AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #1 Skrevet 4 timer siden Siden det er mange tråder relatert til psykisk helse. Jeg vet at man kan få K-PTSD av langvarig mobbing og overgrep/mishandling. men kan man få det av feks en slik kombinasjon? Vokser opp i en familie som prater lite om følelser, så man går for seg selv når man er lei seg. (usikker på om det regnes som neglisjering eller ikke). Man hadde lite/ingen ikke kontakt med far (fikk meg til å føle meg verdiløs). Man gikk rundt på skolen og var redd, fordi det var en aggressiv elev i klassen over (husker ikke hva som skjedde de første årene, men husker at han slo en venn av meg og tok kvelertak på meg). Fikk «små» kommentarer som "du er feit" (skjedde ikke ofte, men var nok til å trykke en ned i lang tid). En mor med sine psykiske utfordringer.. Anonymkode: e0e64...4fa
Wilma89 Skrevet 3 timer siden #2 Skrevet 3 timer siden (endret) Man må selvfølgelig ha opplevd noe traumatisk over tid for å få Kompleks PTSD, men kompleks PTSD handler hovedsakelig om hvordan det du opplevde påvirker deg i dag. Så man kan ha opplevd overgrep og alvorlig omsorgssvikt uten å utvikle kompleks PTSD. Samtidig som man kan utvikle kompleks PTSD av det du beskriver. Så er det også viktig å påpeke at man kan ha symptomer på komplekse traumer, uten å nødvendigvis fylle kriteriene for kompleks PTSD 100 prosent. Flere av de jeg følger opp med lignende opplevelser som du beskriver fyller den komplekse biten av Kompleks PTSD (vansker med følelsesregulering, negativ selvoppfatning, følelse av å være utrygg og verdiløs, relasjonelle vansker osv), men har nødvendigvis ikke så mye fra PTSD (typiske flashbacks, mareritt osv). Det betyr dog ikke at du ikke har kompleks PTSD. Opplever bare at mange tenker svart/hvitt. Enten har jeg kompleks PTSD eller ingenting. Kompleks PTSD er en ganske alvorlig diagnose, men man kan være svært plaget av symptomer på traumer, uten å fylle diagnosen. Hvordan påvirker det du beskriver deg i dag? Endret 14 minutter siden av Wilma89 Skrivefeil 1
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #3 Skrevet 3 timer siden Wilma89 skrev (25 minutter siden): Man må selvfølgelig ha opplevd noe traumatisk over tid for å få Kompleks PTSD, men kompleks PTSD handler hovedsakelig om hvordan det du opplevde påvirker deg i dag. Så man kan ha opplevd overgrep og alvorlig omsorgssvikt uten å utvikle kompleks PTSD. Samtidig som man kan utvikle kompleks PTSD av det du beskriver. Så er det også viktig å påpeke at man kan ha symptomer på komplekse traumer, uten å nødvendigvis fylle kriteriene for kompleks PTSD 100 prosent. Flere av de jeg følger opp med lignende opplevelser som du beskriver fyller den komplekse biten av Kompleks PTSD (vansker med følelsesregulering, negativ selvoppfatning, følelse av å være utrygg og verdiløs, relasjonelle vansker osv), men har nødvendigvis ikke så mye fra PTSD (typiske flashbacks, mareritt osv). Det betyr dog ikke at du ikke har kompleks PTSD. Opplever bare at mange tenker svart/hvitt. Enten har jeg kompleks PTSD eller ingenting. Kompleks PTSD er en ganske alvorlig diagnose, der man kan være svært plaget av symptomer på traumer, uten å fylle diagnosen. Hvordan påvirker det du beskriver deg i dag? Hva slags symmtomer kan man ha på traumer, som ikke er ptsd? Kan man ha kun fysiske symptomer som varer hele tiden og hva gjør man med det? Anonymkode: 059b8...54e
Wilma89 Skrevet 2 timer siden #4 Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hva slags symmtomer kan man ha på traumer, som ikke er ptsd? Kan man ha kun fysiske symptomer som varer hele tiden og hva gjør man med det? Anonymkode: 059b8...54e Greia er at man kan ha symptomer/trekk fra både PTSD og Kompleks PTSD uten at det man opplever fyller kriteriene for å kalle det en diagnose. Så finnes det flere andre diagnoser som kan brukes der symptomene handler om traumer, men ikke fyller kriteriene for PTSD/kompleks PTSD. Man ser jo at traumer ofte kan sitte i kroppen og f.eks. gi kroniske smerter, kvalme, generelle kroppslige fornemmelser, skjelvinger med mye mer. Hva som er riktig behandling for deg, er umulig for meg å si. Aller først må man jo utelukke somatiske problemstillinger.
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #5 Skrevet 1 time siden Wilma89 skrev (1 time siden): Man må selvfølgelig ha opplevd noe traumatisk over tid for å få Kompleks PTSD, men kompleks PTSD handler hovedsakelig om hvordan det du opplevde påvirker deg i dag. Så man kan ha opplevd overgrep og alvorlig omsorgssvikt uten å utvikle kompleks PTSD. Samtidig som man kan utvikle kompleks PTSD av det du beskriver. Så er det også viktig å påpeke at man kan ha symptomer på komplekse traumer, uten å nødvendigvis fylle kriteriene for kompleks PTSD 100 prosent. Flere av de jeg følger opp med lignende opplevelser som du beskriver fyller den komplekse biten av Kompleks PTSD (vansker med følelsesregulering, negativ selvoppfatning, følelse av å være utrygg og verdiløs, relasjonelle vansker osv), men har nødvendigvis ikke så mye fra PTSD (typiske flashbacks, mareritt osv). Det betyr dog ikke at du ikke har kompleks PTSD. Opplever bare at mange tenker svart/hvitt. Enten har jeg kompleks PTSD eller ingenting. Kompleks PTSD er en ganske alvorlig diagnose, der man kan være svært plaget av symptomer på traumer, uten å fylle diagnosen. Hvordan påvirker det du beskriver deg i dag? Takk! Jeg isolerer meg, sliter med nære relasjoner (tar veldig lang tid før folk når inn til meg, og til og med da er jeg ikke komfortabel). Får sjeldent til å slappe av. Kan slite med søvn og konsentrasjon. Trenger å ha kontroll. Ser på meg selv som et råttent menneske. Merker det bare nå, av å skrive disse tingene, av en eller annen grunn.. så det er vanskelig å være åpen. Anonymkode: e0e64...4fa
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå