Prelunia Skrevet 18. april #1 Skrevet 18. april Vi har en katt, og jeg har veldig lyst på flere dyr. Vi har tre barn, og den siste er i skolealder om et år, og begynner å bli litt store. Jeg ser verdien i at de lærer omsorg for dyr, og har dyr rundt seg - da jeg selv vokste opp med masse dyr. Da barna var små, var jeg enig i at det holdt med en katt. Katten vår er svært sosial, snill og veldig tålmodig med barna. Jeg ønsker flere dyr, og vi bor landlig til. Problemet er at mannen konsekvent sier nei, uten og egentlig lytte til det jeg sier. Først foreslo jeg 4-5 høner, som jeg tenker barna også kan ha glede av - og ta ansvar for. Det var helt uaktuelt for mannen. Deretter foreslo jeg en til katt, da helst hunnkatt - som vi kunne ha kattunger på en gang for deretter sterilisere. Jeg vokste opp med avlskatter og kattunger, så har mye erfaring med dette - og det ga meg mye glede. Også dette var uaktuelt for mannen, og jeg opplever også at han heller ikke her lytter. Han har heller ingen forslag på noen dyr han mener kan passe. Argumentene hans er at vi har mer enn nok og gjøre med tre barn, og mener interessen deres for dyret vil være kortvarig. Noe jeg er uenig i, da de er veldig engasjert i den ene katten vi har -og er snill med den. Noen andre som har lignende problemstilling? Hvordan blir dere enige ? Er det riktig at den som ikke ønsker noen skal få "viljen" sin. 2
AnonymBruker Skrevet 18. april #2 Skrevet 18. april Gjelder det samme med dyr som flere barn, den som ønsker minst bør få viljen sin. Du føler at han ikke lytter, men du lytter jo ikke til hans nei som han faktisk også har begrunnet. Min mann har sagt at vi skall ikke ha dyr, det er ikke noe å diskutere. 18 år senere tok vi 4-5 mus i feller hver eneste dag og plutselig en dag når jeg kom hjem hadde vi to katter. Jeg er lei mus, du vil ha katt, problem løst og vi må ut å handle, var alt han sa. Jeg hadde innfunnet meg med at det aldri ville bli dyr på meg da det ikke kunne falle meg inn å overstyre hans mening. Anonymkode: 1f8c6...679 8 2 19
AnonymBruker Skrevet 18. april #3 Skrevet 18. april Helt enig med mannen din angående å få kattunger på katt. Er for mange hjemløse kattunger fra før. Han mener det er nok. Du lever nok i din egen drøm. For ungene vil mest sannsynlig ikke bry seg like mye som deg. Anonymkode: 707a6...8b5 24 2 17
AnonymBruker Skrevet 18. april #4 Skrevet 18. april Prelunia skrev (23 minutter siden): Argumentene hans er at vi har mer enn nok og gjøre med tre barn, og mener interessen deres for dyret vil være kortvarig. Støtter dette. Selv om ungene er glad i katten så er det noe helt annet så skulle følge opp og ha ansvar for x-antall høner, en gris og 5 kaniner liksom. Du kan ikke legge ansvar for dyr over på barna. Det er uansvarlig. Få flere dyr, om dere voksne ønsker det og vil ta ansvar. Om dere voksne ikke ønsker eller vil det? Hold dere til den katten dere allerede har Anonymkode: 43c27...036 6 4 2
AnonymBruker Skrevet 18. april #5 Skrevet 18. april Hva er det han skal lytte til her? Han har mer enn nok med én katt og ønsker ikke flere høns i hus - at du mener du har argumenter han bør høre vitner vel heller om at du ikke lytter til det han sier. Anonymkode: cd8eb...e20 7 1 2
AnonymBruker Skrevet 18. april #6 Skrevet 18. april Her er det du som bør lytte til mannen din… den som ikke vil ha mer ansvar har vetorett. Å få dyr er en 10-20 års forpliktelse ingen skal påprakkes mot sin vilje. Og du, du har ikke så mye kunnskap om moderne kattehold at du tenker det er stuerent å «få kattunger på» huskatten deres en gang uten noen videre plan eller tanke enn at det er «koselig». Anonymkode: 864d6...c92 21 1 7
Prelunia Skrevet 18. april Forfatter #7 Skrevet 18. april AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Her er det du som bør lytte til mannen din… den som ikke vil ha mer ansvar har vetorett. Å få dyr er en 10-20 års forpliktelse ingen skal påprakkes mot sin vilje. Og du, du har ikke så mye kunnskap om moderne kattehold at du tenker det er stuerent å «få kattunger på» huskatten deres en gang uten noen videre plan eller tanke enn at det er «koselig». Anonymkode: 864d6...c92 Jeg har en plan og tanke om videre, jo.. Nå legger du ord i munnen min.
AnonymBruker Skrevet 18. april #8 Skrevet 18. april Den som sier nei har vetorett, tenker jeg. Og du vil først og fremst ha dyr for din egen del, du kan ikke og skal ikke regne med at ungene tar noe ansvar. Anonymkode: b0839...78a 7 1
Prelunia Skrevet 18. april Forfatter #9 Skrevet 18. april AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Støtter dette. Selv om ungene er glad i katten så er det noe helt annet så skulle følge opp og ha ansvar for x-antall høner, en gris og 5 kaniner liksom. Du kan ikke legge ansvar for dyr over på barna. Det er uansvarlig. Få flere dyr, om dere voksne ønsker det og vil ta ansvar. Om dere voksne ikke ønsker eller vil det? Hold dere til den katten dere allerede har Anonymkode: 43c27...036 Har jeg sagt at jeg skal legge ansvaret over på barna ? Jeg skrev at de kunne lære ansvar og bidra. Jeg er fullstendig klar over ansvar med dyr. Som sagt har jeg vokst opp på gård, og der var det høyt fokus på dyrevelferd. 1
AnonymBruker Skrevet 18. april #10 Skrevet 18. april Da jeg var yngre ville jeg veldig gjerne ha flere dyr, og jeg husker alltid faren min var nøye på at nå har vi en katt, og han skal vi ta vare på, ikke «erstatte» ved å få flere dyr i hus. Synes egentlig det var god læring. Nå som voksen og med egen familie så har vi en katt og har ikke planer om flere dyr. Mannen min er ikke superbegeistret for den katten vi har og hadde aldri særlig lyst på katt, så det er ganske tydelig at det er min og barnets katt. Var nok jeg som fikk min vilje gjennom, men tror og mannen aksepterer det da han ser gleden vi andre har av katten. Anonymkode: 30106...d0d 1
AnonymBruker Skrevet 18. april #11 Skrevet 18. april Enig med dem som sier at den som ikke ønsker flere dyr (eller barn for den saks skyld) har vetorett. Anonymkode: c4b97...306 5 4
AnonymBruker Skrevet 18. april #12 Skrevet 18. april Prelunia skrev (40 minutter siden): Vi har en katt, og jeg har veldig lyst på flere dyr. Vi har tre barn, og den siste er i skolealder om et år, og begynner å bli litt store. Jeg ser verdien i at de lærer omsorg for dyr, og har dyr rundt seg - da jeg selv vokste opp med masse dyr. Da barna var små, var jeg enig i at det holdt med en katt. Katten vår er svært sosial, snill og veldig tålmodig med barna. Jeg ønsker flere dyr, og vi bor landlig til. Problemet er at mannen konsekvent sier nei, uten og egentlig lytte til det jeg sier. Først foreslo jeg 4-5 høner, som jeg tenker barna også kan ha glede av - og ta ansvar for. Det var helt uaktuelt for mannen. Deretter foreslo jeg en til katt, da helst hunnkatt - som vi kunne ha kattunger på en gang for deretter sterilisere. Jeg vokste opp med avlskatter og kattunger, så har mye erfaring med dette - og det ga meg mye glede. Også dette var uaktuelt for mannen, og jeg opplever også at han heller ikke her lytter. Han har heller ingen forslag på noen dyr han mener kan passe. Argumentene hans er at vi har mer enn nok og gjøre med tre barn, og mener interessen deres for dyret vil være kortvarig. Noe jeg er uenig i, da de er veldig engasjert i den ene katten vi har -og er snill med den. Noen andre som har lignende problemstilling? Hvordan blir dere enige ? Er det riktig at den som ikke ønsker noen skal få "viljen" sin. Hør på mannen din. Mange millioner mennesker vokser uten å ha noen dyr og har det fint også. Dine barn har sett deg gå gravid og føde. De har mindre søsken å ta seg av. De trenger ikke ta vare på dyr til å gjøre det. De lærer alt dette også i barnehagen og på skolen ved å sosialisere seg med yngre barn. Anonymkode: 5f0c8...9ef 1
AnonymBruker Skrevet 18. april #13 Skrevet 18. april Prelunia skrev (40 minutter siden): Vi har en katt, og jeg har veldig lyst på flere dyr. Vi har tre barn, og den siste er i skolealder om et år, og begynner å bli litt store. Jeg ser verdien i at de lærer omsorg for dyr, og har dyr rundt seg - da jeg selv vokste opp med masse dyr. Da barna var små, var jeg enig i at det holdt med en katt. Katten vår er svært sosial, snill og veldig tålmodig med barna. Jeg ønsker flere dyr, og vi bor landlig til. Problemet er at mannen konsekvent sier nei, uten og egentlig lytte til det jeg sier. Først foreslo jeg 4-5 høner, som jeg tenker barna også kan ha glede av - og ta ansvar for. Det var helt uaktuelt for mannen. Deretter foreslo jeg en til katt, da helst hunnkatt - som vi kunne ha kattunger på en gang for deretter sterilisere. Jeg vokste opp med avlskatter og kattunger, så har mye erfaring med dette - og det ga meg mye glede. Også dette var uaktuelt for mannen, og jeg opplever også at han heller ikke her lytter. Han har heller ingen forslag på noen dyr han mener kan passe. Argumentene hans er at vi har mer enn nok og gjøre med tre barn, og mener interessen deres for dyret vil være kortvarig. Noe jeg er uenig i, da de er veldig engasjert i den ene katten vi har -og er snill med den. Noen andre som har lignende problemstilling? Hvordan blir dere enige ? Er det riktig at den som ikke ønsker noen skal få "viljen" sin. Din mann har rett. Ikke skaff flere dyr. TRE BARN! Husdyr koster penger. De trenger veterinærbehandliger og ting kan skje. Forstår ønsket ditt, men mannen din gjør det klokt i å holde hodet kaldt og si nei. Du burde akseptere det og kose deg med det ene dyret dere har. Dyr er mye ansvar, ja barn kan lære omsorg men barn kan leve godt liv uten dyr også. Jeg hadde flere dyr, både som barn og som forelder. Men ikke stress med flere dyr. Det kan bli for mye også. Dere har allerede tre (!) menneskebarn. Anonymkode: 6ef8d...a8e 8 3
AnonymBruker Skrevet 18. april #14 Skrevet 18. april De har jo allerede ett dyr og flere søsken å lære ansvar på, så du trenger ikke flere dyr for det. Hørt på partners ønske. Anonymkode: e3872...b9b 1
AnonymBruker Skrevet 18. april #15 Skrevet 18. april Mannen her heller vil ikke ha flere dyr i hus. men jeg fikk høner i hagen så lenge han slapp ansvar for dem, annet enn å bygge hønsehuset. Han liker å bygge ting🙃 1 år senere er jeg og yngstebarnet like interessert i hønene, de eldre barna har ikke noe særlig interesse for dem. De henter egg av og til. I høst fikk vi oppgradere til vaktler også, så lenge han kun måtte bygge buret🤭 samboer har ingen ansvar med hønene og vaktlene. Er jeg som mater og steller dem, han når det er fint vær gå ut i hagen å gi de noe snacks. Så tror innerst inne han også liker dem😆 så får han mye god mat og bakst av eggene de legger. men yngste barnet på 6 år er ute flere ganger om dagen å koser med dem, mater og henter egg🥰 veldig koselig med høner og lite arbeid! Hatt besøk av både barnehagegruppen og klassen til ene barnet for å hilse på hønene. Da de var kyllinger viste de frem bilder og slikt. Så har yngste ofte med egg i barnehagen så de kan lage lunsj😅 Anonymkode: c9e9a...a78 3 1
AnonymBruker Skrevet 18. april #16 Skrevet 18. april Tenker mannen din har helt rett. Anonymkode: 2dd2b...34f 5
AnonymBruker Skrevet 18. april #17 Skrevet 18. april Altså barn kan ikke forventes å ha noe ansvar for dyr. Enig med din mann der. Dyr får man for sin egen del og så er det bonus om barna liker de. En høne er heller ikke et kosete dyr slik en huskatt er. Anonymkode: 6816a...826 4
AnonymBruker Skrevet 18. april #18 Skrevet 18. april La meg oversette dette for deg. Du har et ønske å behov om flere dyr. Derav ønsker du å påføre din partner mer arbeid for at du skal være lykkelig. Anonymkode: 3123f...c6a 2
AnonymBruker Skrevet 18. april #19 Skrevet 18. april Hvis mannen enten må ta ansvar for disse dyrene, eller må ta ekstra ansvar for barna fordi du er opptatt med dyrene, så bestemmer han når han sier nei. Samtidig er jeg ikke enig i at dette blir det samme som at den som ikke ønsker flere barn bestemmer. Noen dyr kan bo ute og holdes helt utenfor partnerens liv, hvis partneren ønsker det slik. Det samme går ikke med et barn. Dersom du klarer å ta vare på disse dyrene helt alene, uten at det går utover tid du burde brukt med familien og ansvar i huset (din halvdel av ansvaret) så burde egentlig ikke mannen din ha noe han skulle sagt. Flere katter skjer jeg dog at han er skeptisk til, for katter bor jo (delvis) inne, så det er jo noe han faktisk må forholde seg til. Anonymkode: 3e4b8...36b 1 1
Blått Skrevet 18. april #20 Skrevet 18. april AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Enig med dem som sier at den som ikke ønsker flere dyr (eller barn for den saks skyld) har vetorett. Anonymkode: c4b97...306 Jeg skjønner tankegangen din TS, men jeg er enig med det som mange andre sier her - den som ikke ønsker flere bør få ha vetorett. Og du sier at han ikke lytter. At han er uenig med deg og ikke ønsker flere, betyr jo ikke at han ikke lytter? 2 6
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå