 18. april #8 Skrevet 18. april (endret) Jeg hadde ikke signert. Råder deg til å høre med advokat, om du ikke allerede har gjort det. Endret 18. april av UnknownUser0 1
AnonymBruker Skrevet 18. april #9 Skrevet 18. april Du fikk mye svar i den andre tråden du opprettet, men prøver igjen. Jeg antar du er eneste livsarving. Han har gått inn i ekteskapet med verdier ca 500'. Jeg antar at ektefellen har tilsvarende eller mindre. Framtidig arv skal være særeie. Det vil også gjelde din forelder hvis denne mottar ytterligere arv. Siden formuen er lite, vil gjenlevende ektefelle arve alt, uavhengig av om det er felleseie eller særeie. Hvis det ikke skiftes, vil du arve halve felleseiet når begge ektefellene er døde. Så hvis din forelder dør først, kommer du best ut hvis ektefellen får sitte i uskifte. Hvis din forelders ektefelle dør først, men etter at denne har mottatt arv, vil din forelder kunne sitte med felleseiet som uskifte, mens særeiet skal skiftes. Hvis din forelder dør først, men etter at denne har arvet dine besteforeldre, skal særeiet skiftes. Når felleseiet er så lite, vil det lønne seg for deg at lengstlevende kan sitte i uskifte. Anonymkode: 983e8...9b1 2
AnonymBruker Skrevet 18. april #10 Skrevet 18. april Du fokuserer mye på at din forelders ektefelle vil motta arv og at det blir særeie, mens din forelder som allerede har mottatt arv fra sine foreldre, ikke har det som særeie.. Jeg ser urettferdigheten, men her har ikke det noen betydning, fordi din forelders verdier er under minstearven. Rett og slett, det er akkurat DEN du må innse. Selv om din forelder hadde skrevet at sine verdier kom fra arv, fra dine besteforeldre, så vil ektefelle ha krav på sin minstearv etter loven. Det eneste som kan gi deg arverett er at ektefelle fraskriver seg minstearven. Og at de skriver tydelig avtale om særeie på hver sine verdier, ikke bare fremtidig arv. Anonymkode: 1978b...b3d
Capazitet Skrevet 18. april #12 Skrevet 18. april UnknownUser0 skrev (3 timer siden): Jeg hadde ikke signert. Råder deg til å høre med advokat, om du ikke allerede har gjort det. Dette.
AnonymBruker Skrevet 18. april #13 Skrevet 18. april UnknownUser0 skrev (3 timer siden): Jeg hadde ikke signert. Råder deg til å høre med advokat, om du ikke allerede har gjort det. Hvorfor mener du at han ikke skal signere? Om han ikke signerer har han ingen arverett etter loven? Eller, det lille som måtte bli igjen når ektefelles minstearv er fordelt. Anonymkode: 1978b...b3d
AnonymBruker Skrevet 19. april #14 Skrevet 19. april AnonymBruker skrev (10 timer siden): Det er spesifisert at arv skal være særeie (som ektefelle har ventende) men det er ikke spesifisert at min foreldre sin kapital kommer fra forskudds arv fra mine besteforeldre. Anonymkode: 42051...59a Hva begrunner din forelder med at allerede mottatt arv ikke skal regnes som særeie? Anonymkode: 2af52...acf
AnonymBruker Skrevet 19. april #15 Skrevet 19. april AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hva begrunner din forelder med at allerede mottatt arv ikke skal regnes som særeie? Anonymkode: 2af52...acf For at noe skal være særeie må det være sporbart.og dokumenterbart. Fast eiendom og gjenstander er enkelt. Aksjer går bra. Men penger som ikke står på separat konto går ikke. Selv om ts sin forelder har fått forskudd på arv, kan disse pengene være oppbrukt. Anonymkode: 983e8...9b1
Juliv Skrevet 19. april #16 Skrevet 19. april AnonymBruker skrev (13 timer siden): Problemet er jo da om formuen er mindre enn 4G, da går alt til ektefelle når det ikke er spesifisert særeie. Anonymkode: 42051...59a Bruk hodet! Du kan ikke vite størrelsen på fremtidig formue, fordi forelderen din ikke er død. Hvis de eier halvparten av en bolig som både nedbetales og stiger mye i verdi, er det lite sannsynlig at dette dreier seg om så lite som du fremstiller det. Hadde beløpet faktisk vært ubetydelig, ville de bare bedt deg signere, fordi det da ikke ville vært noe reel sak. Hva skal ektefelle sikres mot hvis det er snakk om 4g ?
Juliv Skrevet 19. april #17 Skrevet 19. april (endret) AnonymBruker skrev (14 timer siden): Problemet er jo da om formuen er mindre enn 4G, da går alt til ektefelle når det ikke er spesifisert særeie. Anonymkode: 42051...59a Ikke signer! Endret 19. april av Juliv Dobbelt kommentar 1
Nymerïa Skrevet 19. april #18 Skrevet 19. april AnonymBruker skrev (14 timer siden): I følge min foreldre, dreier det seg om små beløp. Hvis det bare er småbeløp arver ektefellen alt uansett. Hvorfor vil forelderen din at du skal skrive under da? Det må jo være bedre for den gjenstående å skifte for å slippe å stå ansvarlig ovenfor deg når det gjelder boet. For det gjør man jo i uskifte. Skjønner forelderen din hva uskifte er? AnonymBruker skrev (14 timer siden): Mim foreldre har nok gjort det ganske klart at å sikre ektefelle er første prioritet. Hvordan har forelderen din tenkt å gjøre det med småbeløp? Har steforelderen din barn fra før og har de skrevet under på noe lignende? Hvordan er din forelder sikret hvis den andre dør først? Jeg hadde ikke giddet å krangle på småbeløp, men når noen kommer og ber om min signatur så anser jeg meg i min fulle rett til å stille spørsmål om saken. Økonomi er i utgangspunktet privat, men her er det forelderen din som tar opp temaet. 1
AnonymBruker Skrevet 19. april #19 Skrevet 19. april Capazitet skrev (13 timer siden): Dette. Hvorfor ikke? Uskifte sikrer ts arv når lengstlevende dør. Anonymkode: 983e8...9b1
AnonymBruker Skrevet 19. april #20 Skrevet 19. april AnonymBruker skrev (17 timer siden): Min ene foreldre (min andre er død) giftet seg i begynnelsen av året og har kommet til meg i plenum med ett testament med samtykke fra særkullsbarn, som h*n ønsker at jeg skal underskrive. Det er ikke blitt presentert som ett ønske men mer ett krav. Det har ikke vært noen form for kommunikasjon i forkant. I følge min foreldre, dreier det seg om små beløp. Testamentet oppfattes svært enkelt fra min side uten noen form for informasjon, det henvises kun til arveloven. Det er spesifisert at arv skal være særeie (som ektefelle har ventende) men det er ikke spesifisert at min foreldre sin kapital kommer fra forskudds arv fra mine besteforeldre. Min foreldre vil at jeg skal underskrive fordi h*n er opptatt av å sikre ektefellen, slik jeg ble fortalt. Jeg opplever at jeg blir litt overkjørt og sitter med manglende informasjon i prosessen. Slik jeg oppfatter arveloven tilsier den at ektefelle skal arve minimum 4 G og at det gjenværende skal fordeles med 1/4 til ektefelle og resten til særkullsbarn. Problemet oppstår når arv er innenfor 4G og jeg opplever at min foreldre nærmest har gjort meg arveløs og at ingen av min sin foreldre er spesifisert som særeie. Mim foreldre har nok gjort det ganske klart at å sikre ektefelle er første prioritet. Hva gjør man egentlig her? For min del omhandler det egentlig ikke pengene men det blir på en måte en siste bekreftelse på hvor lite min foreldre tenker på meg og har gjort gjennom hele mitt liv. For ordens skyld er jeg selv i ett ekteskap hvor vi har mine og dine og jeg har gjort det juridisk klart at det er kun mine barn som arver meg, min partner blir ivaretatt med livsforsikring. Anonymkode: 42051...59a Var din nålevende forelder forelder gift med din avdøde forelder da vedkommende døde? I så fall kan ikke h*n inngå ekteskap uten å skifte med deg først. Men det er kanskje gjort? Anonymkode: 050d2...e84 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå