AnonymBruker Skrevet 18. april #1 Skrevet 18. april Flere som får det? Når hjertet banker ekstra, så føler jeg kroppen blir kaldere, og bein/hender. Anonymkode: 323a3...0e9
AnonymBruker Skrevet 18. april #2 Skrevet 18. april Ja, jeg kaldsvetter, har med nervesystemet å gjøre. Når det sympatiske nervesystemet (gasspedalen i kroppen) går i alarmberedskap, prioriterer det overlevelse. Kroppen tenker: "Hvis jeg skal slåss mot en bjørn eller løpe for livet, trenger jeg blod i de store musklene (lår, overarmer) og i hjertet." Hendene og føttene dine er ikke prioriterte. Blodårene ytterst i fingrene snører seg sammen (vasokonstriksjon) for å tvinge blodet innover mot kjernen av kroppen. Resultat: Mindre varmt blod i hendene = hendene dine blir iskalde og du begynner å fryse. Jeg som kaldsvetter og at hendene blir fuktig samtidig som de er kalde er fra naturens side også snedig -litt fuktighet på hendene er faktisk ment for å gi et bedre grep, fuktighet gir friksjon når en må klatre i tre eller andre primære overlevelse strategier vi hadde fra steinalderkroppen. Angst er jo en feilkobling i systemet der hode tenker frykt og fare og kroppen reagerer deretter ved å beskytte og holde de viktige organene ved like, derfor strømmer blodet dertil og du blir kald på de mindre viktige områder. Jeg pleier å lage meg en kopp te for bare det å holde rundt en varm kopp sender signaler til hjernen om at omgivelsene er trygge og varme. Det å rotere med håndleddene og knyt og åpne hendene hardt mange ganger. Dette tvinger blod ut i fingrene igjen. Også det å skylle hendene i lunkent vann. Dette tvinger blodårene til å åpne seg igjen. Anonymkode: 60c26...c9c 1 1
AnonymBruker Skrevet 19. april #3 Skrevet 19. april Normalt. Som bruker ovenfor sier, kroppen trekker blodet inn til de store musklene for å gjøre seg klar til å sloss eller løpe for livet. Da blir hendene og ofte føttene kalde, man kan bli blek i ansiktet, noen føler seg nummen eller svimmel osv. Anonymkode: 20cea...a9b
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå