Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en Hyundai ix20 2011 modell og må etterfylle kjølevæske. På bilen nå ser den blålig ut i fargen. Var innom biltema for å kjøpe, han spurte hvilken farge det var på i bilen nå og jeg fikk med meg denne: 

https://www.biltema.no/bilpleie/tilsetningsmidler/frostvaske/frostvaske-g11-ferdigblandet-3-kg-2000053529

Ble usikker da jeg hadde søkt litt selv på nett og sett at det var anbefalt rosa eller gul kjølevæske (G12) for min bil, men det står også at man ikke skal blande farger. Kjørte derfor innom mitt verksted for å høre, han ringte med 2 mekanikere som begge sa at man kunne blande farger. 

Men kan jeg bruke nå denne jeg kjøpte på biltema som det er linket til eller blir det feil? Synes de på biltema snakket om at den var G11, for eldre biler(?). 

Som det sikkert forståes av innlegget har jeg aldri fylt på kjølevæske selv, så takknemlig for innspill av noen med mer kunnskap. 

Anonymkode: ef1a6...a56

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis bilen allerede har blå kjølevæske så fyller du på blå, hvis du må etterfylle ofte så bør du få sjekket ut hvor kjølevæsken tar veien. Det kan være en lekkasje et sted men også noe mer alvorlig som gåen toppakning.  

Anonymkode: 95af4...6f2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Hvis bilen allerede har blå kjølevæske så fyller du på blå, hvis du må etterfylle ofte så bør du få sjekket ut hvor kjølevæsken tar veien. Det kan være en lekkasje et sted men også noe mer alvorlig som gåen toppakning.  

Anonymkode: 95af4...6f2

Men har det noe å si om kjølevæsken jeg kjøpte på biltema er G11? 

Jeg vet ikke hva som er på bilen nå annet enn at fargen er blå/blå-grønn. Den er ihvertfall ikke rød eller gul. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.4.2026 den 11.37):

Ble usikker da jeg hadde søkt litt selv på nett og sett at det var anbefalt rosa eller gul kjølevæske (G12) for min bil, men det står også at man ikke skal blande farger. Kjørte derfor innom mitt verksted for å høre, han ringte med 2 mekanikere som begge sa at man kunne blande farger. 

Da bør du bytte verksted ( eller de bør bytte mekanikere...). Du skal IKKE uten videre blande kjølevæsker av ulik farge!!! Du risikerer at gal kombinasjon skaper sørpete slush, og det vil du ikke ha i systemet ditt. 

Til din Hyundai og de fleste japanske/asiatiske biler skal du strengt tatt ha en såkalt POAT-kjølevæske, fosfatbasert etylenglykol. Dessverre finnes denne både som rød og blå...

Noen ganger er det på visse biler vanskelig å se hvilken farge som er i overtrykkstanken. Da pleier jeg å dobbeltsjekke ved å rulle sammen hvitt tørkepapir/toalettpapir og dyppe det nedi. Normalt ser en da fargen mer tydelig – selv om fargen i seg selv kun er en god indikasjon og ikke en garanti.

Vil du være safe selger thansen (og sikkert andre) universalkjølevæske som trygt kan blandes med andre varianter:

https://www.thansen.no/verktoy-forbruk/kjemi/kjolerveske/kjolevaeske-ferdigblandet-1-liter/n1405169/pn1414074/

https://www.thansen.no/bil/olje-og-kjemi/kjolevaeske-og-vann/kjolevaeske-multicool-klar-til-bruk-1l/n414/pn1526140/

Wost case: etterfyll med rent vann.

Anonymkode: 4591a...3e3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Da bør du bytte verksted ( eller de bør bytte mekanikere...). Du skal IKKE uten videre blande kjølevæsker av ulik farge!!! Du risikerer at gal kombinasjon skaper sørpete slush, og det vil du ikke ha i systemet ditt. 

Til din Hyundai og de fleste japanske/asiatiske biler skal du strengt tatt ha en såkalt POAT-kjølevæske, fosfatbasert etylenglykol. Dessverre finnes denne både som rød og blå...

Noen ganger er det på visse biler vanskelig å se hvilken farge som er i overtrykkstanken. Da pleier jeg å dobbeltsjekke ved å rulle sammen hvitt tørkepapir/toalettpapir og dyppe det nedi. Normalt ser en da fargen mer tydelig – selv om fargen i seg selv kun er en god indikasjon og ikke en garanti.

Vil du være safe selger thansen (og sikkert andre) universalkjølevæske som trygt kan blandes med andre varianter:

https://www.thansen.no/verktoy-forbruk/kjemi/kjolerveske/kjolevaeske-ferdigblandet-1-liter/n1405169/pn1414074/

https://www.thansen.no/bil/olje-og-kjemi/kjolevaeske-og-vann/kjolevaeske-multicool-klar-til-bruk-1l/n414/pn1526140/

Wost case: etterfyll med rent vann.

Anonymkode: 4591a...3e3

Tusen takk for tips! Tror jeg går for en av de da, skal ta en tur dit i morgen. 

Fargen er definitivt  ikke rød eller gul ihvertfall, men blå eller blågrønn. 

AnonymBruker
Skrevet

Fra fabrikken kommer Hyundai med grønn kjølevæske som ville ha hatt en annen farge her i Norge. Følg rådet overfor, det er veldig bra! Hvis bilen er en 2011-modell med original kjølevæske, kan du vurdere å få det skiftet helt også.

Anonymkode: 6efc1...7df

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...